Aegean: H επιστροφή στην κανονικότητα, οι θετικές προοπτικές αλλά και τα ερωτηματικά του χειμώνα

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Aegean: H επιστροφή στην κανονικότητα, οι θετικές προοπτικές αλλά και τα ερωτηματικά του χειμώνα
Με επιβατική κίνηση πέριξ των 12,5 εκατ. εκτιμάται ότι θα κλείσει το 2022 για την Αegean - Τα ερωτηματικά του χειμώνα και οι προκλήσεις του κλάδου.

Επιστροφή στην κανονικότητα φέτος το καλοκαίρι και θετικές προοπτικές για την συνέχεια, αναμένουν τα στελέχη της Aegean για τον μεγαλύτερο εγχώριο αερομεταφορέα. Παρά την ανάσα βέβαια, μετά από δύο δύσκολες πανδημικές χρονιές, το ερωτηματικό για τον χειμώνα παραμένει, το ίδιο και τα δομικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει ο κλάδος ώστε να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά για τον επιβάτη αλλά και για τους xρήστες/αεροπορικές.

Οι θετικές προοπτικές για το σύνολο του έτους

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εισηγμένης που δημοσιοποιήθηκαν μέσα στην εβδομάδα, από τα μέσα του δεύτερου τριμήνου, μετά την πλήρη άρση των περιοριστικών μέτρων και μέχρι την αρχή του καλοκαιριού, η AEGEAN είδε σταδιακή ανάκαμψη των επιχειρησιακών της μεγεθών, διαθέτοντας σχεδόν διπλάσιες θέσεις σε σχέση με το 2021 και πραγματοποιώντας επίσης διπλάσιες, σε αριθμό πτήσεις, σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αποτέλεσμα αυτού ήταν ο όμιλος να επιστρέψει στην κερδοφορία, (καθαρά κέρδη 10,8 εκατ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο) για πρώτη φορά μετά την έναρξη της κρίσης, παρά μάλιστα τη ραγδαία αύξηση στο κόστος καυσίμων.

Η ανάκαμψη συνεχίστηκε και το τρίτο τρίμηνο και μάλιστα με εντατικότερους ρυθμούς, γεγονός που εκτιμάται ότι θα φέρει τουλάχιστον τα ίδια έσοδα και κέρδη σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. «Το γ’τρίμηνο, κινείται σύμφωνα με τις προσδοκίες μας - αν όχι υψηλότερα - γεγονός το οποίο ενισχύει τις εκτιμήσεις μας για ένα θετικό αποτέλεσμα στο σύνολο του έτους» ανέφερε χαρακτηριστικά χθες ο Πρόεδρος του αεροπορικού Ομίλου, κ. Ευτύχης Βασιλάκης, σε τηλεδιάσκεψη που είχε με τους αναλυτές. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα επεσήμανε ότι το αποτύπωμα θα είναι θετικό στο σύνολο του έτους και η αεροπορική θα εμφανίσει χωρητικότητα στο 94%-98% του 2019, θα διακινήσει συνολικά περίπου 12 με 12,5 εκατ. επιβάτες ενώ τα έσοδα θα είναι χαμηλότερα από -3% έως -6%, σε σχέση με την χρυσή χρονιά.

Τα ερωτηματικά για την συνέχεια

Στις θετικές επιδόσεις συνέβαλε αισθητά η ζήτηση που είχε ο προορισμός Ελλάδα, o οποίος σύμφωνα με το Eurocontrol ήταν ο μοναδικός εντός Ευρώπης που κατέγραψε περισσότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019 ενώ σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, αποδείχτηκε η μοναδική χώρα που προσέγγισε το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία. Η ελκυστικότητα της χώρας βέβαια, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, δεν λειτουργεί μόνο ως πλεονέκτημα αλλά και ως «μειονέκτημα», αφού πολλές αεροπορικές διευρύνουν το πτητικό πρόγραμμα προς την χώρα μας, εντείνοντας εντέλει τον ανταγωνισμό στον κλάδο.

Αντίστοιχο «μειονέκτημα» αποτελεί και η εποχικότητα του προορισμού, η οποία εκτιμάται ότι θα φέρει παραδοσιακά χαμηλότερα αποτελέσματα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, κάτι που δεν επηρεάζει μεν τις προσδοκίες για το σύνολο του έτους, αλλά καθιστά αδύνατες τις προβλέψεις για την χειμερινή περίοδο. «Οι προκλήσεις και το ερωτηματικό παραμένουν για το διάστημα Νοεμβρίου – Ιανουαρίου, τόσο λόγω της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού και της χαμηλής ζήτησης που παραδοσιακά καταγράφεται για την Ελλάδα, όσο και λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ανασταλτικά στις αποφάσεις για ταξίδια» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.

Στους παράγοντες αβεβαιότητας, θα πρέπει να προστεθεί και η αύξηση του ενεργειακού κόστους, η οποία ήδη έχει επιδράσει καταλυτικά στα λειτουργικά έξοδα των καυσίμων αλλά και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν οι παραδόσεις των νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus 320/321 neo που ανέμενε η εταιρεία. Να θυμίσουμε ότι στο πλαίσιο της παραγγελίας των 46 αεροσκαφών που είχε κάνει η Aegean, ανέμενε φέτος την παράδοση 12 αεροσκαφών, εκ των οποίων όπως όλα δείχνουν θα παραδοθούν μόνο τα 10. Μάλιστα από τα 8 νέα Airbus της οικογένειας Α3Neo που υπολογίζονταν να παραληφθούν πριν το καλοκαίρι, ο αερομεταφορέας παρέλαβε μόλις 4, γεγονός που κράτησε μειωμένη την χωρητικότητα της εταιρείας τους τρεις πιο δυνατούς μήνες της χρονιάς.

Τα δομικά ζητήματα του κλάδου

Σημειωτέον ότι στην έντονη εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού και στην ανάγκη υιοθέτησης κινήτρων για την επέκταση της σεζόν αναφέρθηκε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean, κ. Δημήτρης Γερογιάννης από το βήμα του 3ου Thessaloniki HELEXPO FORUM. «Η έντονη εποχικότητα και αντίστοιχα η ανάγκη για επιμήκυνση της σεζόν είναι πάντα ζητούμενο και ίσως τη φετινή χρονιά κάποιοι περιορισμοί, όπως η Κρήτη και η Ρόδος να το πετύχουν. Η ανακοίνωση της κυβέρνησης για ένα σχήμα κινήτρων για το χειμώνα είναι ενθαρρυντικό, μένει όμως να δούμε πως θα εξειδικευτεί και θα υλοποιηθεί. Φυσικά κάθε προσπάθεια είναι ευπρόσδεκτη και βάζει ένα λιθαράκι στη συνολική προσπάθεια, αλλά όλοι ξέρουμε ότι η επιμήκυνση της σεζόν θέλει συνέργειες και επένδυση από όλους, συστηματικά και σε βάθος χρόνου» επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατά την συμμετοχή του στο πάνελ «Μεταφορές και την Έξυπνη Κινητικότητα».

Μάλιστα ο κ. Γερογιάννης επεσήμανε και κάποια πρόσθετα δομικά ζητήματα τα οποία οφείλει να αντιμετωπίσει ο κλάδος ώστε να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και για τον επιβάτη αλλά και για τους χρήστες/αεροπορικές και να μπορεί τόσο να διαχειριστεί την περαιτέρω αύξηση της κίνησης όσο και να υποστηρίξει τις συνδυασμένες μεταφορές.

Στα εν λόγω ζητήματα το υψηλόβαθμο στέλεχος της αεροπορικής ενέταξε αρχικά το θέμα του ανθρώπινου δυναμικού, διαβεβαιώνοντας ότι «για την Aegean οι άνθρωποι είναι ο πυρήνας της δουλειάς της 22 χρόνια τώρα». «Θεωρούμε ότι πρέπει η Πολιτεία να πάρει πιο γενναία μέτρα στον τομέα των ανθρώπων και της επιμόρφωσης τους, ξεκινώντας από το θέμα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, όπου πρέπει να προχωρήσουμε σε νέους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας». Φέτος, όπως επεσήμανε, ήταν μία χρονιά όπου η ελληνική αεροναυτιλία τα πήγε πάρα πολύ καλά, αλλά υπάρχουν ανάγκες για περαιτέρω ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, αφού οι άνθρωποι είναι αυτοί οι οποίοι θα φέρουν εις πέρας και την καλή υπηρεσία προς τον πελάτη ή επιβάτη αλλά τελικά και στο αποτέλεσμα που θα φέρει κάθε εταιρεία», εξήγησε.

Κομβικές για μια καλή συνέχεια χαρακτήρισε και τις επενδύσεις σε σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας αλλά και στα περιφερειακά αεροδρόμια, δεδομένου ότι εμφανίζουν μια δυναμική τουριστικής ανάπτυξης.

Τέλος βασική χαρακτήρισε και την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης για το διαχωρισμό της ΥΠΑ και της ΑΠΑ, δηλαδή του παρόχου υπηρεσιών και του ρυθμιστή, ώστε το σύστημα να μπορέσει να διαχειριστεί την οικονομική του αυτοτέλεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Βασιλάκης (Aegean): Επιστροφή στην κανονικότητα το γ' τρίμηνο - Θετικές οι προβλέψεις και για το σύνολο της χρονιάς

Aegean Airlines: Διπλασίασε τον τζίρο της στο β' εξάμηνο του έτους - Επιστροφή στα κέρδη

Emirates και AEGEAN ανακοινώνουν την έναρξη της συνεργασίας τους για πτήσεις κοινού κωδικού

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider