Διευρύνουν το αποτύπωμά τους και εκτός ελληνικών συνόρων τα ελληνικά e-shops, συναγωνιζόμενα μάλιστα επάξια τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του τζίρου των ηλεκτρονικών καταστημάτων που προέρχεται από διεθνείς πωλήσεις.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με πρόσφατη πανευρωπαϊκή έρευνα της Pay Pal, η πλειονότητα των εγχώριων e-shops στέφεται πλέον στις διεθνείς πωλήσεις, με το 82% αυτών να αναζητούν πελάτες εκτός ελληνικών συνόρων. Η εν λόγω στροφή στην διεθνή αγορά αποφέρει ήδη καρπούς, με το 28% των πωλήσεων του ελληνικού ηλεκτρονικού λιανεμπορίου να προέρχεται πλέον από διεθνείς πελάτες, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης τοποθετείται για το 2022 στο 29%.
Ο διεθνής τζίρος μάλιστα κινείται μάλιστα σε καλύτερα επίπεδα, εν συγκρίσει με μεγάλες αγορές της Ευρώπης, όπως η Ισπανία, η Ιταλία ή ακόμα και η Μεγάλη Βρετανία. Για την ακρίβεια ενώ το ποσοστό των αγορών των διεθνών πελατών αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/3 του τζίρου των ελληνικών e-shops, στην Ισπανία, την Ιταλία και τη Μεγάλη Βρετανία το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται στο 19%, 20% και 24%.
Ωστόσο υπάρχουν και αγορές όπου οι διεθνείς πωλήσεις τους ανέρχονται σε θεαματικά επίπεδα, όπως για παράδειγμα αυτές των γαλλικών και των γερμανικών e-shops που έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν το 91% και το 89% του τζίρου τους.
Το ποσοστό μάλιστα θα ήταν υψηλότερο αν δεν υπήρχαν περιορισμοί σε αποστολές και μεθόδους πληρωμής. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 21% των Ελλήνων καταναλωτών αναφέρει ότι βασικός λόγος που δεν αγοράζει από το εξωτερικό είναι γιατί το εκάστοτε e-shop δεν αποστέλει προϊόντα στην Ελλάδα ενώ ένα ακόμα 31% έχει αφήσει ημιτελή μια παραγγελία γιατί δεν υπήρχε κατάλληλη μέθοδος πληρωμής.
Στους πολύ σημαντικούς αποτρεπτικούς παράγοντες βέβαια συγκαταλέγεται και αυτός της ασφάλειας, με έναν στους τρεις καταναλωτές να αναφέρει ότι η έλλειψη εμπιστοσύνης προς ορισμένα marketplaces του εξωτερικού, τους αποτρέπει από τέτοιου είδους αγορές. Αντίστοιχα σημαντικά είναι και τα κόστη παράδοσης με το 66% να τα λαμβάνει υπόψη του πριν προχωρήσει σε online αγορές.
Διεθνές προφίλ αποκτούν και οι Έλληνες καταναλωτές
Δεν είναι βέβαια μόνο τα ελληνικά e-shops που αποκτούν διεθνοποιημένο προφίλ. Αντίστοιχη τάση παρατηρείται και στους Έλληνες καταναλωτές που όλο και περισσότερο εμπιστεύονται κι επιλέγουν καταστήματα του εξωτερικού.
Μετά και την καταλυτική συνεισφορά της πανδημίας που τους εξοικείωσε με το online shopping, αποδεικνύεται ότι το 87% των Ελλήνων καταναλωτών προχωρά σε αγορές από διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα. Το ποσοστό αυτό μάλιστα, βάσει του PayPal eCommerce Index 2022 είναι το υψηλότερο πανευρωπαϊκά, με τους Ιρλανδούς και του Γερμανούς να ακολουθούν με ποσοστό 83% και 82% αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος των Ευρωπαίων που αγοράζουν από ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού διαμορφώνεται για το 2022 στο 74%. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες είναι εκείνοι που αγοράζουν περισσότερο μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Συγκεκριμένα το 54% των Ελλήνων που συμμετείχαν στην έρευνα έχει πραγματοποιήσει μια αγορά μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης του τελευταίους έξι μήνες, το 23% μέσω Youtube, το 25% μέσω Facebook και το 21% μέσω Instagram.
Κίνητρο για την διεθνή αυτή εμπειρία αγορών των Ελλήνων καταναλωτών αποτελούν κατά κύριο λόγο οι τιμές με το (56%) και η πιο πλούσια γκάμα διαθέσιμων ειδών (42%). Ένας τρίτος λόγος επιλογής καταστημάτων του εξωτερικού, που επηρεάζει το 35% των Ελλήνων αγοραστών, είναι και η πρωτοτυπία, η δυνατότητα δηλαδή να βρει κανείς προϊόντα που δεν γνώριζε καν ότι υπάρχουν.