Το «πράσινο φως» άναψε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για την αναθεώρηση της τιμής εκκίνησης στους διαγωνισμούς για τα έργα που θα ολοκληρώσουν τη Δʼ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ώστε να αρθεί η «ηλεκτρική απομόνωση» και της Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου και, με αυτό τον τρόπο, να ολοκληρωθεί οι διασύνδεση όλων των Κυκλάδων.
Η οριστικοποίηση της επικαιροποιημένης «τιμής εκκίνησης» στις ανταγωνιστικές διαδικασίες ανοίγει τον δρόμο ώστε να μπουν στην τελική φάση διαγωνισμοί, που έχει ήδη προκηρύξει ο ΑΔΜΗΕ. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διαχειριστής μέσα στα επόμενα 24ωρα πρόκειται να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους για την τελική παράταση στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, ώστε αυτές να κατατεθούν στις 7 Ιουνίου.
Η αναθεώρηση του κόστους των έργων οφείλεται στην εκτίναξη των διεθνών τιμών του εξοπλισμού, καθώς και των πρώτων υλών. Όπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, στην εκδήλωση για την επίσημη έναρξη των εργασιών διασύνδεσης της Σαντορίνης, με την οποία κάνει «πρεμιέρα» η Δʼ φάση, τα έργα του ΑΔΜΗΕ επηρεάζονται από τις διεθνείς ανατιμήσεις, όπως συμβαίνει με όλες τις κατηγορίες υποδομών.
Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, το κόστος των προβλεπόμενων υποδομών για τα τρία υπόλοιπα νησιά ανέρχεται πλέον στα 399 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά, τα 345 εκατ. αφορούν τα υποβρύχια καλώδια και τα 54 εκατ. ευρώ τους τρεις υποσταθμούς.
Επανεξέταση και του κόστους του Κρήτη-Αττική
Με δεδομένο ότι όλες οι υποδομές που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή, από την οποία εξαρτώνται τα επίσης ρυθμιζόμενα έσοδα του Διαχειριστή, οποιαδήποτε ανάλογη αλλαγή πρέπει να πάρει την έγκριση της ΡΑΕ. Όπως επισήμανε ο κ. Μανουσάκης, υπό εξέταση βρίσκεται σε συνεργασία με την Αρχή και η προσαρμογή του κόστους της διασύνδεσης Κρήτη-Αττική, και πάλι λόγω της αύξησης των τιμών του εξοπλισμού, ώστε να αναθεωρηθούν οι σχετικές συμβάσεις.
Για όλα τα έργα που βρίσκονται υπό υλοποίηση και έχουν ακόμη ανεκτέλεστο υπόλοιπο, η διαδικασία εξέτασης εκκινεί από την υποβολή ανάλογου αιτήματος του αναδόχου, το οποίο σε πρώτη φάση ελέγχει ο ΑΔΜΗΕ, υποβάλλοντας στη συνέχεια σχετική έκθεση στη ΡΑΕ, αν κρίνει ότι είναι εύλογο να υπάρξει ανάλογη αναπροσαρμογή.
Η μεθοδολογία του Διαχειριστή για τον επανυπολογισμό των συμβάσεων γίνεται στη βάση όσων έχει εφαρμόσει το Υπουργείο Υποδομών για αντίστοιχα δημόσια έργα. Γνώμονας της εξέτασης από τον ΑΔΜΗΕ, και στη συνέχεια από τη ΡΑΕ, είναι το κατά πόσο η διατήρηση του προϋπολογισμού ενός έργου στα υφιστάμενα επίπεδα μπορεί να δημιουργήσει εμπλοκή στην έγκαιρη ολοκλήρωσή του.
Σε κάθε περίπτωση, η όποια αναθεώρηση δεν αναιρεί το γεγονός ότι το κόστος των υποδομών είναι υποπολλαπλάσιο του οικονομικού τους οφέλους, αντισταθμίζοντας την όποια επιβάρυνση των χρεώσεων χρήσης συστήματος. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν οι νησιωτικές διασυνδέσεις, με τα ποσά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που εξοικονομούν σε ετήσια βάση, από τη διακοπή λειτουργίας των τοπικών πετρελαϊκών μονάδων.
«Στην πρίζα» 10 ακόμη Κυκλαδονήσια
Όπως έχει γράψει το Insider.gr, στο πλαίσιο της Δ΄ Φάσης, προβλέπεται η κατασκευή τεσσάρων ακόμη υποβρύχιων καλωδίων (Σέριφος-Λαύριο, Σαντορίνη-Φολέγανδρος, Φολέγανδρος-Μήλος και Μήλος-Σέριφος). Το συνολικό μήκος αυτών των υποθαλάσσιων διασυνδέσεων ανέρχεται σε 355 χιλιόμετρα, ενώ το μέγιστο βάθος στο οποίο θα ποντισθούν φτάνει τα 500 μέτρα. Επίσης, θα δρομολογηθεί η εγκατάσταση υποσταθμών και στα τρία υπόλοιπα νησιά που περιλαμβάνονται στο 4ο «κύμα» διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Η διασύνδεση της Σαντορίνης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2023, με στόχο να είναι έτοιμη πριν από την έναρξη της επόμενης της επόμενης τουριστικής περιόδου, όπως επισήμανε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή. Ένα χρόνο αργότερα θα αποπερατωθούν τα έργα και για τα υπόλοιπα τρία νησιά. Έτσι, με την ολοκλήρωση και της Δ΄ Φάσης, θα «πέσει η αυλαία» στο σύνολο του πρότζεκτ για την αξιόπιστη, οικονομική και επαρκή ηλεκτροδότηση όλων των Κυκλάδων για τα επόμενα 30-40 χρόνια, μέσω του διασυνδεδεμένου συστήματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πέραν της Σαντορίνης, Σερίφου, της Μήλου και της Φολεγάνδρου, που θα διασυνδεθούν άμεσα, κατά τη Δ΄ Φάση θα διασυνδεθούν έμμεσα έξι ακόμη νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά), ανεβάζοντας έτσι σε 10 τα νησιά που πρόκειται να «μπουν στην πρίζα».