Για τη διεκδίκηση ενός μεγάλου «πακέτου» υποδομών ετοιμάζονται οι ισχυροί εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίος στο «φίνις» της χρονιάς.
Μέσα στις επόμενες ημέρες και έως τη «λήξη» του 2021 τα παραπάνω γκρουπ, μαζί με συνεταίρους ή αυτόνομα, θα καταθέσουν προσφορές για έργα που συνολικά ανέρχονται σε ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Αυτά, δίχως να συνυπολογίζονται μικρότερου μεγέθους διαγωνισμοί που μπορεί να «τρέχουν», όπως ο λιμένας Μαρμαρά Χαλκιδικής, έργα ιδιωτών, κάποιοι διαγωνισμοί της ΔΕΔΑ ή της ΔΕΗ ύψους 80 εκατ. ευρώ, η εκδήλωση ενδιαφέροντος σήμερα για το έργο ΣΔΙΤ του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων Νήσου Ρόδου αξίας 39 εκατ. ευρώ κ.α.
Υπό μία έννοια, ο τελευταίος μήνας του έτους θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ο «μεγάλος Δεκέμβριος των κατασκευαστών», οι οποίοι θα «ακονίσουν τα ξίφη τους» για οδικά ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, για την πρώτη φάση των υποδομών στο Ελληνικό ύψους 250-300 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή της μονάδας διαχείρισης αποβλήτων στο Γραμματικό ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ (εφόσον δεν αλλάξει πάλι κάτι με το χρονοδιάγραμμα) ή και για άλλα projects.
Όπως έχει αποκαλύψει το insider, για τις 9 Δεκεμβρίου αναμένονται οι προσφορές για την πρώτη φάση των υποδομών στο Ελληνικό, ύψους 250-200 εκατ. ευρώ. Τα στελέχη των ισχυρών εγχώριων ομίλων, δηλαδή των ΑΚΤΩΡ (όμιλος Ελλάκτωρ), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίου ετοιμάζονται για την «πρώτη μάχη» του Ελληνικού, δηλαδή τις υποδομές της α' φάσης (η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, έργα στο Μητροπολιτικό Πάρκο (50 - 60 εκατ.), οδικά δίκτυα και δίκτυα υποδομών, εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων, έργα στην παράκτια ζώνη κ.α.).
Την ίδια ημέρα βέβαια, έχει προγραμματιστεί, μετά από πολλές αναβολές, και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών για τη νέα μονάδα επεξεργασίας αστικών στερεών αποβλήτων και προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων στο Γραμματικό, άνω των 100 εκατ. ευρώ. Κατά πόσο τελικά θα φτάσουμε στην φάση αυτή είναι κάτι που θα φανεί προσεχώς. Μια φορά, είναι έργο που ενδιαφέρει ισχυρά γκρουπ που έχουν παρουσία στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων/αποβλήτων.
Βέβαια, το μεγάλο «πακέτο» είναι τα 3 οδικά ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους σχεδόν 1 δις ευρώ. Όπως πρόσφατα μόλις ανέδειξε το insider, μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών για δύο από τα μεγάλα εμβληματικά οδικά έργα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, συνολικού ύψους άνω των 680 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, την ίδια ημέρα «κληρώνει» για το έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου κόστους σχεδόν 312 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) αλλά και για το μεγάλο οδικό έργο-ΣΔΙΤ κατασκευής του νέου υπέργειου τμήματος στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (γνωστό και ως «Fly Over»), ύψους 370 εκατ. ευρώ.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 23 Δεκεμβρίου, εκτιμάται ότι θα έρθουν οι προσφορές για το ΣΔΙΤ κομμάτι του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος-Νεάπολη), ύψους 360 εκατ. ευρώ.
Το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, με Σ.Δ.Ι.Τ.». διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος – Intertoll Europe ZRt». Όσον αφορά στο «Fly Over» να υπενθυμίσουμε ότι είχαν «περάσει» στη Β’ Φάση του Διαγωνισμού όλοι οι Υποψήφιοι που κατέθεσαν Φάκελο Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος κατά την Α’ Φάση, δηλαδή οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και Ένωση Προσώπων «Μυτιληναίος Α.Ε. – Intertoll Europe ZRt. Οι διεκδικητές του οδικού ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ είναι οι: «Ένωση Προσώπων Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ με το γνωστό fund Marguerite, «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», «ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις», «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος Α.Ε. – Intertoll Europe ZRt».
Το «πακέτο» αυτό αποτελεί μέρος μόνο των έργων που αναμένεται να «χτυπήσουν» προσεχώς τα μεγάλα εγχώρια γκρουπ, αλλά και ξένοί όμιλοι ή και μικρότερα σχήματα από το εσωτερικό, με τις εκτιμήσεις, όπως ήδη έχει αναδείξει το insider, να κάνουν λόγο για μια προς διεκδίκηση «πίτα» άνω των 40-45 δις ευρώ, αν και είναι προφανές ότι δεν θα «μοιραστεί» αυτό σε 4-5 σχήματα.
Η οποία σχετίζεται με κάθε φύσεως υποδομές (οδικά, σιδηρόδρομο, φράγματα, λιμενικά, κτιριακά, απορρίμματα, ακίνητα κ.α.) και με διάφορα χρηματοδοτικά μοντέλα (Ταμείο Ανάκαμψης, ΣΔΙΤ, ΠΔΕ, ΕΣΠΑ κ.α.), συν τις σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις (ΤΑΙΠΕΔ, π.χ. Αττική Οδός κ.α.) και τις ιδιωτικές επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ (με δεσπόζουσα την επένδυση στο Ελληνικό). Όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider κορυφαίο στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου σημείωνε ότι, «τα επόμενα χρόνια είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τον κλάδο των υποδομών καθώς, εάν τελικά όλα κυλήσουν βάσει των εξαγγελιών και των κινήσεων της κυβέρνησης και των υπουργείων, θα δούμε εποχές που θυμίζουν τον προ πολλών ετών οργασμό εν όψει, τότε, των... Ολυμπιακών Αγώνων του 2004».
Αυτά τα δεδομένα και ο όγκος των διαγωνισμών, των έργων, των αναπτύξεων που έρχονται έχουν κινητοποιήσει το σύνολο των κατασκευαστικών ομίλων και δυνάμεων που έχουν «δει» την ευκαιρία που διαγράφεται μέσα στη δεκαετία που διανύουμε. Εξ ου και πραγματοποιούνται διάφορες ζυμώσεις, «χτίζονται» ή «ψήνονται» συνεργασίες και συμμαχίες μεταξύ εγχώριων ομίλων ή και με ξένα γκρουπ που έχουν (και) χρηματοδοτική ισχύ, «πέφτουν στο τραπέζι» σενάρια εξαγορών, συγχωνεύσεων και στρατηγικών συνεργασιών, ετοιμάζονται και προγραμματίζονται αυξήσεις κεφαλαίου και ομολογιακές εκδόσεις κ.α. Αναμφίβολα, ο κλάδος των υποδομών είναι κυριολεκτικά σε «οργασμό» και προσεχώς θα βρίσκεται ολοένα και περισσότερο στο επίκεντρο.