Πέραν της προώθησης των ίδιων των σημαντικών διαγωνισμών για την κατασκευή και πολυετή διαχείριση (ΣΔΙΤ) των μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων σε Αττική (Σχιστό, Φυλή) και Θεσσαλονίκη, συνολικού εκτιμώμενου κόστους περίπου 1 δισ. ευρώ, σημαντικό ενδιαφέρον είχαν και οι συμμαχίες που «στήθηκαν» προς την κατεύθυνση της διεκδίκησής τους.
Η αναγκαιότητα η χώρα και κυρίως η Αττική να απαλλαγούν από το πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων αλλά και το μεγάλο μέγεθος των διαγωνισμών έχουν κινητοποιήσει τους παίκτες της αγοράς, ιδίως σε μια περίοδο που έχει αρχίσει εντονότερα να διαφαίνεται το αποτύπωμα των επιχειρηματικών ομίλων σε κοινωνία και περιβάλλον, μέσω του περίφημου μοντέλου ESG (κριτήρια περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης).
Οσον αφορά την πρόσφατη διαδικασία, υπενθυμίζουμε ότι πρόκειται για τη ΜΕΑ Αττικής που θα κατασκευαστεί στη Φυλή και τη ΜΕΑ Πειραιά που θα υλοποιηθεί στο Σχιστό διαθέτοντας προϋπολογισμό 461 εκατ. ευρώ και 300 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το τρίτο έργο αφορά την μονάδα επεξεργασίας στη Θεσσαλονίκη της οποίας η αξία της σύμβασης αφορά 60 εκατ. ευρώ στη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου και 142 εκατ. ευρώ στην καθαρά παρούσα αξία πληρωμών διαθεσιμότητας.
Ετσι, δεν πέρασε απαρατήρητη η σύμπραξη της θυγατρικής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, με την ΤΙΤΑΝ που διακρίνεται, εξίσου, για την υιοθέτηση κριτηρίων ESG, με τους ομίλους να διεκδικούν και τα 3 projects σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Δίνοντας στίγμα για τις περιβαλλοντικές και επιχειρηματικές τους προθέσεις.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έχει και η σύμπραξη της ΑΒΑΞ με την Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη (μέσω της MORE που είναι ο νεοσύστατος πράσινος βραχίονας του ομίλου) και την Thalis (με πολυετή εμπειρία και τεχνογνωσία μας στο χώρο της διαχείρισης στερεών/υγρών αποβλήτων και του κύκλου νερού, αποτελεί τη μετεξέλιξη των εταιρειών ΙΘΑΚΗ Α.Τ.Ε και MEΣΟΓΕΙΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α.Ε., οι οποίες ήταν θυγατρικές του ομίλου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ). Όπως βέβαια, και η συνεργασία της Μυτιληναίος με τη Μεσόγειο. Η Ηλέκτωρ, του ομίλου Ελλάκτωρ, συμμετέχει με την επίσης «ομόσταυλη» ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ενώ η Intrakat συνεργάζεται με τη Watt στον διαγωνισμό για τη μονάδα της Φυλής, με τις Watt και Geocycle Hellas (ομίλου Lafarge) στο Σχιστό, αλλά κατεβαίνει μόνη της στη ΜΕΑ Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι κοντά σε ομίλους και ονόματα όπως οι Τέρνα Ενεργειακή- Γ. Περιστέρης, ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος, Ηλέκτωρ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις των Ολλανδών της Reggeborg (όμιλος Ελλάκτωρ), ή και σε γνωστούς «παίκτες» του τομέα διαχείρισης αποβλήτων, όπως η Watt του κ. Αθανάσιου Κατρή, η Μεσόγειος του κ. Διονύση Γεωργόπουλου και η Thalis του κ. Παπαζήση, ήρθαν να «κουμπώσουν» και μεγάλα σχήματα όπως οι Motor Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη, ο Τιτάνας συμφερόντων Παπαλεξόπουλου -Κανελλόπουλου, ακόμα και η Lafarge, δείχνει το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα projects στα απορρίμματα.