Τη χαριστική βολή για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έδωσε το σφοδρό κύμα κακοκαιρίας που πλήττει εδώ και ένα 24ωρο περίπου την Αττική.
Η κακοκαιρία «Ελπίς» μόνο… ελπίδα δεν έφερε τελικά στους επιχειρηματίες του λιανεμπορίου, οι οποίοι διαπιστώνουν πως για μια ακόμη φορά διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία των καταστημάτων τους, την ώρα που οι υποχρεώσεις τους συσσωρεύονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Τη Δευτέρα δεν ήταν λίγες οι επιχειρήσεις που αποφάσισαν να μην ανοίξουν καθόλου τα καταστήματά τους, θέτοντας ως προτεραιότητα την ασφάλεια τη δική τους και των εργαζομένων τους και γνωρίζοντας πως με τόσο άσχημες καιρικές συνθήκες η προσέλευση των καταναλωτών θα ήταν αδύνατη. Οι επιχειρήσεις που αποφάσισαν να μην ανοίξουν τη Δευτέρα ήταν κυρίως μικρομεσαίες, ενώ, όπως εξήγησαν στο insider.gr επιχειρηματίες «όταν κοπάσει η κακοκαιρία θα ανοίξουμε τα καταστήματά μας. Μπορεί να είναι την Τετάρτη, μπορεί και την Πέμπτη. Η εξέλιξη του καιρού θα μας δείξει…».
Κλειστό το λιανεμπόριο σήμερα
Υπενθυμίζεται, άλλωστε, πως σήμερα, Τρίτη, με στόχο την προστασία της δημόσιας ασφάλειας, θα παραμείνουν κλειστά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας τα καταστήματα λιανικού εμπορίου, μετά από απόφαση της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών και της ισχυρής χιονόπτωσης.
Η αργία της λειτουργίας των ανωτέρω καταστημάτων αφορά στις περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας, της Περιφερειακής Ενότητας Ευβοίας, τις Κυκλάδες νήσους, τις Σποράδες νήσους, τα Δωδεκάνησα και την Κρήτη, ενώ εξαιρούνται από τον παραπάνω κανόνα τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων, για τα οποία θα ισχύει ωράριο από τις 10:00 έως και τις 18:00.
Η προστασία της υγείας και της ασφάλειας όλων αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα και αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς. «Δευτέρα δεν ανοίξαμε λόγω φόβου για την επερχόμενη κακοκαιρία. Τρίτη δεν θα ανοίξουμε επισήμως γιατί η κακοκαιρία επιμένει και Τετάρτη παραμένει άγνωστο αν θα ανοίξουμε. Μιλάμε επί της ουσίας για μισή εβδομάδα χαμένη…», σχολιάζει επιχειρηματίας του λιανεμπορίου που δραστηριοποιείται στο κέντρο της Αθήνας. Και όλα αυτά μεσούσης μιας -ούτως ή άλλως- υποτονικής εκπτωτικής περιόδου, καθώς οι καταναλωτές παραμένουν συγκρατημένοι στις αγορές τους. Η ανησυχία για την πορεία της πανδημίας που δεν λέει να κοπάσει, σε συνδυασμό με το άγχος που προκαλεί στους καταναλωτές το κύμα ανατιμήσεων που πλήττει την οικονομία, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αγορές, με τους καταναλωτές να περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα. Ως αποτέλεσμα, ο κλάδος του λιανεμπορίου δεν βλέπει τους τζίρους του να αυξάνονται παρά το γεγονός πως οι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν προβεί σε γενναίες εκπτώσεις… Και ύστερα ήρθε η κακοκαιρία «Ελπίδα», προκαλώντας επιπλέον προβλήματα. Τα πλήγματα για τους εκπροσώπους της λιανικής είναι απανωτά, ωστόσο τα χρέη τους δεν σταματάνε να αυξάνονται.
«Παγωμένη» η αγορά στις εκπτώσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία των εμπορικών συλλόγων της Αττικής, η αγοραστική κίνηση παρουσίασε προβληματική και υποτονική πορεία κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες των εκπτώσεων, γεγονός που δεν είναι σύνηθες για την αγορά, ιδίως φέτος που όλα τα μαγαζιά είναι ανοιχτά και δεν υφίσταται καθεστώς lockdown, όπως πέρυσι.
Όπως ανέφερε σε σχετική δήλωσή του ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, το λιανικό εμπόριο κινείται σε μια «παγωμένη αγορά». Αναφορικά δε με την Κυριακή 16 Ιανουαρίου, κατά την οποία λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα λόγω των εκπτώσεων, η γενική εικόνα επίσης δεν ήταν ικανοποιητική για δύο στους τρεις εμπόρους, παρά την κοσμοσυρροή στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η μέχρι στιγμής πορεία των εκπτώσεων κινείται κάτω από τα επίπεδα των 5,3 δισ. ευρώ συνολικού τζίρου του 2020 και χαμηλότερα από τις προσδοκίες των εμπόρων της Περιφέρειας Αττικής, που πριν την πανδημία το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου, τους αναλογούσε ένας εκπτωτικός τζίρος άνω των 2,5 δισ. ευρώ.
Στο ίδιο μήκος κύματος δήλωνε -την περασμένη εβδομάδα- ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, πως οι πωλήσεις τις πρώτες μέρες των εκπτώσεων κατέγραψαν μείωση έως και 50% σε σχέση με το 2019, το τελευταίο έτος «κανονικής» λειτουργίας του λιανεμπορίου. Μάλιστα, η κακή εικόνα της αγοράς τις πρώτες εβδομάδες του 2022 έρχεται μετά την επιδείνωση που καταγράφηκε το τελευταίο δίμηνο του 2021.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν στις 10 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου. Πλέον διανύουν την τρίτη εβδομάδα από την έναρξή τους, ενώ, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα στο insider.gr ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, οι τρεις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων είναι παραδοσιακά και οι πιο σημαντικές για τον τζίρο των καταστημάτων.
«Η πανδημία έχει προκαλέσει δραματικές αλλαγές στο ευρύτερο μάκρο-περιβάλλον των επιχειρήσεων, πληγώνοντας αφάνταστα την πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Βασική προτεραιότητα των επιμελητηρίων παραμένει η προσπάθεια διάσωσης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την πανδημία και που πλήττονται σήμερα από τις ανατιμήσεις. Η κυβέρνηση έλαβε μέτρα στήριξης, όμως φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά για να σώσουν όσες επιχειρήσεις κινδυνεύουν», σχολίασε πρόσφατα ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, ζητώντας επιπλέον μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων.
Με αυτά τα δεδομένα, οι έμποροι ζητούν από την κυβέρνηση «στοχευμένη και αναλογική στήριξη».
Τρομάζουν οι ανατιμήσεις…
Το κύμα ακρίβειας έχει περιορίσει σημαντικά την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων, όπως διαπίστωσε έρευνα του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ που δημοσιοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, η απώλεια αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων λόγω του κύματος ακρίβειας συνεχίστηκε και τον Δεκέμβριο του 2021. Συγκεκριμένα η απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού έφτασε το 10,4%, ενώ του μέσου μισθού των εργαζομένων μερικής απασχόλησης άγγιξε το 13,7%. Τον ίδιο μήνα το μέσο μηνιαίο ατομικό διαθέσιμο εισόδημα απώλεσε περίπου το 7% της αγοραστικής του δύναμης σε ετήσια βάση.
«Οι αυξήσεις των δαπανών στον προϋπολογισμό των νοικοκυριών, είναι ξεκάθαρο πως έχουν συμπιέσει δραστικά την αγοραστική δυνατότητα των καταναλωτών τον πρώτο μήνα του έτους», σχολιάζει στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Κορκίδης, αναφερόμενος στα στοιχεία του Ιανουαρίου 2022.
Μάλιστα, όπως προσθέτει, στο πεδίο των ανατιμήσεων το εμπόριο έχει απορροφήσει το μεγαλύτερο δυνατό μέρος τους, με τις αναπροσαρμογές των τιμών να κινούνται σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά, ειδικά σε τομείς όπως η ένδυση-υπόδηση, που δεν ξεπέρασε το 3% σε ετήσια βάση, πριν την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων.
Σε πολλά προϊόντα δεν έχουν ακόμη περάσει οι αυξήσεις των νέων τιμών αγοράς από τους κατασκευαστές, ούτε του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων σε βάρος της μικτής κερδοφορίας τους. Η ανάγκη ρευστοποίησης των αποθεμάτων που διαθέτουν οι εμπορικές επιχειρήσεις διευκολύνουν τη συγκράτηση των τιμών, ενώ γνωρίζουν πως, για την αντικατάσταση εμπορευμάτων στα ράφια και τις αποθήκες τους, θα επωμισθούν αυξήσεις από 4% έως 20%, κυρίως για τα εισαγόμενα είδη.