Πεδίον... δράσης, αν όχι «δόξης», φαίνεται να αναζητούν ισχυρά γαλλικά συμφέροντα σε μια σειρά από νέες υποδομές. Η είδηση ίσως πέρασε λίγο στα «ψιλά», ωστόσο, όπως λέγεται στην αγορά αποτυπώνει μια πραγματικότητα και έχει ενδιαφέρον. Όπως προέκυψε από πλευράς του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, γαλλικές κατασκευαστικές και μελετητικές εταιρείες όπως και γαλλικές τράπεζες ενδιαφέρονται να συνδράμουν στην υλοποίηση του προγράμματος «Ύδωρ 2.0». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 21 αρδευτικά έργα, τα οποία πρόκειται να κατασκευαστούν με Συμπράξεις Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Για αρδευτικά έργα υπάρχει πρόβλεψη για χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Δεν είναι «μυστικό» εξάλλου ότι οι γαλλικοί όμιλοι είναι μεταξύ αυτών που έχουν παρουσία στην εγχώρια αγορά, στον τομέα υποδομών, ύδρευσης κ.α. Η Suez ως γνωστόν ελέγχει μετοχικό μερίδιο στην ΕΥΑΘ, διεκδικούσε τον διαγωνισμό για τη σύμβαση διαχείρισης του ΚΕΛ Ψυττάλειας, ενώ μαζί με Intrakat-ΕΥΑΘ διεκδικεί την κατασκευή του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική. Παλιότερα δε, προ πολλών ετών, όταν ακόμα «έπαιζε» το σενάριο αποκρατικοποίησης της ΕΥΔΑΠ εμφανίζονταν σε σενάρια ως πιθανή «υποψήφια». Πληροφορίες αναφέρουν ότι λογικά θα ενδιαφερθεί και για τα συγκεκριμένα αρδευτικά ΣΔΙΤ. Για τον τομέα των «νερών» ενδιαφέρονταν κάποτε και η επίσης γαλλική Veolia, που είχε ενδιαφερθεί για τις εταιρείες ύδρευσης (τότε με MIG κ.λπ.), συνάπτοντας και προ πολλών ετών και σχετικές συνεργασίες. Βέβαια, πλέον, SUEZ και Veolia βρίσκονται σε διαδικασία συγχώνευσης, όπως είχε ανακοινωθεί προ 6μήνου. Επίσης, δεν αποκλείεται τα δύο γκρουπ να ενδιαφερθούν και για το μεγάλο ΣΔΙΤ του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της Αθήνας (235 εκατ. ευρώ), μεταξύ άλλων «μνηστήρων».
Βέβαια, αν και όχι στα «νερά» ή τα «φράγματα», σημαντική παρουσία στις υποδομές, ιδίως τις οδικές συμβάσεις παραχώρησης, έχει και η Vinci, μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και της Ολυμπίας Οδού, ενώ συμμετείχε ή συμμετέχει και σε άλλους διαγωνισμούς (Εγνατία Οδό, οδικά έργα κ.α.). Κυρίως οι Γάλλοι της Vinci ενδιαφέρονται για παραχωρήσεις, ίσως και ΣΔΙΤ, που εγγυώνται σταθερά έσοδα, παρά για τεχνικό αντικείμενο. Οπότε, ενδεχομένως το πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0» να έχει ένα ενδιαφέρον για αυτούς. Πάντως, άλλες πηγές σημειώνουν ότι το τελευταίο διάστημα η Vinci ενδιαφέρεται εκ νέου για κάποιες υποδομές, ακόμα και για έργα που μπορεί να έχουν σχέση με σιδηρόδρομο κ.α. Επιπρόσθετα, η επίσης γαλλική Egis έχει σχέση με υποδομές όπως η Αττική Οδός ή ο διαγωνισμός για την Εγνατία Οδό (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), οπότε, μένει να φανεί αν δείξει ενδιαφέρον και για τα παραπάνω ΣΔΙΤ.
Προ ολίγων ημερών ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και υπεύθυνος για την προώθηση των έργων υποδομών Δημήτρης Παπαγιαννίδης, συναντήθηκε με τον Σύμβουλο για Αγροτικές Υποθέσεις της Γαλλικής Πρεσβείας στην Ιταλία κ. Jean-Pascal FAYOLLE και την κα Ευσταθία Αντιόχου Υπεύθυνη Μελετών της Οικονομικής Υπηρεσίας της Γαλλίας στην Ελλάδα. Τα 21 έργα είναι συνολικού κόστους 4,072 δισ. (1,628 δισ. κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ και 2,443 δισ. κόστος συντήρησης και λειτουργίας για 25 έτη και πληρωμών διαθεσιμότητας 10%) και αφορούν 1.352.565 αρδευόμενα στρέμματα αγροτικής γης.
Όπως είπε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σπήλιος Λιβανός, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην παρουσίαση του σχετικούς προγράμματος «Υδωρ 2.0» , τα 21 έργα έχουν χωριστεί σε τρία πακέτα, το πρώτο εξ αυτών παρουσιάζεται σήμερα και περιλαμβάνει οκτώ (8) από αυτά. Υπολογίζεται ότι τα πρώτα οκτώ έργα, στην τελική τους ανάπτυξη, θα ωφελούν περισσότερους από 36.000 αγρότες και θα εξυπηρετούν την άρδευση περίπου 456.000 στρεμμάτων.
Συγκεκριμένα τα 8 αυτά έργα είναι:
1) Έργα μεταφοράς νερού από Ποταμό Νέστο στην κοιλάδα της Ξάνθης (Π.Ε. Ξάνθης)
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 203.000.000€
• Αρδευόμενα στρέμματα: 50.000 στρεμ. ΠΑΡΟΥΣΑ ΦΑΣΗ / 200.000 στρεμ. ΤΕΛΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
• Ωφελούμενοι αγρότες 5.000 / 20.000 ΤΕΛΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ
2) Εκσυγχρονισμός δικτύων άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 114.000.000€
• Αρδευόμενα στρέμματα: 115.000 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 5.750
3) Λιμνοδεξαμενή Χοχλακιών Σητείας και δίκτυο προσαγωγών μεταφοράς νερού σε υφιστάμενο δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Λασιθίου)
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 18.518.362€
• Χωρητικότητα νέου Ταμιευτήρα (μ3): 840.000
• Αρδευόμενα στρέμματα: 4.125 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 500
4) Φράγμα και Δίκτυο Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας και δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Λασιθίου)
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 26.044.385€
• Χωρητικότητα νέου Ταμιευτήρα (μ3): 1.705.000
• Αρδευόμενα στρέμματα: 10.450 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 1.050
5) Φράγμα Μιναγιώτικο Πύλου και δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Μεσσηνίας)
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 98.500.000€
• Χωρητικότητα νέου Ταμιευτήρα (μ3): 11.000.000
• Αρδευόμενα στρέμματα: 35.000 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 3.500
6) Φράγμα στο Μπουγάζι Δομοκού και αρδευτικό δίκτυο (Π.Ε Φθιώτιδας)
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 26.397.000€
• Χωρητικότητα νέου Ταμιευτήρα (μ3): 2.500.000
• Αρδευόμενα στρέμματα: 10.000 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 1.000
7) Φράγμα στο Λιβάδι Αράχοβας , Αρδευτικό δίκτυο και υδροηλεκτρικό εργοστάσιο
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 23.005.200€
• Χωρητικότητα νέου Ταμιευτήρα (μ3): 3.760.000
• Αρδευόμενα στρέμματα: 6.000 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 600
8) Αρδευτικό δίκτυο Υπέρεια - Ορφανά Καρδίτσας
• Κόστος κατασκευής με ΣΔΙΤ: 88.066.645€
• Αρδευόμενα στρέμματα: 74.650 στρεμ.
• Ωφελούμενοι αγρότες 3.730