Σε έναν «καλό Νοέμβριο» ποντάρει το λιανεμπόριο – Η εικόνα της αγοράς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σε έναν «καλό Νοέμβριο» ποντάρει το λιανεμπόριο – Η εικόνα της αγοράς
Πωλήσεις λιανεμπορίου στην Ευρωζώνη
Ποια τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στον κλάδο μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων και τι έπεται ενόψει Black Friday. Πώς κινήθηκαν οι τζίροι των καταστημάτων το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου. Η ενεργειακή «ανασφάλεια» και το στοίχημα για την επόμενη μέρα στη σκιά της πληθωριστικής κρίσης.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για τόνωση του τζίρου του λιανικού εμπορίου τον Νοέμβριο εκφράζουν παράγοντες της αγοράς, ποντάροντας σε καλύτερες ημέρες για τα εμπορικά τους καταστήματα, παρά τις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργεί στην αγορά το εκρηκτικό «κοκτέιλ» των πληθωριστικών πιέσεων και της ενεργειακής κρίσης.

«Οι επιχειρηματίες προσδοκούν έναν καλό Νοέμβριο, αρκετά διαφορετικό από τους προηγούμενους μήνες», σχολιάζει, μιλώντας στο insider.gr, o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος. Όπως εξηγεί, ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων (σ.σ. πραγματοποιούνταν τις πρώτες 15 ημέρες του Νοεμβρίου και αντίστοιχα τις πρώτες 15 ημέρες του Μαΐου) έχει πλέον καταργηθεί, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο «για έξυπνες και σωστές αγορές επιμερισμένες όλο τον χρόνο» και όχι για συμπυκνωμένες σε πολύ συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, ακόμη πιο ουσιαστικές αναμένεται να είναι οι αγορές και κατά τη διάρκεια του φετινού θεσμού της Black Friday, καθώς ο κόσμος δεν θα έχει ξοδέψει προηγουμένως τα χρήματά του στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι οποίες έχουν περάσει πλέον στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Να σημειωθεί ότι φέτος η Black Friday «πέφτει» στις 25 Νοεμβρίου, ενώ είθισται τα τελευταία χρόνια να σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς για τα εμπορικά καταστήματα.

Ταυτόχρονα ο εμπορικός κόσμος προσβλέπει και σε αλλαγή των καιρικών συνθηκών μέσα στο μήνα, καθώς οι μέχρι τώρα υψηλές θερμοκρασίες δεν έχουν ευνοήσει σημαντικές πτυχές του λιανεμπορίου, όπως η χειμερινή ένδυση. «Εάν ένα ελαφρύ κρύο κάνει την εμφάνισή του, τότε είναι βέβαιη η ώθηση στα ψώνια για πιο ζεστά, χειμερινά ρούχα», εξηγεί.

Οι στοχευμένες αγορές του Σεπτεμβρίου και η «διαπίστωση» του Οκτωβρίου

Απόλυτα στοχευμένες ήταν οι αγορές των καταναλωτών τον περασμένο Σεπτέμβριο, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς να δίνει τον τόνο και στην πορεία του λιανικού εμπορίου. «Τον Σεπτέμβριο ‘δούλεψε’ ό,τι αφορά κυρίως στο σχολείο, όπως το παιδικό ένδυμα και τα σχολικά είδη», σχολιάζει ο κ. Καπράλος.

Αναφερόμενος στη συνέχεια στις επιδόσεις του Οκτωβρίου, κάνει λόγο για μια πιο υποτονική κατάσταση, στη σκιά μας πολύ σημαντικής διαπίστωσης. «Μέσα στον Οκτώβριο τα καταστήματα αντιλήφθηκαν πόσο μεγάλη ώθηση δίνει στα ταμεία τους ο τουρισμός. Πλέον, το λιανικό εμπόριο συνεχίζει με το ‘εγχώριο πορτοφόλι’», σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, εκφράζοντας ταυτόχρονα την ανησυχία του για δύο σημαντικές «σκιές» που επηρεάζουν τον Έλληνα καταναλωτή.

«Αφενός το προσωπικό εισόδημα έχει περιοριστεί λόγω της επέλασης του κύματος ακρίβειας και αφετέρου η μείωση αυτή του εισοδήματος έχει πλήξει σε πολύ μεγάλο βαθμό την ψυχολογία των ελληνικών νοικοκυριών. Πλέον ο Έλληνας θα κάνει μια βόλτα για να πιει έναν καφέ να τονώσει την ψυχολογία του, αλλά ταυτόχρονα δεν θα προβεί εύκολα σε αγορές», αναφέρει.

«Κριτήριο των αγορών η τιμή»

Βιώνοντας με τον πιο έντονο τρόπο τους κραδασμούς της πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης, οι καταναλωτές πραγματοποιούν πλέον τις αγορές τους με βάση ένα και μοναδικό κριτήριο: Την τιμή του προϊόντος.

«Καθώς πλέον το budget που διαθέτουν για τις αγορές τους είναι πολύ συγκεκριμένο, οι καταναλωτές αναζητούν εναγωνίως κάθε είδους προσφορά», εξηγεί, στη συνέχεια, ο κ. Καπράλος.

«Κλειδί» το ενεργειακό

Για τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, η διαχείριση του ενεργειακού ζητήματος αποτελεί το μεγάλο στοίχημα του φετινού χειμώνα. Για αυτό τον λόγο κρίνει απαραίτητη την ενεργειακή ασφάλεια τόσο των νοικοκυριών όσο και των επιχειρήσεων. «Οι παρεμβάσεις της πολιτείας στο ενεργειακό πρέπει να συνεχιστούν», τονίζει, υπενθυμίζοντας πως η εκτόξευση του ενεργειακού κόστους αποτελεί ένα μεγάλο αγκάθι για τις επιχειρήσεις. «Είναι το δεύτερό μας ενοίκιο», αναφέρει.

Μάλιστα, υπενθυμίζει ότι οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου έδωσαν αγώνα για να μην μετακυλήσουν τα αυξημένα κόστη στους καταναλωτές, αντιλαμβανόμενες την τεράστια οικονομική πίεση που δέχονται οι τελευταίοι. «Απορροφήσαμε τις ανατιμήσεις των προμηθευτών μας, χωρίς να επιβαρύνουμε τον καταναλωτή. Προχωρήσαμε σε ελάχιστες αυξήσεις τιμών παρά το γεγονός ότι κι εμείς πλέον προμηθευόμαστε ένα προϊόν πολύ πιο ακριβά από ότι παλαιότερα και επίσης, παρά το γεγονός ότι τα μεταφορικά κόστη έχουν αυξηθεί για εμάς από δύο έως πέντε φορές ανάλογα με την εκάστοτε χώρα εισαγωγής των προϊόντων μας».

Πώς θα ψωνίσει ο Έλληνας στη Black Friday

Τα τελευταία χρόνια, η «Μαύρη Παρασκευή» έχει καθιερωθεί ως η ημέρα που τα διαδικτυακά αλλά και τα περισσότερα φυσικά καταστήματα, προχωρούν σε μεγάλες εκπτώσεις που πολλές φορές ξεπερνούν το 50%-60%, με τη μόδα να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της.

Όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα μόδας Fashion (Re)search που πραγματοποίησε η γνωστή ευρωπαϊκή πλατφόρμα αναζήτησης αγορών μόδας GLAMI, τo 50% των Ελλήνων περιμένει την περίοδο της Black Friday για να αγοράσει ρούχα και παπούτσια, ένα ποσοστό χαμηλότερο σε σχέση με το 2021 (σ.σ. δεύτερη χρονιά της πανδημίας), όπου στην ίδια ερώτηση το ποσοστό ήταν 66%.

Το 43% προτίθεται να ξοδέψει έως 100 ευρώ για αγορές μόδας, ενώ μικρότερο είναι το ποσοστό (23%) εκείνων που θα διαθέσουν ελαφρώς μεγαλύτερο budget, από 100 έως 200 ευρώ. Σημαντικό είναι και το ποσοστό εκείνων που δεν έχουν ακόμη σαφή εικόνα για το αν ο προϋπολογισμός τους, τους επιτρέπει να «ενδώσουν» σε αγορές την τρέχουσα περίοδο (24%).

Με τον θεσμό της Black Friday να έχει λάβει σημαντικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια, καμία έκπληξη δεν προκαλεί το γεγονός ότι μόνο το 1% των συμμετεχόντων στην έρευνα δεν γνώριζε περί τίνος πρόκειται. Αυτό που αξίζει ωστόσο να σημειωθεί είναι πως από τη συγκεκριμένη μερίδα ερωτηθέντων, το 36% απάντησε θετικά στην προοπτική να κάνει αγορές μόδας την εν λόγω ημέρα, μονάχα αφότου το GLAMI προχώρησε στην επεξήγηση του όρου.

Το 72% των Ελλήνων συμμετεχόντων στη φετινή έρευνα Fashion (Re)search επιβεβαιώνει ότι αποφεύγει πλέον τα φυσικά καταστήματα με πολύ κόσμο, ακόμη και κατά τη διάρκεια των μεγάλων εκπτωτικών περιόδων όπως είναι η Black Friday. Η επιρροή της πανδημίας έγινε αντιληπτή ακόμα πιο έντονα στον τομέα των αγορών, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να γνωρίζει πρωτοφανή άνθηση. Σε πλήρη συνάρτηση με τις διεθνείς εξελίξεις, τα τρία τελευταία χρόνια, οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώθηκαν σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό με το online shopping παραμερίζοντας την «offline» επίσκεψη στα καταστήματα. Ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 9% δήλωσε ότι δεν είναι σίγουρο κατά πόσο αισθάνεται άνετα στα φυσικά καταστήματα όταν επικρατεί πολυκοσμία ενώ μόνο ένα 19% δήλωσε ότι δεν επηρεάζεται από την παρουσία πλήθους. Σε σχέση με πέρυσι, το ποσοστό που δεν σκοπεύει να στραφεί στα φυσικά καταστήματα μειώθηκε μόνο κατά 5%, γεγονός που αποδεικνύει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο μόδας εξακολουθεί να διατηρεί την ισχυρή θέση που κατάφερε να κερδίσει τα τελευταία χρόνια.

Αν και δεν ήταν λίγοι αυτοί που δήλωσαν ότι προετοιμάζονται για τις Black Friday αγορές τους με έτοιμη λίστα αγορών (21%), η πλειοψηφία των Ελλήνων (49%) αναφέρει πως δεν προσχεδιάζει αλλά απλώς αναζητά τις καλύτερες προσφορές, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση που καθιστά την περίοδο, ένα «κυνήγι θησαυρού» με στόχο την απόκτηση ρούχων, παπουτσιών και αξεσουάρ στις χαμηλότερες τιμές.

Η συλλογή δεδομένων της νέας Έρευνας Μόδας Fashion (Re)search πραγματοποιήθηκε από τις 4 έως και τις 18 Σεπτεμβρίου μέσα από ένα ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν 4.216 Έλληνες. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε παράλληλα και σε Ιταλία, Τσεχία, Σλοβακία, Κροατία, Σλοβενία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Βουλγαρία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Η πιο κρίσιμη εβδομάδα για το «καλάθι» του νοικοκυριού – Τα επόμενα βήματα μέχρι την εφαρμογή του

Επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ από την Coca-Cola στην Ελλάδα τη διετία 2022-2023 - Τα πλάνα για το εργοστάσιο στο Σχηματάρι

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider