«Γρίφος» το άνοιγμα της αγοράς – Τα νέα δεδομένα και οι πιθανές ημερομηνίες

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
«Γρίφος» το άνοιγμα της αγοράς – Τα νέα δεδομένα και οι πιθανές ημερομηνίες
Η πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου θα κυλήσει με το λιανεμπόριο κλειστό και με τον εμπορικό κόσμο να ελπίζει ότι την επόμενη Δευτέρα θα δοθεί το «πράσινο» φως, ωστόσο τα μέχρι τώρα δεδομένα δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας και ήδη στο «τραπέζι» βρίσκεται ως πιθανή ημερομηνία ανοίγματος της αγοράς η 16η Μαρτίου.

Μπορεί η παράταση του lockdown να ανακοινώθηκε για μία εβδομάδα και η πρόθεση της κυβέρνησης να είναι το άνοιγμα της αγοράς να γίνει το συντομότερο δυνατό, ωστόσο όλα τα σενάρια σχετικά με την ημερομηνία αλλά και τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων, παραμένουν ακόμα στο τραπέζι.

Η πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου θα κυλήσει με το λιανεμπόριο κλειστό και με τον εμπορικό κόσμο να ελπίζει ότι την επόμενη Δευτέρα θα δοθεί το πολυπόθητο «πράσινο» φως ώστε τα καταστήματα να υποδεχθούν τους καταναλωτές. Η επιδημιολογική εικόνα της χώρας ωστόσο και η πίεση που δέχεται το σύστημα υγείας δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας και ήδη στο «τραπέζι» βρίσκεται ως πιθανή ημερομηνία ανοίγματος της αγοράς όχι η 8η Μαρτίου δηλαδή μία εβδομάδα αργότερα, αλλά η 16η Μαρτίου, ημέρα Τρίτη, καθώς στις 15 είναι η Καθαρά Δευτέρα. Η συγκεκριμένη ημερομηνία αυτή τη στιγμή θεωρείται ορόσημο για το άνοιγμα της αγοράς σύμφωνα και με τις δηλώσεις, του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών Στέλιου Πέτσα το Σάββατο το πρωί, ενώ και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης εκτίμησε ότι τα καταστήματα είναι πιθανό να ανοίξουν στις 16 Μαρτίου.

Από εκεί και πέρα μένει να καθοριστεί και ο τρόπος που θα λειτουργήσουν τα καταστήματα. Στους σχεδιασμούς παραμένει η δημιουργία ενός 5ψηφιου αριθμού, το 13032, που θα λειτουργεί αποκλειστικά για τις μετακινήσεις για αγορές σε καταστήματα του λιανικού εμπορίου. Στον αριθμό αυτό θα μπορεί να αποσταλεί μήνυμα μία φορά την ημέρα και θα υπάρχει χρονικός περιορισμός πιθανότατα 3 ωρών, ώστε αποφεύγεται η πολύωρη παραμονή των καταναλωτών στην αγορά.

«Να είναι η τελευταία αναβολή»

Οι έμποροι από την πλευρά τους δηλώνουν «ψυχολογικά και οικονομικά εξαντλημένοι», με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρο Καφούνη να τονίζει πως «αυτή πρέπει να είναι η τελευταία αναβολή και την Δευτέρα 8 Μαρτίου η αγορά να επαναλειτουργήσει με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο μοντέλο, που δεν θα διακινδυνεύσει την δημόσια υγεία και θα επιτρέπει στους καταναλωτές να επισκέπτονται όλα τα καταστήματα, αποφεύγοντας τις εικόνες συνωστισμού που ζήσαμε έξω από πέντε αλυσίδες. Και βέβαια η πολιτεία θα αναλάβει σοβαρά να επιτηρήσει την αυστηρή εφαρμογή των μέτρων».

Ωστόσο, η μεγαλύτερη αγωνία των εμπόρων που βλέπουν ακόμη και τον έναν μήνα παράτασης που δόθηκε για τις χειμερινές εκπτώσεις να ξεκινά ξανά με κλειστά καταστήματα, είναι να μην χαθεί ο πασχαλινός τζίρος για την αγορά, δηλαδή ουσιαστικά η περίοδος μέσα στον Απρίλιο. « Η ευθύνη είναι πλέον στα χέρια της κυβέρνησης και όχι των εμπειρογνωμόνων» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Καφούνης επισημαίνοντας ότι «αν δεν θέλουμε να σταυρώσουμε τον ισχυρότερο κλάδο της πραγματικής οικονομίας, θα πρέπει από τώρα και προφανώς ολόκληρο τον Απρίλιο, να δουλέψουμε αδιάληπτα». «Δεν θα αντέξουμε να υπάρξει ένα δεύτερο χαμένο Πάσχα», τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕ, κατά τη διάρκεια την κανονικής περιόδου των εκπτώσεων- με τα καταστήματα να λειτουργούν ουσιαστικά μόλις 12 μέρες- το 90% των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερο κύκλο εργασιών σε σχέση με το 2019, ενώ σχεδόν 4 στις 10 επιχειρήσεις παρουσίασαν μείωση του τζίρου η οποία ξεπερνά το 40%. 1 στις 4 επιχειρήσεις (23,1%) κατέγραψαν υποχώρηση του τζίρου μεταξύ 31% και 40%. Ο μεγάλος «χαμένος» των εκπτώσεων ήταν ο κλάδος της ένδυσης και της υπόδησης, όπου το 95,6% των επιχειρήσεων είχε χειρότερες επιδόσεις από τις αντίστοιχες του 2019.

Οι θεσμικοί εκπρόσωποι των εμπόρων έκαναν λόγο για απώλεια σχεδόν 3,5 δισ. τζίρου μέσα στην εκπτωτική περίοδο που ολοκληρώνεται την Κυριακή, ελπίζοντας ότι θα περισώσουν ένα μέρος της μέσα στον Μάρτιο.

Διαβάστε επίσης:

Χειμερινές εκπτώσεις: «Βουτιά» τζίρου για 9 στις 10 επιχειρήσεις - Τι περιμένει το λιανεμπόριο από την παράταση

«Στοίχημα» του εμπορικού κόσμου να μη χαθεί και το Πάσχα

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider