Έξι εξαγορές μέσα σε πέντε χρόνια μετρά η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός – Η επόμενη μέρα

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Έξι εξαγορές μέσα σε πέντε χρόνια μετρά η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός – Η επόμενη μέρα
Βήμα προς βήμα η επέκταση του δικτύου και οι συνεργασίες της αλυσίδας σούπερ μάρκετ από το 2017 μέχρι και σήμερα. Όλη η λίστα των εξαγορών και η μετεξέλιξη ενός μικρού παντοπωλείου σε έναν από τους πιο ισχυρούς παίκτες της οργανωμένης λιανικής. Τα επόμενα σχέδια.

Πλώρη για απανωτά… ρεκόρ έχει βάλει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, επιχειρώντας να αλλάξει μια και καλή τον χάρτη της οργανωμένης λιανικής στη χώρα μας, αλλά και να διεκδικήσει με αξιώσεις πλέον ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς.

Προχωρώντας στη δεύτερη διαδοχική εξαγορά μέσα σε διάστημα μικρότερο των 40 ημερών και μετρώντας έξι πολύ σημαντικά deals μέσα σε μόλις μια πενταετία, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός επιδιώκει να περάσει το κατώφλι της «χρυσής πεντάδας» των μεγάλων σούπερ μάρκετ της χώρας.

Η εξαγορά της κρητικής Μαθιουδάκης

Η Κρητικός ανακοίνωσε την εξαγορά της κρητικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μαθιουδάκης την περασμένη Τετάρτη, μόλις 36 ημέρες μετά το deal με τους Συνεργαζόμενους Παντοπώλες. Μεταβάλλοντας τις ισορροπίες στους «μικρομεσαίους» του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αποκτά τα 17 καταστήματα του ομίλου Μαθιουδάκης σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο και ενισχύει σημαντικά την παρουσία της στην Κρήτη. Πλέον θα δραστηριοποιείται στην κρητική αγορά με 25 καταστήματα, αφού διέθετε ήδη οκτώ καταστήματα στο νησί.

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη σταδιακή εξαγορά των καταστημάτων τα οποία έως το τέλος του 2022 θα επαναλειτουργούν με το εμπορικό σήμα της Κρητικός, εφαρμόζοντας την εταιρική ταυτότητα, το όραμα και τις αξίες του ομίλου, ενώ η εξέλιξη αυτή υπολογίζεται να αυξήσει κατά 20 εκατ. ευρώ τον προβλεπόμενο τζίρο του ομίλου. Η νέα αυτή εξαγορά, όπως ακριβώς και οι προηγούμενες, εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής ανάπτυξης της εταιρείας με στόχο την παρουσία της σε κάθε γειτονιά της Ελλάδας για την κάλυψη των αναγκών των νοικοκυριών ακόμη και σε απομακρυσμένα χωριά.

Ο όμιλος επιχειρήσεων Μαθιουδάκης ιδρύθηκε το 2004 από τον Νικόλαο Μαθιουδάκη με το πρώτο κατάστημα να κάνει την εμφάνισή του στο Πέραμα Μυλοποτάμου το οποίο συνεργαζόταν τότε με την εταιρεία Dia hellas Α.Ε. Στα επόμενα χρόνια δημιουργήθηκαν καταστήματα σε Ρέθυμνο, Χανιά και Ηράκλειο - πάντοτε με τη συνεργασία της Dia hellas Α.Ε. - ενώ όταν το 2008 η Dia έβαλε τέλος στην οικονομική της δραστηριότητα στην Ελλάδα, ο όμιλος Μαθιουδάκη αναζήτησε νέο στρατηγικό συνεργάτη.

Το 2009 προχώρησε σε συνεργασία με τη Μαρινόπουλος Α.Ε. όπου και τοποθετήθηκαν τα διακριτικά σήματα «Carrefour Express» και «Carrefour Mαρινόπουλος» στα καταστήματα, ενώ το 2014 ενσωματώθηκε στον όμιλο Μαθιουδάκης η εταιρεία ΕΛΙΤ ΕΠΕ η οποία απαριθμούσε επτά καταστήματα στο νομό Ηρακλείου και η οποία ιδρύθηκε από τους Εμμανουήλ Αρχοντουλάκη και Μαρία Κουβίδη το 1999. Μετά τις περιπέτειες της αλυσίδας Μαρινόπουλος, ο όμιλος Μαθιουδάκη αποφάσισε να χαράξει μια νέα πορεία, τοποθετώντας τελικά το 2018 τα νέα σήματα με brand name το όνομα του ιδιόκτητη και συνεχίζοντας στο χώρο αυτόνομα και ανεξάρτητα.

Το deal με τους Συνεργαζόμενους Παντοπώλες

Λίγο πριν την εκπνοή του καλοκαιριού, στις 30 Αυγούστου, η αλυσίδα Κρητικός ανακοίνωσε ότι προχωρά στην εξαγορά του ομίλου σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες Α.Ε., σε μια κίνηση ματ προκειμένου να ενισχύσει σημαντικά την παρουσία της σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη. Η συμφωνία περιλαμβάνει την ένταξη στο δυναμικό της Κρητικός των 52 εταιρικών καταστημάτων του ομίλου Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, καθώς και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους.

Η εξαγορά της ΜΑΚΟ

Η αμέσως προηγούμενη εξαγορά στην οποία προχώρησε η αλυσίδα Κρητικός έλαβε χώρα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Ήταν το 2019 όταν απέκτησε τη βορειοελλαδίτικη αλυσίδα ΜΑΚΟ, συμφερόντων Κώστα Μαλαμίδη.

Με την κίνηση αυτή, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός απέκτησε συνολικά ένα δίκτυο 11 καταστημάτων, ενισχύοντας την παρουσία της στη Θεσσαλονίκη.

Το deal με τη ΜΕΡΙΜΝΑ

Ένα χρόνο νωρίτερα και δη το 2018 η Κρητικός προχώρησε στην εξαγορά της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΜΕΡΙΜΝΑ που δραστηριοποιούνταν στο νομό Αττικής και πιο συγκεκριμένα στις περιοχές Αγίου Δημητρίου, Αλίμου, Βύρωνα, Άνω Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Νέας Σμύρνης, Καλλιθέας, Περιστερίου και Ταύρου.

Το πρώτο κατάστημα της ΜΕΡΙΜΝΑ άνοιξε το 1974, με την ένωση 28 παραδοσιακών παντοπωλών. Με την εν λόγω εξαγορά, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ενίσχυσε τότε τη θέση της στο νομό Αττικής με 11 ακόμη καταστήματα, διασφαλίζοντας την πρόσβασή της σε περιοχές που δεν είχε μέχρι τότε δραστηριότητα.

Η εξαγορά της ΥΠΕΡ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ

Ένα από τα πιο παραγωγικά έτη για την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός αποτέλεσε το 2017, πραγματοποιώντας τότε δύο εξαγορές.

Στις αρχές του έτους ανακοινώθηκε η είσοδός της στο μετοχικό κεφάλαιο της αλυσίδας ΥΠΕΡ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, η οποία δραστηριοποιείτο στους νομούς Καστοριάς, Κοζάνης, Φλώρινας και Γρεβενών, με την Κρητικός να υλοποιεί το πρώτο της τότε βήμα για άνοδο στη Βόρεια Ελλάδα και να ενισχύει την παρουσία της στη Δυτική Μακεδονία με 35 επιπλέον καταστήματα.

Το deal με CRM–ΑΡΙΑΔΝΗ

Λίγους μήνες αργότερα και συγκεκριμένα τον Ιούλιο του 2017, η Κρητικός απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της αλυσίδας CRM–ΑΡΙΑΔΝΗ στην Κρήτη, μιας αλυσίδας που αριθμούσε 92 συνδεδεμένα μέλη και λειτουργούσε μέσω συμβάσεων δικαιόχρησης.

Η γιγάντωση

Η περίοδος 2017-2022 αποδεικνύεται η πιο δραστήρια για την ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ που, μέσω εξαγορών και ταυτόχρονης δημιουργίας νέων καταστημάτων, επεκτάθηκε σε ολόκληρη την Ελλάδα. Πλέον λειτουργεί περισσότερα από 400 καταστήματα, διαθέτει έξι κέντρα διανομής και απασχολεί περισσότερους από 2.500 εργαζομένους.

Με τα δύο τελευταία deals – την εξαγορά των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών και του Μαθιουδάκη – η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός επιχειρεί να μεταβάλλει εκ νέου τους συσχετισμούς δυνάμεων στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καθώς έχει βάλει πλώρη να μπει στη «χρυσή πεντάδα» των μεγάλων παικτών της οργανωμένης λιανικής. Με τζίρο 390,1 εκατ. ευρώ το 2020 και άνω των 400 εκατ. ευρώ το 2021, η αλυσίδα Κρητικός κατατάσσεται στην έκτη θέση των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Με τις δύο, ωστόσο, εξαγορές, πλησιάζει σε τζίρο τα 500 εκατ. ευρώ, διεκδικώντας με αξιώσεις την πέμπτη θέση, την οποία καταλαμβάνει η ΠΕΝΤΕ Α.Ε. (Γαλαξίας), με τζίρο 511,5 εκατ. ευρώ (χρήση 2020). Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη θέση της κατάταξης φιγουράρει ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, στη δεύτερη ο έτερος ισχυρός «παίκτης» του οργανωμένου λιανεμπορίου, ο όμιλος ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ την τριάδα συμπληρώνει η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η αλυσίδα Μασούτης, η οποία έχει βάλει πλώρη για τζίρο άνω των 1,1 δισ. ευρώ μετά την εξαγορά πριν από μερικούς μήνες της συνεταιριστικής αλυσίδας, ΣΥΝΚΑ, ενώ από την κατάταξη των μεγάλων «παικτών» της οργανωμένης λιανικής απουσιάζει η Lidl Hellas, καθώς από την ίδρυσή της δεν λειτουργεί με καθεστώς ΑΕ και δεν δημοσιεύει οικονομικές καταστάσεις.

Η ιστορία της αλυσίδας Κρητικός ξεκίνησε το 1948 όταν ο Ανδρέας Κρητικός ίδρυσε το πρώτο του κατάστημα στην Αίγινα, αφουγκραζόμενος τις ανάγκες της περιοχής για τη δημιουργία ενός κλασικού παντοπωλείου... Η επιθυμία του να προσφέρει στην τοπική κοινωνία τον οδήγησε στη δημιουργία και άλλων καταστημάτων στην περιοχή. Η ιστορία συνεχίζεται όταν τα παιδιά του, οι Άγγελος, Νεκτάριος και Δημήτρης Κρητικός, δημιουργούν το πρώτο μεγάλο κατάστημα στην Αίγινα το 1983. Η ΑΝΕΔΗΚ ιδρύεται το 1996, ενώ το 2000 η αλυσίδα ξεπερνάει τα όρια της Αίγινας και επεκτείνεται στον Αργοσαρωνικό με πέντε νέα καταστήματα.

Το 2007 ιδρύεται το πρώτο κέντρο διανομής στη Μαγούλα Αττικής με σκοπό να εξυπηρετήσει την ανάπτυξη αλλά και την επέκταση της αλυσίδας σε νέες περιοχές, ενώ η αλυσίδα εισέρχεται στην Αττική μέσω της ανάπτυξής ενός ευέλικτου μοντέλου συνεργασίας franchise με την επωνυμία ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΤΟP MARKET. Από τότε και μέχρι σήμερα, η ανάπτυξή της είναι διαρκής.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Νέες επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ στο εργοστάσιο της Nestlé Ελλάς στα Οινόφυτα - Η νέα πραγματικότητα στον καφέ

Σκλαβενίτης: Ανεβάζουν ταχύτητα οι επενδύσεις παρά την αβεβαιότητα – Οι πηγές ανησυχίας και τα νέα καταστήματα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider