Κοντά στο λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται ο μετροπόντικας, με το έργο να μπαίνει στην τελική ευθεία ολοκλήρωσης του.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αττικό Μετρό ως το τέλος του Απριλίου είχε ανασκαφεί το 68,7% της σήραγγας, ως το τέλος του Μαΐου το 72,2% και ως το τέλος του Ιουνίου το 76,2%. Συνεχίζοντας με αυτούς τους ρυθμούς το σύνολο της σήραγγας θα έχει ανασκαφεί ως το τέλος της χρονιάς, κάτι που συμπίπτει με τους υπολογισμούς της εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι ο σχεδιασμός προβλέπει την τμηματική παράδοση του έργου με τους τρεις πρώτους σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) να έχουν προγραμματιστεί να λειτουργήσουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ το σύνολο της γραμμής αναμένεται να παραδοθεί το 2021.
Τα έργα της επέκτασης προς τον Πειραιά έχουν αντιμετωπίσει μέχρι στιγμής πολλές καθυστερήσεις με κύρια αίτια διάφορα τεχνικά προβλήματα, τις οικονομικές εξελίξεις των τελευταίων δύο ετών. Είναι ενδεικτικό ότι ο μετροπόντικας σταμάτησε τις εργασίες το 2015, με αποτέλεσμα το έργο να καθυστερήσει ένα ακόμη χρόνο.
Ως εκ τούτου προωθείτι η τμηματική παράδοση του έργου με τους τρεις πρώτους σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) να έχουν προγραμματιστεί να λειτουργήσουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ το σύνολο της γραμμής αναμένεται να παραδοθεί το 2021.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται, με το Μετρό, σε 45 λεπτά.
Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Ιδιαίτερα στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Υπενθυμίζεται ότι στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται η δημιουργία συγκοινωνιακού κέντρου, καθώς εκεί θα «συναντώνται» ηλεκτρικός, μετρό, προαστιακός, τραμ και θα συνδέονται με το λιμάνι. Όταν δε ολοκληρωθεί η γραμμή 3 του μετρό, θα ενώνει το λιμάνι του Πειραιά με το κέντρο της πόλης και με το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Να σημειωθεί ότι ο σταθμός του Πειραιά είναι από τους πλέον κατασκευαστικά πολύπλοκους σταθμούς του Μετρό της Αθήνας, εξαιτίας της ιδιομορφίας της θέσης του. Μέρος του σταθμού θα βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, κατά συνέπεια έχει εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές κατασκευής από τους υπόλοιπους σταθμούς του Μετρό.
Προβλήματα όμως υπήρξαν και λόγω πολλών αγωγών και δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας που διέρχονται από την περιοχή του σταθμού. Τον Ιούλιο του 2013 απαιτήθηκε μετατόπιση του κυρίως σώματος του σταθμού προς το νότο για την αποφυγή εμπλοκής με υφιστάμενο μεγάλο υπόγειο αποχετευτικό αγωγό ομβρίων στο βόρειο άκρο του σταθμού, καθώς και αλλαγή του τρόπου κατασκευής του. Την άνοιξη του 2014, είχαμε επιπλέον καθυστερήσεις μετατόπισης δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας εντός της λιμενικής ζώνης λόγω μη έγκαιρης έγκρισης μελετών από τους οργανισμούς κοινής ωφέλειας. Υπήρξαν επίσης και καθυστερήσεις εφαρμογής κυκλοφοριακών παρακάμψεων λόγω εμπλοκής με την Περιφέρεια Αττικής.
Το τελευταίο πρόβλημα εμφανίστηκε στον προηγούμενο μήνα και ήταν η εύρεση πυρομαχικών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πιθανότατα από τον συμμαχικό βομβαρδισμό του Πειραιά. Για την ασφαλή απομάκρυνση τους απαιτήθηκε η συμβολή του στρατού.