Μεγαλύτερο σε μέγεθος κατά 32% θα είναι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου (Κρήτη) που υλοποιεί, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, με το τεχνικό αντικείμενο να έχει αναλάβει ο εγχώριος όμιλος. Όπως έχει αναφέρει εδώ και περίπου δύο μήνες το insider.gr και η στήλη BackStory (το επανέλαβε μόλις προ ημέρων), τα νέα δεδομένα οδηγούσαν σε αλλαγές του αντικειμένου, άρα και της σύμβασης παραχώρησης, που θα «περνούσε» μέσα από τη Βουλή. Όπως και έγινε χτες.
Επί της ουσίας, κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η από 9.12.2022 Συμφωνία Εκτέλεσης Συμπληρωματικών Εργασιών του άρθρου 18.6 της από 21.2.2019 Σύμβασης Παραχώρησης (κυρωτικός ν.4612/2019), για την αναβάθμιση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, η οποία υπεγράφη στην Αθήνα μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.».
Οι βασικές αλλαγές
Ειδικότερα, με τις διατάξεις της κυρούμενης Συμφωνίας τα Συμβαλλόμενα Μέρη συμφώνησαν μεταξύ άλλων:
α. την εκτέλεση εκ μέρους της Εταιρείας Συμπληρωματικών Εργασιών για την αναβάθμιση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου Βασικού Σχεδίου Ανάπτυξης αυτού,
β. την παράταση, κατά είκοσι τέσσερις (24) μήνες, της Συνολικής Προθεσμίας της Περιόδου Μελετών – Κατασκευών του Έργου,
γ. την καταβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου στην Εταιρεία, της δαπάνης που απαιτείται για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών, η οποία προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ καθώς και του ποσού για την κάλυψη της αμοιβής του Ανεξάρτητου Μηχανικού που αφορά στις Συμπληρωματικές Εργασίες,
δ. την παραίτηση της Εταιρείας από: - το δικαίωμα διεκδίκησης του επιπλέον ποσού που αιτήθηκε για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών, 232 233 5 - οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της από τυχόν επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας και συντήρησης του Αεροδρομίου, η οποία οφείλεται άμεσα στις Συμπληρωματικές Εργασίες, - το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω παράτασης της Συνολικής Προθεσμίας Περιόδου Μελετών – Κατασκευών κ.λπ. (άρθρο 77).
Ως προς τις αλλαγές γίνεται λόγος για θέματα που αφορούν:
· Στην κατάργηση του διαχωρισμού σε δύο απολύτως διακριτά τμήματα του κτηρίου του αεροσταθμού (Terminal), ήτοι ένα τμήμα κυκλοφορίας Σένγκεν και ένα τμήμα κυκλοφορίας εκτός Σένγκεν, με παράλληλη διατήρηση του διαχωρισμού στη διακίνηση αναχωρούντων και αφικνούμενων επιβατών για προορισμούς Σένγκεν και εκτός Σένγκεν, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΕΣΥ.
· Στη μεταβολή των χρόνων εξυπηρέτησης ανά επιβάτη.
· Στην εκτέλεση εκ μέρους της εταιρείας συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου “Βασικού σχεδίου Ανάπτυξης” αυτού.
Αναβαθμίζονται Κρήτη και Αεροδρόμιο
«Στην Κρήτη θα έχουμε ένα μεγαλύτερο, πιο σύγχρονο και πιο βιώσιμο αεροδρόμιο», ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας νωρίτερα στη Βουλή. Στόχος, είπε ο κ. Καραγιάννης, είναι το αεροδρόμιο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που επιτάσσει η θέση και η σημασία του, ως το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και ως κύρια πύλη εισόδου τουριστικής κίνησης στη χώρα μας. Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας, για την ανακουφιστική φροντίδα, περιλαμβάνονταν άρθρο που αφορά στη συμφωνία εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών, σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης Έργου του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, επιβεβαιώνοντας πλήρως όσα έχει αναφέρει το insider.gr περί αλλαγών καθώς τα τελευταία χρόνια η αύξηση των ταξιδιωτικών ροών, η πανδημία κ.α. έχουν αλλάξει τα δεδομένα.
Σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, το 2019 το Αεροδρόμιο του Καστελίου είχε επτά χιλιάδες επισκέπτες. Το 2022 φαίνεται ότι έχει περάσει τα οκτώ εκατομμύρια. Η προοπτική για το 2030, είναι τα δέκα εκατομμύρια επισκέπτες και σύμφωνα με το μοντέλο που μας έχει κατατεθεί στο υπουργείο, φαίνεται ότι σε βάθος είκοσι πέντε ετών, το Αεροδρόμιο του Καστελίου θα μπορεί να φιλοξενεί δεκατέσσερα εκατομμύρια επισκέπτες. «Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, γιατί έπρεπε να προχωρήσουμε σε αυτή την τροποποίηση του σχεδιασμού. Από τα 68.000 τετραγωνικά που ήταν ο σχεδιασμός του Αεροδρομίου πλέον έχουμε προχωρήσει σε μια αύξηση 32%. Φτάσαμε, περίπου, στα 91.000 τετραγωνικά μέτρα και εκεί προχωρήσαμε και σε στρατηγικές μεταβολές», είπε ο κ. Καραγιάννης.
Τι αναφέρεται στο νομοσχέδιο
Όπως σημειώνεται, ο Ανεξάρτητος Μηχανικός, με το υπό στοιχεία HIL.LET.1109/20.10.2022 έγγραφό του προς το Δημόσιο, υπέβαλε ειδική Έκθεση Αξιολόγησης Ανεξάρτητου Μηχανικού επί της εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών, με την οποία (α) προσδιόρισε και αιτιολόγησε τις εργασίες που συνιστούν, κατά τον όρο 18.6. της Σύμβασης Παραχώρησης, Συμπληρωματικές Εργασίες, αιτιολογώντας παράλληλα την αναγκαιότητα και υποχρεωτικότητα αυτών, (β) παρείχε την εκτίμησή του επί του ευλόγου της δαπάνης των εν λόγω Συμπληρωματικών Εργασιών στο ποσό των 113.094.566,20 ευρώ και (γ) προσδιόρισε τις επιπτώσεις επί της Συνολικής Προθεσμίας της Περιόδου Μελετών – Κατασκευών του όρου 18.1.1 της Σύμβασης Παραχώρησης σε είκοσι τέσσερις (24) μήνες.
Η παραχωρησιούχος εταιρεία προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου παραιτείται από τις απαιτήσεις της και το δικαίωμα διεκδίκησης αυτών ως προς το υπερβάλλον ποσό που αιτήθηκε με την υπ’ αρ. πρωτ. 2809/12.7.2022 επιστολή της (122.631.074 € - 104.943.699,85 €), ενώ παραιτείται επίσης, αμετακλήτως, από οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της, από επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας συντήρησης του Αεροδρομίου, η οποία ευθέως οφείλεται στις ανωτέρω Συμπληρωματικές Εργασίες, τις οποίες αναλαμβάνει αποκλειστικά η ίδια και οι οποίες θα συμπεριληφθούν στο Χρηματοοικονομικό Μοντέλο. Επίσης, παραιτείται του δικαιώματός της προς καταγγελία της Σύμβασης Παραχώρησης εξ αυτής της αιτίας, λόγω της επελεύσεως γεγονότων καθυστέρησης και της εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών.
Τα νέα δεδομένα
Όπως αναφέρεται, εν όψει του σημαντικού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύνταξη των ελαχίστων προδιαγραφών του Έργου από το Δημόσιο μέχρι την επέλευση της Ημερομηνίας Έναρξης Παραχώρησης, κατά το οποίο μετεβλήθησαν δεδομένα τα οποία επηρεάζουν τον σχεδιασμό ενός διεθνούς αεροδρομίου, διαπιστώθηκε από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό του Έργου και την, καθ’ ύλην αρμόδια, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η ανάγκη μεταβολής σχεδιαστικών παραδοχών του Αεροδρομίου, προκειμένου αυτό να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες που επιτάσσει η θέση του ως του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας και κύριας πύλης εισόδου τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα.
Οι εν λόγω αναγκαίες παρεμβάσεις για τη δημιουργία ενός μεγαλύτερου και πλέον σύγχρονου Αεροδρομίου βαίνουν πέραν των υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η παραχωρησιούχος εταιρεία εκ της Συμβάσεως Παραχώρησης και της προσφοράς της σε σχέση με το Έργο Παραχώρησης. Ως εκ τούτου, η υλοποίησή τους από την εταιρεία δύναται να πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις προβλέψεις του όρου 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης περί Συμπληρωματικών Εργασιών. Η κατασκευή ενός ακόμη πιο μεγάλου και σύγχρονου αεροδρομίου θα συμβάλλει καθοριστικά, όχι μόνον στην ανάπτυξη της Κρήτης, αλλά και στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας ευρύτερα, λόγω της ενίσχυσης του τουρισμού ο οποίος αναδεικνύεται σε βασικό αναπτυξιακό πυλώνα. Συγχρόνως θα καταστήσει το Νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης διαμετακομιστικό κόμβο στην Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας τη διεθνή παρουσία της χώρας στις αερομεταφορές.