Όπως έγινε γνωστό μόλις προ ολίγων ημερών, μέσω σχετικού νομοσχεδίου προωθείται η οικονομική στήριξη των αεροδρομίων από τα «απόνερα» της υγειονομικής κρίσης.
Επί της ουσίας, το δημόσιο επιχειρεί να διευθετήσει τα θέματα αποζημίωσης της Fraport Greece και οικονομικής στήριξης του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που δέχτηκαν πίεση από τους περιορισμούς στις μετακινήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Συνολικά, προβλέπονται απαλλαγές ή και καταβολές ποσών άνω των 300 εκατ. ευρώ στις δύο εταιρείες, με περίπου 130 εκατ. ευρώ να σχετίζονται με τη «στήριξη» του ΔΑΑ, κίνηση που αφορά στη χρήση του 2020 ενώ θα προχωρήσει μόλις εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Ειδικότερα για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», υπενθυμίζεται ότι η επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά το 2020 μειώθηκε κατά 68,4% στα 8,07 εκατομμύρια επιβάτες από 25,57 εκατομμύρια επιβάτες το 2019. Αυτό που έχει ωστόσο ενδιαφέρον, και ήδη έχει αρχίσει να φέρνει «νέες σκέψεις» στην αγορά, είναι κατά πόσο αυτή ή άμεση και έμμεση στήριξη του ΔΑΑ μπορεί να αποτελέσει ένα «νέο θετικό σήμα» ώστε να βγει από το συρτάρι το σχέδιο πώλησης του 30% της Διεθνής Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ο οποίος διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Βέβαια, σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειωθεί ότι αφενός η υγειονομική κρίση έχει προκαλέσει παρενέργειες και καθυστερήσεις σε πολλά ανάλογα εγχειρήματα ιδιωτικοποιήσεων αεροδρομίων διεθνώς, άρα είναι ένα ερωτηματικό ποιοι από τους αρχικώς ενδιαφερόμενους θα εμφανιστούν σε μια πιθανή συνέχιση της διαδικασίας, αφετέρου αν και η ίδια η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι έρχεται η ώρα να «ξεπαγώσει» ο διαγωνισμός καθώς ακόμα το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει. Αρα, πέραν του προφανούς, δηλαδή μιας κρατικής βοήθειας λόγω της πανδημίας, στην αγορά εξετάζουν κατά πόσο αυτή η στήριξη μπορεί να σημαίνει και κάτι παραπάνω, τουλάχιστον για το μέλλον.
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και καιρό παραμένει στον «πάγο» ένα από τα μεγαλύτερα assets που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ, η πώληση του οποίου αναμενόταν να προσθέσει στο Ταμείο έσοδα της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν σε πρόσφατο ADP του ΤΑΙΠΕΔ, η «τύχη» της περαιτέρω πώλησης ποσοστού στο αεροδρόμιο θα καθοριστεί από την εξέλιξη της υγειονομική κρίσης.
Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει σήμερα το 30% των μετοχών του ΔΑΑ ενώ η Ελληνική εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ Α.Ε) έχει το 25% των μετοχών του ΔΑΑ. Το συνολικό δηλαδή ποσοστό του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται στο 55% των μετοχών του ΔΑΑ. Το υπόλοιπο 45% κατέχουν το καναδικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments διά της ελεγχόμενης από αυτό Avi Alliance (40%) και ο όμιλος Κοπελούζου (5%). Να θυμίσουμε ότι ανάμεσα στους αρχικούς διεκδικητές (είχαν περάσει στη β΄ φάση του διαγωνισμού) ήταν οι ADP Groupe, Avi Alliance, Vinci Airports, Ferrovial, Ardian, KKR, Global Infrastructure Partners, κ.α.
Η χορήγηση της οικονομικής ενίσχυσης προς την «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» διενεργείται με άμεση επιχορήγηση έως του ποσού των 51.575.964 ευρώ, αλλά και δια συμψηφισμού υποχρεώσεων καταβολής αμοιβής για την χορήγηση δικαιωμάτων συνολικού ύψους έως 78.424.036 ευρώ (καταβλητέων τα έτη 2020, 2021 και 2022). Σύμφωνα με την έκθεση συνεπειών, η σχεδιαζόμενη ενίσχυση έχει ήδη προ-κοινοποιηθεί στην Κομισιόν, καθώς υλοποιείται μέσω της διαδικασίας των εγκρινόμενων κρατικών ενισχύσεων. Η δαπάνη για την οικονομική ενίσχυση θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το 2021.