Στις συνήθειες που είχαν αποκτήσει κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown, την άνοιξη, επιστρέφουν όπως φαίνεται οι Έλληνες καταναλωτές.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 850 ατόμων την περίοδο 2 έως 3 Νοεμβρίου 2020, η πανδημία του κορόνοϊού επηρεάζει εκ νέου τις αγοραστικές και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού ενώ οι απαντήσεις που δόθηκαν αφορούν και στη συμπεριφορά των καταναλωτών, κατά τους επόμενους 1-2 μήνες.
Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση είναι η μείωση των επισκέψεων σε καταστήματα εστίασης, με ένα μεγάλο ποσοστό ήδη και πριν το κλείσιμο τους να μην τις επιλέγει, ενώ φαίνεται ότι επηρεάζονται και η κατ’ οίκον παράδοση, αλλά και η παραλαβή take-away από το κατάστημα.
Αντίθετα φαίνεται ότι αυξάνονται σημαντικά τρεις συνήθειες των καταναλωτών:
- Η μαγειρική στο σπίτι, καθώς και η παρασκευή γλυκών και καφέ
- Η γενικότερη φροντίδα του σπιτιού, όπως καθαρισμός, επισκευές, κηπουρική κλπ
- Η χρήση των social media
Λιγότερη αύξηση αναμένεται να παρουσιάσουν οι αθλητικές δραστηριότητες και ο χρόνος στην τηλεόραση.
Δεν αυξάνουν τις συνολικές δαπάνες
Σε αντίθεση ωστόσο με το προηγούμενο lockdown φαίνεται ότι οι αγοραστικές και καταναλωτικές συνήθειες δεν συνοδεύονται από αντίστοιχη αύξηση της δαπάνης για τα νοικοκυριά, είτε γιατί σε κάποια είδη η δαπάνη είναι ήδη επαρκώς υψηλή, είτε λόγω οικονομικών δυνατοτήτων.
Συγκεκριμένα οι καταναλωτές εκτιμούν ότι δεν θα επηρεαστούν καθόλου οι δαπάνες σε τρόφιμα, ενώ θα μειωθούν σε ένα μικρό βαθμό οι συνολικές δαπάνες τους σε αγορές από το σουπερμάρκετ. Εκτιμάται επομένως ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλη αύξηση αυτής δαπάνη, η οποία παρέμενε άλλωστε ήδη αυξημένη, ενώ καταγράφεται και η κόπωση του αγοραστικού κοινού. Βιταμίνες και συμπληρώματα διατροφής αναμένεται επίσης να μην επηρεαστούν από τις εξελίξεις.
Αυξητική τάση αναμένεται να εμφανίσουν ωστόσο τα προϊόντα για την προστασία των καταναλωτών όπως μάσκες, αντισηπτικά, γάντια κλπ. Αυξητικά αναμένεται να κινηθούν και τα είδη οικιακής φροντίδας, λόγω του μεγαλύτερου χρόνου παραμονής στο σπίτι.
Αντίθετα πτωτικά αναμένεται να κινηθεί η δαπάνη σε είδη ζαχαροπλαστείου, αλλά και τα είδη προσωπικής περιποίησης για τους ίδιους λόγους. Τέλος η κατανάλωση έτοιμου φαγητού και καφέ επίσης φαίνεται ότι θα παρουσιάσει κάμψη, κάτι που οφείλεται στην παραμονή στο σπίτι, στην τηλεργασία, αλλά και στο γενικότερο καταναλωτικό κλίμα.