Επιστήμονες ανακάλυψαν δεξαμενή νερού στο υπέδαφος του Άρη

Επιστήμονες ανακάλυψαν δεξαμενή νερού στο υπέδαφος του Άρη
Eίναι ευρέως διαδεδομένο πως ο πλανήτης Άρης αποτελούσε, εκατομμύρια χρόνια πριν, έναν πολύ διαφορετικό τόπο, που μπορούσε να υποστηρίξει την εξέλιξη περίπλοκης ζωής.

Κάποια στιγμή στην ύπαρξή του όμως, η ατμόσφαιρά του «απογυμνώθηκε», το νερό του πάγωσε, και κάθε ίχνος ζωντανού οργανισμού θάφτηκε κάτω από την επιφάνειά του, όπως γράφει το BBC.

Μία νέα ανακάλυψη όμως έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα, καθώς στο υπέδαφος του πλανήτη έχουν ανιχνευθεί θύλακες υγρού νερού, που θεωρούνταν ανύπαρκτο στον Άρη.

Νερό στον Άρη - Αλλάζει η κατανόηση του πλανήτη

Όπως αναφέρει το βρετανικό μέσο, επιστήμονες ανακάλυψαν ένα κοίτασμα υγρού νερού στον Άρη, βαθιά στον βραχώδη εξωτερικό φλοιό του πλανήτη.

Τα ευρήματα προέρχονται από μια νέα ανάλυση δεδομένων από το Mars Insight Lander της NASA, το οποίο προσγειώθηκε στον πλανήτη το 2018. Το σκάφος έφερε ένα σεισμόμετρο, το οποίο κατέγραψε δονήσεις επί 4 έτη στα βάθη του Κόκκινου Πλανήτη.

Η ανάλυση αυτών των δονήσεων, αποκάλυψε «σεισμικά στίγματα» που δεν μπορούσαν να προέρχονται παρά μόνο από υγρό νερό, τη στιγμή που πιστευόταν ότι το στοιχείο υπήρχε μόνο σε στέρεη μορφή στον πλανήτη.

Το γεγονός καθιστά την ανακάλυψη επαναστατική, αφού είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται οξείδιο του διυδρογόνου σε υγρή μορφή στον Άρη.

Το «αποτύπωμα» του νερού

Όσο για το πώς μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι επρόκειτο για νερό, πρέπει να κατανοήσουμε το αντικείμενο της έρευνας.

Στο διάστημα δραστηριότητάς του, ο σεισμογράφος της NASA κατέγραψε περισσότερους από 1.319 σεισμούς. Μετρώντας πόσο γρήγορα ταξιδεύουν τα σεισμικά κύματα, οι επιστήμονες έχουν υπολογίσει από ποιο υλικό είναι πιο πιθανό να προβάλλουν.

«Αυτές είναι στην πραγματικότητα οι ίδιες τεχνικές που χρησιμοποιούμε για να αναζητήσουμε νερό στη Γη ή για να αναζητήσουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο», εξήγησε ο καθηγητής Michael Manga, από το Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια, ο οποίος συμμετείχε στην έρευνα.

Η ανάλυση αποκάλυψε κοιτάσματα νερού σε βάθη περίπου 10 έως 20 χιλιόμετρα στον φλοιό του πλανήτη.

Ο καθηγητής Manga πρόσθεσε ότι το νερό είναι «το πιο σημαντικό μόριο στη διαμόρφωση της εξέλιξης ενός πλανήτη». Αυτό το εύρημα, είπε, απαντά στο μεγάλο ερώτημα «πού πήγε όλο το νερό του Άρη;».

Ο ανιχνευτής Insight μπόρεσε να καταγράψει μόνο ένα μικρό μέρος του φλοιού, αλλά οι ερευνητές αναμένουν ότι θα υπάρχουν παρόμοια αποθέματα σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Εάν ισχύει αυτό, εκτιμούν ότι υπάρχει αρκετό υγρό νερό στον Άρη για να σχηματιστεί ένα στρώμα σε όλη την επιφάνεια που θα έχει βάθος μεγαλύτερο από μισό μίλι.

Πηγή: Reader.gr