ΕΕΣΥΠ: Πώς «απογειώθηκαν» κατά 400% λόγω… ΔΑΑ τα έσοδα από μερίσματα στο γ’ τρίμηνο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΕΕΣΥΠ: Πώς «απογειώθηκαν» κατά 400% λόγω… ΔΑΑ τα έσοδα από μερίσματα στο γ’ τρίμηνο
Bonus 50 εκατ. ευρώ από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Τι εισέφεραν ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ και άλλες θυγατρικές. Στο «ταμείο» του Υπερταμείου 74,22 εκατ. ευρώ στο 9μηνο 2022, με αύξηση 120%. Τα «τσιμπημένα» κόστη και η χρηματοοικονομική εικόνα.

Έσοδα από μερίσματα ύψους 74.226.514 ευρώ εμφάνισε στο 9μηνο του 2022 το «Υπερταμείο» (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.) έναντι 33.785.417 ευρώ στο ίδιο διάστημα του 2021, δηλαδή αύξηση 120%. Μάλιστα, η συντριπτική τους πλειοψηφία «επιτεύχθηκε» εντός γ’ τριμήνου του έτους καθώς τα μερίσματα που έλαβε η ΕΕΣΥΠ από θυγατρικές της ανήλθαν σε 69.277.592 ευρώ (σχεδόν 90%-95% επί των συνολικών εσόδων από μερίσματα στο 9μηνο) έναντι 13.647.500 ευρώ στο γ’ τρίμηνο 2021, ήτοι αύξηση 408%. Το bonus αυτό για το «Υπερταμείο» σε επίπεδο γ’ τριμήνου αλλά κατ’ επέκταση και 9μήνοπυ 2022 οφείλεται κατά πολύ μεγάλο βαθμό στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» στα Σπάτα, δηλαδή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Ειδικότερα, ο ΔΑΑ, του οποίου το IPO στο ΧΑ αναμένεται, εκτός απροόπτου, εντός του 2023, προσέφερε έσοδα – μερίσματα 50,25 εκατ. ευρώ (έναντι μηδενικής προσφοράς το 2021), όλα στα γ’ τρίμηνο. Επίσης, ποσό 14.910.000 ευρώ «έδωσε» η ΕΥΔΑΠ έναντι 25.027.500 πέρυσι (-40%), η ΕΥΑΘ «έδωσε» 3.967.590 ευρώ (έναντι 4.047.450 πέρυσι, άρα -2%). Από τον ΟΤΕ το «Υπερταμείο» έχει λάβει μέρισμα ύψους 2.798.922 ευρώ (πέρυσι 3.310.467 ευρώ, άρα -15%), ενώ από άλλες θυγατρικές έχει λάβει bonus από ΟΚΑΑ 1.500.000 ευρώ (+50%), από ΚΑΘ 650.000 (+63%) και από ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΛΥΚΕΣ 150 χιλ. ευρώ.

Προφανώς, τα έσοδα από τα μερίσματα πέρα από το ύψος του έχουν να κάνουν και με το timing των γενικών συνελεύσεων και της λήψης σχετικών αποφάσεων. Έτσι, στο Γ’ τρίμηνο 2022 καταγράφηκαν αυξημένα έσοδα από μερίσματα σε σχέση με τη συγκρίσιμη περίοδο, λόγω: α) της πραγματοποίησης εντός Σεπτεμβρίου της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά την οποία αποφασίστηκε η διανομή μερίσματος και β) της πραγματοποίησης των Γενικών Συνελεύσεων της ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ σε μεταγενέστερη ημερομηνία από τη συνήθη ημερομηνία (που είναι εντός του Β’ τριμήνου). Στη συγκρίσιμη περίοδο, η ΕΥΔΑΠ πραγματοποίησε επιστροφή κεφαλαίου η οποία λογιστικοποιήθηκε ως έσοδο, καθώς η συμμετοχή στην ΕΥΔΑΠ είναι αναγνωρισμένη στο κόστος κτήσης το οποίο είναι μηδενικό (μεταβίβαση άνευ ανταλλάγματος).

Τα κόστη

Να αναφέρουμε ότι συνολικά στο 9μηνο το Κόστος Μισθοδοσίας και Διοίκησης ανήλθε σε 3.327.205 έναντι 3.239.316 ευρώ το 9μηνο 2021. Το κόστος μισθοδοσίας και διοίκησης περιλαμβάνει κόστος προσωπικού, Εποπτικού Συμβουλίου, Διοικητικού Συμβουλίου και των επιτροπών του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και συναφή έξοδα. Το ύψος της δαπάνης στο Γ’ τρίμηνο 2022 παρουσιάζει οριακή αύξηση σε σχέση με αυτό της συγκριτικής περιόδου.

Τα έξοδα για αμοιβές Τρίτων πολλαπλασιάστηκαν και ανήλθαν σε 2.211.093 ευρώ (662.812 ευρώ στο γ’ τρίμηνο ), έναντι 755.931 ευρώ στο 9μηνο 2021. Σύμφωνα με την ΕΕΣΥΠ, η αύξηση των αμοιβών τρίτων οφείλεται: α) στο γεγονός ότι σημαντικά συμβουλευτικά έργα στο 2021 ξεκίνησαν στο τελευταίο τρίμηνο του έτους αυτού με συνέπεια η δαπάνη εντός του 2021 να είναι χαμηλότερη ενώ σημαντικό μέρος του ύψους των έργων αυτών επιβάρυνε το 2022, β) σε συμβουλευτικά έργα που ξεκίνησαν εντός εξαμήνου 2022 και εμπλουτίστηκαν με νέα στην περίοδο, όπως της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών αναφορικά με την αξιοποίηση του δικαιώματος της Εταιρείας στο Αεροδρόμιο Καλαμάτας, της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για το σχέδιο δίκαιης μετάβασης στην απολιγνιτοποίηση, της παροχής νομικών και τεχνικών υπηρεσιών ωρίμανσης ακινήτων και λοιπών έργων τεχνικής/ επιχειρησιακής υποστήριξης και εταιρικής διακυβέρνησης.

Όσον αφορά σε λοιπά Λειτουργικά Έξοδα, στο 9μηνο 2022 ανήλθαν σε 928.776 ευρώ έναντι 539.909 ευρώ πέρυσι. Η αύξηση των λοιπών λειτουργικών δαπανών οφείλεται κυρίως στην αυξημένη χρηματοδότηση δράσεων σχετικών με το περιβάλλον, την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη της εταιρείας.

Αποτελέσματα Γ’ τριμήνου 2022 και 9μήνου 2022:

Το «Υπερταμείο» εμφάνισε στο 9μηνο EBITDA 67.759.440 ευρώ, έναντι 29.250.261 στο 9μηνο 2021, σχεδόν αποκλειστικά από Αποτέλεσμα προ Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων, Φόρων και Αποσβέσεων στο γ’ τρίμηνο. Τα καθαρά αποτελέσματα ανήλθαν σε 68.554.997 ευρώ έναντι 29.790.235 ευρώ στο 9μηνο 2021, επίσης λόγω ισχυρής επίδοσης στο γ’ τρίμηνο (67,47 εκατ.).

Η ΕΕΣΥΠ εμφάνισε Σύνολο Κυκλοφορούντων Στοιχείων Ενεργητικού 166.767.382 ευρώ, ΣΥΝΟΛΟ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ 373.612.127 ευρώ, Σύνολο Βραχυπρόθεσμων Υποχρεώσεων 2.222.596 ευρώ, Σύνολο Ιδίων Κεφαλαίων 370.973.673 ευρώ, Καθαρές Ταμειακές Ροές από Λειτουργικές Δραστηριότητες 19.604.859 ευρώ (έναντι 30.277.379 ευρώ στο 9μηνο 2021).

Τα χρηματικά διαθέσιμα της Εταιρείας ανήλθαν την 30.09.2022 σε € 115,8 εκατ. περίπου (από 94,6 εκατ.), ενώ η αύξησή τους οφείλεται κυρίως στην είσπραξη μερισμάτων από τις θυγατρικές εταιρείες ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ εντός Σεπτεμβρίου που αντισταθμίστηκε μερικώς από την χρηματοδότηση των λειτουργικών δραστηριοτήτων της Εταιρείας.

Εμφάνισε και απαιτήσεις 50 εκατ. ευρώ αλλά όπως αναφέρεται, «αφορούν κυρίως τα εισπρακτέα μερίσματα από εταιρείες του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου των οποίων οι Γενικές Συνελεύσεις πραγματοποιήθηκαν εντός του Γ’ τριμήνου 2022 και κυρίως της συγγενούς εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ποσό €50,25 εκατ.). Η είσπραξή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι την 30.09.2022 με συνέπεια να εμφανίζονται ως απαίτηση κατά την ημερομηνία αναφοράς. Κατά την ημερομηνία έγκρισης της παρούσας αναφοράς έχει εισπραχθεί το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων αυτών».

Όπως αναφέρει το ίδιο το «Υπερταμείο», τα αποτελέσματα του Γ’ τριμήνου (και ενεαμήνου) του 2022 εμφανίζονται αυξημένα σε σχέση με τη συγκριτική περίοδο, κυρίως λόγω αναγνώρισης σημαντικού ύψους εσόδων από μερίσματα, συνέπεια:

i. της πραγματοποίησης αριθμού Γενικών Συνελεύσεων οι οποίες αποφάσισαν τη διανομή μερισμάτων εντός περιόδου, καθώς αυτές μετατοπίστηκαν από προγενέστερη ημερομηνία.

ii. της απόφασης της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της συγγενούς εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών να διανείμει μέρισμα (ενώ στη χρήση 2021 δεν είχε διανείμει).

iii. της μερικής αντιστάθμισης των ανωτέρω από την αύξηση των συνολικών λειτουργικών δαπανών κατά € 0,6 εκατ. και € 1,9 εκατ. στο Γ’ τρίμηνο και εννεάμηνο 2022 αντίστοιχα. Η αύξηση οφείλεται σε συνδυασμό παραγόντων όπως:

· στην αύξηση των αμοιβών τρίτων, καθώς α) σημαντικά συμβουλευτικά έργα στο 2021 ξεκίνησαν στο τελευταίο τρίμηνο του έτους αυτού με συνέπεια η δαπάνη εντός του 2021 να είναι χαμηλότερη ενώ σημαντικό μέρος του ύψους των έργων αυτών επιβάρυνε το 2022 και β) συμβουλευτικά έργα που ξεκίνησαν εντός του 2022 και εμπλουτίστηκαν με νέα στην περίοδο, όπως της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών αναφορικά με την αξιοποίηση του δικαιώματος της Εταιρείας στο Αεροδρόμιο Καλαμάτας, της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για το σχέδιο δίκαιης μετάβασης στην απολιγνιτοποίηση, της παροχής νομικών και τεχνικών υπηρεσιών ωρίμανσης ακινήτων και λοιπών έργων τεχνικής/ επιχειρησιακής υποστήριξης και εταιρικής διακυβέρνησης.

· στην αύξηση λοιπών λειτουργικών δαπανών όπως αυξημένη χρηματοδότηση δράσεων σχετικών με το περιβάλλον, την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη της εταιρείας.

iv. της αύξησης των χρηματοοικονομικών εσόδων που προήλθε κυρίως από αυξημένες προσόδους διαθεσίμων λόγω του υψηλότερου μέσου ύψους διαθεσίμων στο εννεάμηνο σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2021.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αναμένει μερίσματα 6 δισ. ευρώ από μακροχρόνιες συμβάσεις

Πώς κινήθηκε η αεροπορική βιομηχανία το 2022 - Οι επιδόσεις της Ελλάδας και οι προβλέψεις για το 2023

gazzetta
gazzetta reader insider insider