Στα προ-Covid επίπεδα επανέρχεται σταδιακά η εγχώρια αγορά των καυσίμων κίνησης, με κύριο εφαλτήριο την αύξηση των μετακινήσεων χάρις στην άρση των περιοριστικών μέτρων ανάσχεσης της πανδημίας.
Είναι ενδεικτικό ότι, στο 2ο τρίμηνο του έτους, η κατανάλωση βενζίνης και ντίζελ κίνησης αυξήθηκε κατά 20% έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του περσινού έτους, καθώς διαμορφώθηκε σε 1,14 εκατ. τόνους, έναντι 956.000 τόνων το 2020. Μάλιστα, η «επίδοση» της περιόδου Απριλίου-Ιουνίου προσεγγίζει αισθητά τη ζήτηση κατά το 2ο τρίμηνο του 2019, δηλαδή τα δεδομένα προ της πανδημίας.
Τότε, η κατανάλωση για τα δύο βασικά καύσιμα κίνησης είχε αγγίξει τους 1,27 εκατ. τόνους. Κάτι που σημαίνει πως το φετινό 2ο τρίμηνο υπολείπεται μόλις 10% από τα επίπεδα της ζήτησης προ διετίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη κατά το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου τα καύσιμα κίνησης κινήθηκαν ακόμη καλύτερα, καθώς η κορύφωση της τουριστικής κίνησης έδωσε περαιτέρω ώθηση στην αγορά. Ενδεικτικό είναι το σχόλιο που έκανε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Α. Σιάμισιης, στο conference call την Πέμπτη για τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, επισημαίνοντας πως τον Ιούλιο, και ακόμη περισσότερο τον Αύγουστο, η κατανάλωση έφτασε σε επίπεδα παρόμοια με το 2019.
Στο +25% οι βενζίνες
Όσον αφορά το 2ο τρίμηνο, η μεγαλύτερη άνοδος σημειώθηκε στις βενζίνες, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 25% από πέρυσι και να αγγίζει τους 502.000 τόνους, από 402.000 την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Πάντως, η φετινή «επίδοση» εξακολουθεί να υπολείπεται κατά διψήφιο ποσοστό, και συγκεκριμένα κατά 13%, από την κατανάλωση του 2019.
Αντίθετα, πλησιέστερα στο 2ο τρίμηνο του 2019 κινήθηκε η ζήτηση για πετρέλαιο ντίζελ, με την «απόσταση» από τα επίπεδα προ 2ετίας να είναι μόλις -7%. Συγκριτικά με το 2ο τρίμηνο του 2020, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 15% και έφτασε τους 642.000 τόνους, από 557.000 τόνους πέρυσι.
Την ίδια εικόνα ανάκαμψης δίνουν και τα στοιχεία για το υγραέριο κίνησης (LPG), το οποίο επίσης κινήθηκε αυξητικά (κατά 5%) έναντι του δεύτερου τριμήνου του 2020. Κατά συνέπεια, η «ψαλίδα» της ζήτησης έναντι των προ διετίας δεδομένων ήταν -12%.
Η «βουτιά» του 1ου τριμήνου
Τα παραπάνω νούμερα κινούνται στον αντίποδα της κατανάλωσης κατά το 1ο τρίμηνο της χρονιάς, όπου είχε καταγραφεί σημαντική «βουτιά» στα καύσιμα κίνησης, εξαιτίας της συνέχισης των περιοριστικών μέτρων για την ανάσχεση εξάπλωσης της πανδημίας και, κατά συνέπεια, τη συρρίκνωση των μετακινήσεων όσο και των οικονομικών δραστηριοτήτων.
Ως συνέπεια, όπως έχει γράψει το Insider.gr, το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος, η κατανάλωση βενζινών είχε κατακρημνιστεί κατά -22% συγκριτικά με το 1ο τρίμηνο του 2020, με τις πωλήσεις να μην ξεπερνούν τους 355.000 τόνους. Το -11% είχε αγγίξει η μείωση των πωλήσεων πετρελαίου κίνησης, ενώ ισχυρά πτωτική (-14%) ήταν η πτώση και για το υγραέριο κίνησης.