Το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown, που πλέον μοιάζει πιθανό, χαρακτηρίζεται από την αγορά ως καταστροφικό, με τους επιχειρηματίες σε λιανεμπόριο και εστίαση να εκφράζουν φόβους για μαζικά λουκέτα και απώλεια θέσεων εργασίας.
Οι αντοχές πολλών εμπορικών επιχειρήσεων βρίσκονται πλέον σε οριακό σημείο μετά το μεγάλο διάστημα που έμειναν κλειστές και με τις υποχρεώσεις τους να συσσωρεύονται, χωρίς να μπαίνουν έσοδα στα ταμεία. Οι 12 μέρες μέσα στον Ιανουάριο που παρέμειναν ανοιχτά τα καταστήματα μπορεί να έδωσαν μία μικρή «ανάσα», ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζουν τις απώλειες της περιόδου της πανδημίας, όπως δεν έγινε και με τις μεθόδους click away και click inside.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, ένας στους δύο επιχειρηματίες δηλώνει ότι δεν θα μπορέσει να επαναλειτουργήσει την επιχείρησή του σε περίπτωση νέου lockdown στην αγορά. Παράλληλα, 7 στις 10 επιχειρήσεις δηλώνουν ότι ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης, καθώς δεν μπορούν να καλύψουν τις οφειλές που δημιουργήθηκαν μέσα στην πανδημία, έστω και εάν έχουν ενταχθεί σε μέτρα στήριξης.
Οι μισές επιχειρήσεις έχουν ταμειακά διαθέσιμα για ένα 1 μήνα
Την εικόνα στις πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις περιέγραψε τις προηγούμενες μέρες στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, 8 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψαν μείωση του τζίρου τους το 2020 με μέσο όρο 48,8%. 1 στις 2 πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχει κάποιου είδους ληξιπρόθεσμη οφειλή (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές, τράπεζες) και επίσης 1 στις 2 επιχειρήσεις εκφράζει τον φόβο ότι δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της το επόμενο διάστημα.
Οι μισές επιχειρήσεις, όπως επεσήμανε έχουν ταμειακά διαθέσιμα για όχι παραπάνω από 1 μήνα, ενώ 1 στις 4 επιχειρήσεις έχει μηδενική ρευστότητα. Με βάση τα παραπάνω, σχεδόν 6 στις 10 πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις εκφράζουν τον φόβο ότι θα κλείσουν το επόμενο διάστημα ενώ 4 στις 10 ανησυχούν ότι δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν το επόμενο εξάμηνο.
Ζοφερή εικόνα στην εστίαση
Ακόμη πιο δύσκολη είναι η κατάσταση στην εστίαση, που παραμένει κλειστή από τις αρχές Νοεμβρίου και δεν υπάρχει στον ορίζοντα πρόβλεψη για την επαναλειτουργία της. Εφόσον μάλιστα επιβληθεί νέο lockdown, ακόμη και όσα είχαν συζητηθεί για το ενδεχόμενο να ανοίξει μέσα στον Μάρτιο, θα πάνε αναγκαστικά αργότερα καθώς η εστίαση είναι από τους τελευταίους κλάδους που επαναλειτουργούν μετά τα lockdown.
Ήδη τα πρώτα μαζικά λουκέτα σε εστιατόρια, μπαρ και καφετέριες είναι γεγονός. Στο κέντρο της Αθήνας έχουν καταγραφεί κλειστά καταστήματα σε περιοχές που αποτελούν «στέκια» όπως Κολωνάκι, Γκάζι και Ψυρρή αλλά και στα Βόρεια Προάστια. Αντίστοιχα και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα, αυξάνονται καθημερινά τα μαγαζιά που αποφασίζουν να κλείσουν οριστικά.
Σύμφωνα με τον κ. Καββαθά ο οποίος είναι παράλληλα και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, περισσότερες από 4 στις 10 επιχειρήσεις εστίασης έχουν αυτή τη στιγμή μηδενικά ταμειακά διαθέσιμα. 2 στις 10 επιχειρήσεις έχουν ταμειακά διαθέσιμα για όχι περισσότερο από 1 μήνα, ενώ για το 16% των επιχειρήσεων εστίασης τα ταμειακά διαθέσιμα επαρκούν για 2 μήνες.
Παράλληλα οι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις εστίασης έχουν κάποιου είδους ληξιπρόθεσμης οφειλής ενώ 1 στις 2 επιχειρήσεις του κλάδου εκφράζουν έντονα τον φόβο ότι θα βάλουν λουκέτο μέσα στο επόμενο εξάμηνο.
Όσον αφορά στις θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, το 75% των επιχειρήσεων του κλάδου έχει αναστείλει συμβάσεις εργασίας. Εκτιμάται ότι περίπου 200 χιλιάδες εργαζόμενοι βρίσκονται σε αναστολή με τις θέσεις αυτές, όπως σημειώνει να βρίσκονται σε επισφάλεια καθώς οι επιχειρήσεις τους αντιμετωπίζουν το φάσμα του λουκέτου.
Η αγορά παρακολουθεί κομμένη την ανάσα τα επιδημιολογικά δεδομένα, αναμένοντας τις τελικές αποφάσεις και τις ανακοινώσεις της Παρασκευής. Σημειώνεται τέλος, πως οι έμποροι έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση, προτού ληφθεί απόφαση για νέο κλείσιμο της αγοράς να εξαντληθούν προηγουμένως άλλες λύσεις όπως για παράδειγμα, πιο αυστηρά μέτρα στα σούπερ μάρκετ, ή να επανεξεταστεί ο τρόπος λειτουργίας των σχολείων, είτε ακόμη και και να εφαρμοσθεί γεωγραφικός περιορισμός για τις αγορές.
Διαβάστε επίσης:
Το αλαλούμ με το click inside – Οι «μικροί», οι «μεγάλοι» και το «ακορντεόν» στο λιανεμπόριο
Τα μαζικά λουκέτα στην εστίαση και τα τρία μεγάλα «αγκάθια» για το άνοιγμα