Το πρόγραμμα επιδότησης αναβάθμισης ανελκυστήρων τύπου «Εξοικονομώ» βρίσκεται στα σκαριά με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να εξετάζει από κοινού με το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων για τον τύπο των παρεμβάσεων, τους όρους και τις προϋποθέσεις.
Όπως είναι γνωστό, η αναβάθμιση ανελκυστήρα αποτελούσε επιλέξιμη παρέμβαση στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ - Αυτονομώ» που «έτρεξε» πριν από δύο χρόνια αλλά δεν συμπεριλαμβάνεται στο «Νέο Εξοικονομώ», το οποίο ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2021. Σύμφωνα με όσα είχαν αναφέρει ανώτατοι αξιωματούχοι του ΥΠΕΝ κατά την παρουσίαση του τρέχοντος προγράμματος, στόχος ήταν η αναβάθμιση των ανελκυστήρων να αποτελέσει ένα ξεχωριστό, αυτόνομο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, ένα τέτοιο πρόγραμμα βρίσκεται στα σκαριά και πιθανολογείται ότι θα «τρέξει» προς το τέλος του έτους ή από τις αρχές του 2023 αλλά δεν θα προτάσσει τα χαρακτηριστικά της εξοικονόμησης ενέργειας όσο τα θέματα ασφαλείας. Αυτός είναι και ο λόγος που ως επικρατέστερο σενάριο θεωρείται να ταναλάβει την ευθύνη του συγκεκριμένου προγράμματος αποκλειστικά το υπουργείο Ανάπτυξης.
Η προτεραιότητα σε θέματα ασφαλείας είναι απόλυτα δικαιολογημένη αν αναλογιστεί κανείς ότι η πλειοψηφία των ανελκυστήρων στην Ελλάδα είναι παλαιάς τεχνολογίας, με ξεπερασμένες προδιαγραφές ασφαλείας ενώ αρκετοί δεν φέρουν πιστοποιήσεις. Η αναβάθμιση ανελκυστήρα μπορεί να κοστίσει κάποιες χιλιάδες ευρώ ανάλογα με το εύρος των παρεμβάσεων και τον εξοπλισμό που θα επιλεγεί. Και φυσικά, όταν πρόκειται για πολυκατοικίες, η διαδικασία καθίσταται αρκετά σύνθετη.
Σε πολλές χώρες του εξωτερικού «τρέχουν» κατά καιρούς παρόμοιες επιδοτήσεις οι στοχεύουν στην ασφάλεια, την εξοικονόμηση ενέργειας ενώ άλλα προγράμματα επιδοτούν και την ανακαίνιση/κατασκευή ανελκυστήρων για ΑμΕΑ. Στο Οντάριο, το Ίδρυμα Trillium παρέχει επιχορηγήσεις για έργα προσβασιμότητας. Η καναδική ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε λανσάρει προγράμματα προσβασιμότητας μέσω του Employment and Social Development Canada (ESDC).
Σε άλλα κράτη, ευρωπαϊκά, συχνά οι επιδοτήσεις για ανελκυστήρες εντάσσονται σε ευρύτερα πακέτα εξοικονόμησης ενέργειας ενώ αντίστοιχα προγράμματα υπάρχουν και στην Κίνα.
Τι λέει η αγορά
Ένα πρόγραμμα επιδότησης τύπου «Εξοικονομώ» θα αποτελούσε λύση για τους καταναλωτές και θα έριχνε ζεστό χρήμα σε έναν σημαντικό κλάδο της κατασκευής.
Όπως αναφέρει μιλώντας στο Insider.gr ο κ. Χρήστος Παπάς, ιδιοκτήτης επιχείρησης συντήρησης και εγκατάστασης ανελκυστήρων με έδρα το Μοσχάτο, «οι καταναλωτές αναμένουν προγράμματα επιδότησης αναβάθμισης ανελκυστήρων. Η αγορά χρειάζεται τέτοια προγράμματα τα οποία δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να λάβουν πιστοποιήσεις οι ανελκυστήρες, να ελεγχθούν και να λειτουργούν με ασφάλεια αλλά και να συμβάλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας καθώς με ένα σύστημα inverter επιτυγχάνεται εξοικονόμηση πάνω από 50%».
Στο ίδιο πλαίσιο, η ΠΟΜΙΔΑ η οποία συμμετέχει στην Επιτροπή Ανελκυστήρων που εργάζεται για την αναμόρφωση του καθεστώτος λειτουργίας των ανελκυστήρων του Υπουργείου Ανάπτυξης, έχει μεταξύ άλλων αναφέρει - με αφορμή την παράταση της προθεσμίας ελέγχου των υφιστάμενων ανελκυστήρων - ότι 350.000 περίπου ανελκυστήρες δεν έχουν επιθεωρηθεί, ούτε υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα τα αναγκαία 3,5 δις ευρώ, για την εκτέλεση εργασιών αναβάθμισης ανελκυστήρων, από νοικοκυριά τα οποία, δυσκολεύονται να πληρώσουν ακόμη και τα κοινόχρηστα.
Με βάση τα παραπάνω η Ομοσπονδία επανέλαβε πρόσφατα το αίτημα για δημιουργία προγράμματος επιδότησης της ανακαίνισης των παλαιών ανελκυστήρων, με στόχο να αναβαθμιστούν και να δηλωθούν όλοι οι εν λειτουργία ανελκυστήρες.