Ολοένα και «πυκνώνει» τις διεργασίες για την αξιοποίηση της real estate περιουσίας της η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ, που διαθέτει περίπου 4.000 ακίνητα, έχει προτεραιοποιήσει μερικά από αυτά, με στόχο να αξιοποιηθούν, με αιχμή την εκμετάλλευση του στρατοπέδου Γκόνου, σιδηροδρομικών και επιβατικών σταθμών κ.α., ενίοτε σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες. Υπενθυμίζεται ότι το insider.gr έχει κατά καιρούς αναφερθεί στα σχέδια της ΓΑΙΑΟΣΕ (το «κομμάτι» ακινήτων μένει εκτός της μεγάλης συνένωσης στον σιδηροδρομικό τομέα).
Στα πιο… μεγάλα projects, ήδη, ως... δείγμα των προθέσεων και των κινήσεων της εταιρείας, έχει γίνει η παραχώρηση για το Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου (με Goldair – ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ), είναι σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου 672 στρεμμάτων στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο, εσχάτως προχωρούν και άλλα εγχειρήματα.
Αναφορικά με την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου, έχουν ήδη αξιολογηθεί οι φάκελοι και προχωράει η Φάση Β’ του ανταγωνιστικού διαλόγου, που προβλέπεται να ολοκληρωθεί ως το καλοκαίρι (Σταμπουλίδης (Υπερταμείο): Τα ορόσημα για τα projects σε ΔΕΘ (370 εκατ.), Γκόνο, Φυλή). Αρχικό ενδιαφέρον είχαν δείξει τα σχήματα Goldair Cargo – Aktor Group, ΟΛΘ, Trade Logistics - ΙΝΤΕΡΚΑΤ και Noval.
Οι κινήσεις για Λάρισα, Πλαταμώνα, Κατάκολο
Όπως, όμως, αναφέραμε, η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρά και σε άλλες κινήσεις. Ήδη, πρόσφατα μόλις εκκίνησε διαδικασίες για την αξιοποίηση των ακινήτων των Σιδηροδρομικών Σταθμών Λάρισας, Πλαταμώνα (καταργημένος σταθμός) και Κατακόλου, με τη διακήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου για την εκπόνηση Μελέτης Τοπογραφικής Αποτύπωσης, Ειδικής Πολεοδομικής Μελέτης αλλά και Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (στο πλαίσιο της αξιοποίησης των ακινήτων αυτών.
ΣΣ Λάρισας: Πρόκειται για το ακίνητο που περιλαμβάνεται σε γεωτεμάχια εμβαδού 340.457,46 τ.μ. και εμβαδού 1.039,73 τ.μ. σύμφωνα με το γεωπληροφοριακό σύστημα της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.. Πρόκειται για ακίνητο που εμπίπτει εν μέρει εντός του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης της Λάρισας και εν μέρει (κατά το τμήμα των σιδηροδρομικών γραμμών) εκτός του ρυμοτομικού σχεδίου. Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Δ.Ε. Λαρισαίων (ΦΕΚ 523/ΑΑΠ/2009) στο υπό εξέταση ακίνητο προβλέπονται οι παρακάτω χρήσεις γης: • Πολεοδομικό Κέντρο, • Αμιγής Κατοικία.
ΣΣ Πλαταμώνα: Αφορά στο τμήμα της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Νέοι Πόροι - Πλαταμώνας συμπεριλαμβανομένου του παλιού σταθμού Πλαταμώνα, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως καταργημένο δίκτυο σύμφωνα με τη δήλωση δικτύου του ΟΣΕ που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 613/Β/2021. Πρόκειται για το τμήμα της παλιάς γραμμής Παπαπουλίου – Πλατέως από τον Σ.Σ. Νέων Πόρων έως την σήραγγα Πλαταμώνα, συνολικού μήκους 4,5 χλμ. και εμβαδού 160 στρεμμάτων. Διοικητικά ανήκει στον Δήμο Δίου - Ολύμπου με έδρα την Λεπτοκαρυά και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με έδρα την Θεσσαλονίκη.
ΣΣ Κατακόλου: Περιλαμβάνει γεωτεμάχιο με συνολικό εμβαδόν 21.196,40 τ.μ. Το ακίνητο είναι σε άμεση επαφή με το λιμάνι του Κατάκολου και βρίσκεται εντός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου. Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δ.Ε. Πύργου στο ακίνητο προβλέπεται χρήση Τουρισμός – Αναψυχή.
Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί σε Πειραιά - Θεσσαλονίκη
Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, η ΓΑΙΑΟΣΕ επιχειρεί την αξιοποίηση των ακινήτων του Σιδηροδρομικού Σταθμού (ΣΣ) Πειραιά και του Επιβατικού Σταθμού (ΕΣ) Θεσσαλονίκης. Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Πειραιά βρίσκεται στο πιο κεντρικό σημείο του Πειραιά, επί της Ακτής Καλιμασιώτη και αποτελεί την αφετηρία της γραμμής Πειραιά - Χαλκίδας του Προαστιακού της Αθήνας. Ο στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για την αξιοποίηση του ακινήτου είναι η ανάπτυξη, μέσω της προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων, ενός κέντρου μεικτών χρήσεων που μπορούν να εξυπηρετήσουν όχι μόνο το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί τη σιδηροδρομική γραμμή, αλλά επίσης τη διαρκή κίνηση στον λιμένα και στο κέντρο της πόλης, καθώς και τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας της περιοχής.
Βασικά χαρακτηριστικά του ακινήτου: • Έκταση προς αξιοποίηση: 13,12 στρέμματα. • Θεσμοθετημένη χρήση : Πολεοδομικό Κέντρο / Κεντρική Λειτουργία Πόλης (άρθρο 4, ΠΔ 59 / 29-06-2018) • Εντός ιστορικού κέντρου Πειραιά • Αποτελεί ένα σημείο συνδυασμένου κόμβου μεταφορικών συστημάτων διαρκώς εξελισσόμενου, το οποίο δύναται να μετατραπεί σε ευρωπαϊκού τύπου σταθμό με την ενσωμάτωση και άλλων χρήσεων γης πέραν της αμιγούς Σιδηροδρομικής Λειτουργίας. • Γειτνίαση με το λιμάνι του Πειραιά, και την δυνατότητα να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δραστηριοτήτων της πόλης (τουρισμού, πολιτισμού, αναψυχής κλπ.) • Διευρυμένος και σύνθετος ρόλος συνδυασμένων συγκοινωνιακών μεταφορών για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής • Η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα.
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης (Σ.Σ.Θ.) βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της Θεσσαλονίκης, επί της οδού Μοναστηρίου και αποτελεί τον κεντρικό σταθμό για όλες τις αμαξοστοιχίες που διέρχονται την πόλη.
Βασικά χαρακτηριστικά του ακινήτου: • Έκταση προς αξιοποίηση Νέου Επιβατικού Σταθμού Θεσ/νικης: 86,58 στρέμματα. • Θεσμοθετημένη χρήση στο Γ.Π.Σ. Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 199/Δ/2024), «Σύνθετος Πολυλειτουργικός Συγκοινωνιακός Κόμβος - Κεντρικών Λειτουργιών – Ελεύθερων Χώρων Πρασίνου». • Κεντροβαρική θέση στο σύστημα συγκοινωνιών – σύνδεση με ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ και Μετρό • Γειτνίαση με τον κεντρικό λιμένα και τους περιφερειακούς οδικούς άξονες της πόλης • Διευρυμένος και σύνθετος ρόλος συνδυασμένων συγκοινωνιακών μεταφορών για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης • Η φύση της λειτουργίας του ακινήτου και η θέση του προσδίδουν στην περιοχή έναν μητροπολιτικό χαρακτήρα.
Τι συμβαίνει με τους Σιδηροδρομικού Σταθμούς Αθηνών - Πελοποννήσου και Λεύκας
Αξίζει να αναφέρουμε ότι «τρέχουν» και διαδικασίες για την επιλογή αναδόχου για την εκπόνηση Μελέτης Τοπογραφικής Αποτύπωσης, Ειδικής Πολεοδομικής Μελέτης, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο πλαίσιο της αξιοποίησης των ακινήτων Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθηνών – Πελοποννήσου και Λεύκας.
ΣΣ Αθηνών: Πρόκειται για τμήμα του ακινήτου του Νέου Ενιαίου Κεντρικού Επιβατικού Σταθμού Αθηνών (πλην του Σταθμού Πελοποννήσου) που βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αθηναίων και περιλαμβάνει τον επιβατικό σταθμό Αθηνών (ΣΣ Λαρίσης) και τον περιβάλλοντα χώρο που περικλείεται από τις οδούς Δηλιγιάννη, Δομοκού, Κωνσταντινουπόλεως, Σιδηροδρόμων και Ανδρομάχης με τα υφιστάμενα κτίρια και υποδομές. Για τμήμα της έκτασης εμβαδού 2.258 τ.μ. που περιέχει υφιστάμενα κτίρια του ΟΣΕ στην οδό Δομοκού, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει προβεί στις απαιτούμενες νομικές ενέργειες για διόρθωση της αρχικής εγγραφής στο Κτηματολόγιο. Στο ακίνητο του Νέου Ενιαίου Κεντρικού Επιβατικού Σταθμού Αθηνών έχουν θεσπισθεί χρήσεις γης με το ΦΕΚ 208/Δ/2004 και αφορούν στον καθορισμό καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και λοιπών εγκαταστάσεων εντός αυτού.
ΣΣ Πελοποννήσου: Περιλαμβάνει το κτίριο του Σταθμού Πελοποννήσου, το οποίο έχει χαρακτηρισθεί έργο τέχνης σύμφωνα με τον νόμο 1469/50 με την υπ’ αριθ. ΔΙΛΑΠ/Γ1010-1088/28818-13-05-1985 απόφαση που Υπουργού Πολιτισμού (ΦΕΚ 391/Β/25-6-85), καθώς και άλλα συνοδά κτίρια που δεν είναι διατηρητέα με τον περιβάλλοντα χώρο που περικλείεται από τις οδούς Κωνσταντινουπόλεως, Ανδρομάχης και Σιδηροδρόμων, συνολικής έκτασης 15 στρέμματα περίπου. Σύμφωνα με το υπ. Πολιτισμού, ο Σταθμός Πελοποννήσου αποτελεί δείγμα Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής στον Ελλαδικό χώρο και συνδυάζει την λειτουργική λιτότητα με αξιόλογες αρχιτεκτονικές λύσεις και πολύ ενδιαφέροντα μορφολογικά στοιχεία υπαγόμενο στις διατάξεις του Ν. 4858/2021 «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς».
ΣΣ Λεύκας: Το ακίνητο του Σ.Σ. Λεύκας Δήμου Πειραιά, περιλαμβάνει γεωτεμάχια συνολικού εμβαδού 121.973 τ.μ. συμπεριλαμβανομένων των κτιρίων ιδιοκτησίας της ΟΣΕ Α.Ε. Ένα μεγάλο μέρος του ακινήτου μισθώνεται από την εταιρία Hellenic Train A.E. για τις ανάγκες επισκευής και συντήρησης του τροχαίου της υλικού. Στην υπόλοιπη έκταση του ακινήτου υπάρχει το Σιδηροδρομικό Μουσείο ΟΣΕ, διάφορες αποθήκες και εγκαταστάσεις.
Σύμφωνα με το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Δήμου Πειραιά, επιτρέπονται χρήσεις: • Ελεύθεροι χώροι - Αστικό Πράσινο σε τμήμα του ακινήτου, • Εγκαταστάσεις Μέσων Μαζικών Μεταφορών, • Γενική Κατοικία στο νοτιοανατολικό τμήμα του ακινήτου που βρίσκεται μεταξύ των γραμμών από Σ.Σ. Πειραιά προς Σ.Σ. Αθηνών και της οδού Βασιλικών. Το σύνολο της έκτασης του ακινήτου είναι εκτός του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Πειραιά.