Τις πρωτοβουλίες για τη στήριξη των παραδοσιακών σκαφών και τη συνέχιση της λειτουργίας των καρνάγιων ανέδειξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, σε ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), για τη διάσωση των παραδοσιακών ναυπηγείων της χώρας, ενώ ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός ανέδειξε τη σημασία της βιωσιμότητας των καρνάγιων και έκανε λόγο για ζήτημα εθνικής σημασίας. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε χθες σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδας και τον Πανελλήνιο Σύλλογο Ναυπηγείων - Ταρσανάδων.
Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, ο κ. Στυλιανίδης επισήμανε ότι έχουν πραγματοποιηθεί 13 παρεμβάσεις από το Υπουργείο για την διάσωση των παραδοσιακών ξύλινων σκαφών και των καρνάγιων, «έτσι ώστε» όπως είπε, «μεταξύ άλλων:
- να καταγραφούν για πρώτη φορά τα καρνάγια στην ελληνική νομοθεσία,
- να επιλυθεί το ζήτημα των παραχωρήσεων στον αιγιαλό,
- να χαρακτηρίζονται ως παραδοσιακά και σκάφη, πέραν των πλοίων αναψυχής καθώς και
- να δημιουργηθούν - σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας - σχολές με ειδικότητες που σχετίζονται με τη ναυπηγική βιομηχανία.».
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι το υπουργείο βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία - και ιδίως με το Οικονομικών - αλλά και τα Λιμενικά Ταμεία, με στόχο την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων για την απρόσκοπτη λειτουργία των καρνάγιων.
«Στο πλαίσιο προσπάθειας ενίσχυσης του cluster που δραστηριοποιείται στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ 2021-2027 και σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχουμε ήδη κερδίσει ένα μεγάλο κονδύλι για ένα ευρύτερο maritime cluster, μια από τις τρεις κατευθύνσεις του οποίου είναι η ναυπηγοεπισκευή με ένταξη και των καρνάγιων. Και έχουμε κερδίσει στη διαπραγμάτευση, όχι μόνο να υπάρχει επιδότηση προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά - είναι από τις σπάνιες φορές - που η Επιτροπή αποδέχεται να συνδεθεί η επιδότηση με τον ιδιωτικό τομέα, αυτό που λέμε private funds».
Κλείνοντας ο υπουργός αφού ευχαρίστησε το ΤΕΕ για την παραγωγική συνεργασία με το υπουργείο, υπογράμμισε πως για να επιβιώσει ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής πρέπει να οργανωθεί με σύγχρονα δεδομένα, καθόσον τα παραδοσιακά ξύλινα σκάφη προσφέρουν, ανέκαθεν, τις υπηρεσίες τους στο εμπόριο, στη μεταφορά επιβατών αλλά και γενικότερα στον ελληνικό πολιτισμό.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός στάθηκε στην εθνική σημασία που έχει η διάσωση των παραδοσιακών ναυπηγείων της χώρας, εξηγώντας την απόφαση του ΤΕΕ να αναδείξει το θέμα.
«Μπήκαμε μπροστά προκειμένου να συγκεντρώσουμε όλες τις δυνάμεις και να κάνουμε κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Στασινός και επικαλέστηκε και απόφθεγμα του Ουίνστον Τσόρτσιλ που έλεγε ότι «τίποτα δεν είναι λιγότερο κοινό από την κοινή λογική». Πρόσθεσε δε ότι διαφορετικά «δεν θα χαθούν απλά τα καρνάγια, κάποιες επιχειρήσεις, αλλά πρόκειται για ένα θέμα εθνικής σημασίας».
Εξέφρασε την ελπίδα η σημασία αυτή της διάσωσης των καρνάγιων να γίνει αντιληπτή από όλους και να υπάρξουν αποτελέσματα. «Ας καταφέρουμε να πετύχουμε έναν μικρό στόχο, να μπορέσουμε να πούμε ότι λύσαμε ένα σημαντικό ζήτημα για τη χώρα».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ με αφορμή την παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη εξήρε τη συνεργασία που είχε μαζί του όταν ήταν Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη του προσεισμικού ελέγχου σε κρίσιμα δημόσια κτίρια.