Το αργότερο στα τέλη Φεβρουαρίου του 2025 θα βγει το πόρισμα για τα Τέμπη, όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας νωρίτερα σήμερα στη συζήτηση του προϋπολογισμού.
«Το θέμα της ασφάλειας του σιδηροδρόμου είναι εξαιρετικά ευαίσθητο θέμα και πάρα πολύ δύσκολο. Η αντιμετώπιση του προβλήματος απαιτεί χρόνο, υπομονή και επιμονή. Υπάρχουν προβλήματα δεκαετιών. τα οποία έχουν συσσωρευθεί. Χρειάζονται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Αυτό το σχέδιο δράσης, για πρώτη φορά υπάρχει στη χώρα., συμφωνημένο με την ΕΕ και με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Το σχέδιο υποβάλλεται κάθε δύο μήνες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εδράζεται σε πέντε πυλώνες που καλύπτουν όλα τα θέματα ασφάλειας», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
«Δεν επιλύονται τα προβλήματα, ούτε αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη των πολιτών στο σιδηρόδρομο ξαφνικά, σε μια εβδομάδα ή σε ένα μήνα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε ότι απαιτείται οργανωτική αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων. Αυτή η αναδιάρθρωση, όπως ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία, άρχισε να συζητείται σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής και είναι τμήμα του σχεδίου δράσης που προβλέπει επίσης ενίσχυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο των ανεξάρτητων αρχών, όπως είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ο ΕΔΟΣΑΑΜ.
«Πράγματι, η ευθύνη που έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι να τρέξει γρήγορα με τον ΕΔΟΣΑΑΜ έτσι ώστε αυτός να βγάλει πόρισμα, τέλος του Φεβρουαρίου του 2025. Και δεσμεύομαι δημόσια ότι ο ΕΔΟΣΑΑΜ, με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από τον ERA (Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ), θα βγάλει πόρισμα για τα Τέμπη τέλη Φεβρουαρίου, το αργότερο, του 2025. Αυτό σημαίνει ευθύνη και υπευθυνότητα», είπε ο κ. Σταϊκούρας.
«Επί 20 χρόνια δεν είχαμε επενδύσει σε υποδομές στον σιδηρόδρομο, καμία από τις κυβερνήσεις που είναι εδώ μέσα. Ενισχύουμε τον προϋπολογισμό του ΟΣΕ», ανέφερε και επισήμανε ότι 90 ισόπεδες διαβάσεις είναι αφύλακτες στη χώρα εδώ και 20 χρόνια. «Φέραμε διάταξη 25 εκατομμυρίων ευρώ, γι΄αυτό», είπε ο κ. Σταϊκούρας και πρόσθεσε: «Χρειάζεται από όλους μας περισσότερη συλλογική και ατομική ευθύνη. Από όλους μας, από τον υπουργό μέχρι τον τελευταίο εργαζόμενο. Γιατί όταν έχεις πορίσματα που αποφαίνονται ότι οι εργαζόμενοι κάνουν παραβιάσεις, ενώ τα συστήματα υπάρχουν, τότε θέλει προσοχή από όλους μας».
Προηγουμένως η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς Έφη Αχτσιόγλου κατήγγειλε ότι συνεχίζεται το γαϊτανάκι πράξεων ακραίας συγκάλυψης σε ό,τι αφορά αυτό το τρομερό δυστύχημα. «Ξεκινήσαμε με το μπάζωμα, το ξεμπάζωμα, τη μεταφορά υλικού, συνεχίσαμε με το μοντάζ και την κοπτορραπτική των συνομιλιών του σταθμάρχη, τα βαγόνια που αγνοούνται και έχουμε καταλήξει τώρα να συζητάμε για τα βίντεο. Τον ΟΣΕ να διαγράφει το βίντεο από τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης και να μην μπορούμε να δούμε τελικά τι ήταν αυτό το υλικό που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, και χάσανε τη ζωή τους οι άνθρωποι και καταλήξαμε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ να στέλνει λάθος βίντεο τελικά από άλλο σιδηροδρομικό σταθμό, από τον επιβατικό σταθμό και όχι από τον εμπορικό σταθμό, για να μην μπορεί να γίνει ο έλεγχος του επικίνδυνου φορτίου. Γίνεται και ποινική δίωξη στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ», είπε η βουλευτής της Νέας Αριστεράς και πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση, στην καλύτερη περίπτωση, φαίνεται να είναι παρατηρητής αυτής της κατάστασης και στη χειρότερη περίπτωση φαίνεται να είναι ο συντονιστής αυτής της συγκάλυψης.
«Καθοριστική μεταρρυθμιστική παρέμβαση»
Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα να κάνει λόγο για «κρίσιμη καθοριστική μεταρρυθμιστική παρέμβαση με στόχο την αναδιάρθρωση, τον εκσυγχρονισμό και τη βιωσιμότητα του σιδηροδρομικού τομέα» άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, η επεξεργασία του νομοσχεδίου, με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών».
Από την πλευρά τους τα κόμματα της Αντιπολίτευσης υποστήριξαν ότι πρόκειται για ένα ακόμα αόριστο και γενικόλογο νομοθέτημα της κυβέρνησης, στη λογική του ράβε - ξήλωνε.
«Με την ψήφιση του νόμου δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», που θα αναλάβει πλήρως τη συνολική ευθύνη μελέτης, ανάπτυξης, συντήρησης και ασφαλούς διαχείρισης των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνονται, παράλληλα, οικονομίες κλίμακας και δίνεται η δυνατότητα ριζικού εκσυγχρονισμού και βελτίωσης του τρόπου λειτουργίας του νέου διαχειριστή υποδομής», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας,
Όπως είπε, «η νέα εταιρεία προκύπτει από την απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, ενώ θα ενσωματωθούν και λειτουργίες της ΓΑΙΑΟΣΕ, που αφορούν στο επιχειρησιακά κρίσιμο, για τον σιδηρόδρομο, τμήμα της διαχείρισης του τροχαίου υλικού».
Έμφαση έδωσε ο Υπουργός Υποδομών στις διατάξεις με τις οποίες «οικοδομούνται ακόμα πιο στέρεες βάσεις θεσμικού, οργανωτικού και επιχειρησιακού χαρακτήρα», προκειμένου όπως είπε, «φορείς της Πολιτείας που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια και την εμπέδωση αισθήματος εμπιστοσύνης για τις μεταφορές, αεροπορικές και σιδηροδρομικές, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), να επιτελούν αποτελεσματικότερα τα καθήκοντά τους».
Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η γενική εισηγήτρια της ΝΔ, Σέβη Βολουδάκη, επισημαίνοντας ότι στόχος είναι η βελτίωση και ο εκσυγχρονισμός των αρχών λειτουργίας του σιδηροδρομικού φορέα.
Ο γενικός εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Τάσος Νικολαϊδης, υπογράμμισε ότι «δύο χρόνια μετά την προηγούμενη νομοθετική της παρέμβαση η κυβέρνηση όχι μόνο δεν δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα που αναδείχθηκαν μετά το έγκλημα των Τεμπών, φέρνοντας ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, αλλά αντιμετωπίζει τα προβλήματα με αποσπασματικό τρόπο, χωρίς ειδικές μελέτες και δεσμεύσεις, ενώ δημιουργεί και εργαζομένους δύο ταχυτήτων».
Έντονα επικριτικός εμφανίστηκε και ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, εστιάζοντας κυρίως «στην απουσία τεχνοοικονομικών μελετών, αλλά και δεσμευτικών ρητρών και διασφάλιση του προσωπικού για τη συντήρηση του στόλου από το νέο φορέα».
«Δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών θα περίμενε κανείς ρυθμίσεις για την εξάλειψη των παθογενειών και την ενίσχυση κλίματος ασφάλειας. Ωστόσο κανένα πρόσχημα δεν κρατάτε. Βασική παράμετρος πάντα της πολιτικής σας είναι η λογική του κόστους-οφέλους», ανέφερε από την πλευρά του ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης.
«Με συγχωνεύσεις δεν λύνονται τα διαχρονικά προβλήματα που υπάρχουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Για να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο, ασφαλές δίκτυο χρειάζεται και ένα ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο δράσης και όχι αποσπασματικές λύσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της ΕΛ.ΛΥ, Κωνσταντίνος Μπούμπας.
Ο ειδικός αγορητής της ΝΙΚΗΣ, Νικόλαος Βρεττός χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «προσωποποίηση της λογικής του ράβε ξήλωνε της κυβέρνησης, η οποία αυτοσχεδιάζει για μια ακόμα φορά αντί να προχωρήσει σε μία αναγκαία καινοτόμο ρηξικέλευθη τομή που χρειάζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρα».
«Για αποκαρδιωτική εικόνα, με καμία δικλείδα ασφαλείας ή συγκεκριμένες δεσμεύσεις ολοκλήρωσης των έργων», μίλησε, μεταξύ άλλων, η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Θεοπίστη Πέρκα.
«Γενικόλογο σχέδιο, χωρίς καθορισμό σαφών αρμοδιοτήτων, χωρίς δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και διασφάλιση των θέσεων εργασίας», το χαρακτήρισε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου.
«Είναι ένα σχέδιο με γενικόλογες προδιαγραφές για συγχωνεύσεις, χωρίς αναλύσεις κόστους -οφέλους ή βιωσιμότητας», υποστήριξε ο ειδικός αγορητής των Σπαρτιατών, Ιωάννης Κόντης.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ