Μέσα στις μεγάλες μακροοικονομικές προκλήσεις του καιρού μας, όπου η παγκόσμια οικονομία περνάει από διαδοχικά «κύματα» αναταραχής, η ίδια η αγορά εργασίας αναγκάζεται να μετασχηματιστεί.
Τα ζητήματα που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, περισσότερο από ποτέ, απαιτούν καινοτόμες και αξιόπιστες λύσεις από τους πλέον εξειδικευμένους επαγγελματίες του είδους.
Για να αποκτήσουμε μια «ξεκάθαρη» εικόνα σχετικά, μιλήσαμε με τον κ. Αλέξη Δούκα, Managing Director της Optimal.
Ποια είναι όμως η Optimal;
Πρόκειται για μία αμιγώς Ελληνική ιδιωτική εταιρεία, η οποία παρέχει από το 2005 απαράμιλλες, εξατομικευμένες υπηρεσίες HR σε μεγάλους οργανισμούς και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή ΕΜΕΑ διαθέτοντας μια πλατφόρμα υποστήριξης επιχειρήσεων 360 ° μέσω 4 τμημάτων:
- Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού,
- εύρεση και ανάπτυξη ταλέντων & outplacement,
- υπηρεσίες εκπαίδευσης,
- και neuro consulting
Αποστολή της Optimal είναι να συνδυάσει συμβουλευτικές υπηρεσίες με τα πιο καινοτόμα και αξιόπιστα εργαλεία στον κόσμο, προκειμένου να παρέχει στους πελάτες της εξατομικευμένες λύσεις που θα τους βοηθήσουν να μεγιστοποιήσουν την αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου τους και να ενισχύσουν το βασικό επιχειρηματικό τους μοντέλο. Η Optimal είναι ο αποκλειστικός συνεργάτης της Gi Group, της TACK-TMI και της Career Star Group για Ελλάδα και Κύπρο.
Ο κ. Δούκας απάντησε ευγενικά σε όλες μας τις ερωτήσεις.
Πείτε μας για την διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες ή οι δυσκολίες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά.
Μιλώντας για το ανθρώπινο δυναμικό, δεν θα μπορούσα να μην ξεκινήσω λέγοντας ότι κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή και μοναδική, είτε από την πλευρά του εργοδότη και των απαιτήσεων για μία συγκεκριμένη θέση εργασίας είτε από την πλευρά του υποψηφίου. Στην Optimal η φιλοσοφία μας στηρίζεται στην ανάδειξη του ανθρώπινου παράγοντα, εξ ου και το μότο μας είναι “human reinforced”. Οι σημερινές συνθήκες ούτως ή άλλως μετασχηματίζουν την αγορά εργασίας διεθνώς και καταργούν τις “one size fits all” αντιλήψεις στη Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού. Μετά την πανδημία έχει σαφώς αναδειχθεί η υβριδική εργασία ως επιλογή, έχει ενισχυθεί η εξίσωση της εργασίας με την ισορροπία της προσωπικής ζωής και έχει έλθει και στη χώρα μας η «Μεγάλη Παραίτηση» ως τάση.
Πώς έχει επηρεάσει το «δύσκολο» οικονομικό περιβάλλον την αγορά εργασίας;
Όπως προανέφερα, η πανδημία υπήρξε ο πλέον καταλυτικός παράγοντας που κυοφόρησε μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας. Το ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον πχ η αύξηση του κόστους στέγασης και ο πληθωρισμός σε βασικά είδη διαβίωσης, σαφώς και δημιουργούν στους εργαζόμενους την ανάγκη αύξησης των εσόδων τους και δημιουργούν κατά συνέπεια πρόσθετες ανακατατάξεις. Κλυδωνισμούς δημιουργεί επίσης το παγκόσμιο κύμα περικοπών θέσεων εργασίας ειδικά στο χώρο της τεχνολογίας, καθώς επίσης και η ανάγκη για περισσότερη ευελιξία που έχουν κυρίως οι νεότερες γενιές και έχει ωθήσει πολλές χώρες να πάρουν μέτρα για την προσέλκυση digital nomads, οι οποίοι εργάζονται από οπουδήποτε στον κόσμο.
Υπάρχουν στην Ελλάδα φαινόμενα σαν και αυτά που έχουν παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, κυρίως ΗΠΑ-Βρετανία, όπως προαναφέρατε το κύμα της «Μεγάλης Παραίτησης» και η αδυναμία κάποιων κλάδων να στελεχωθούν; Αν ναι, ποιοι είναι αυτοί οι κλάδοι στην Ελλάδα;
Αυτή τη στιγμή παρατηρείται ένα ευρύτερο ζήτημα όχι ακριβώς υποστελέχωσης αλλά αδυναμίας να ταιριάξουν οι κατάλληλοι άνθρωποι σε μία θέση εργασίας σύμφωνα με την περιγραφή της και τις ανάγκες του εργοδότη. Ένας κλάδος που υποφέρει από αυτές τις αδυναμίες είναι ο ξενοδοχειακός. Για τις εταιρείες το recruiting είναι ένας πολύ σημαντικός πόρος και η αποτυχία του δημιουργεί πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό της εταιρείας. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό να διαθέτεις σε αυτό το onboarding του προσωπικού σου, από την επιλογή μέχρι την εκπαίδευση τον κατάλληλο στρατηγικό συνεργάτη. Στην Optimal έτσι αυτοπροσδιοριζόμαστε, ως στρατηγικός συνεργάτης των πελατών μας σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού.
Μπορούμε να υποστηρίξουμε οποιαδήποτε ανάγκη από την εύρεση και αξιολόγηση υποψηφίων, την προσωρινή απασχόληση προσωπικού, την soft skills και on-the-job εκπαίδευση, έως τη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων performance appraisal και παροχών & αμοιβών, και την εφαρμογή τεχνολογιών νευροεπιστήμης για τη μελέτη και αξιολόγηση των εμπειριών εργαζομένων και πελατών.
Πώς, πότε και από ποιους δημιουργήθηκε η Optimal; Σε ποιους απευθύνεται και τι υπηρεσίες προσφέρει; Τι έχει πετύχει στα χρόνια ύπαρξης της;
Φέτος κλείνουμε 18 χρόνια επιτυχημένης πορείας στην ελληνική αγορά, διαθέτοντας πλέον και διεθνή προσανατολισμό παρέχοντας ενεργά τις υπηρεσίες μας στην περιοχή ΕΜΕΑ αλλά και παγκοσμίως μέσω του δικτύου της GiGroup. Όταν ξεκινήσαμε αυτό το ταξίδι με το Μενέλαο Κυριακόπουλο, Principal της Optimal, είχαμε αποφασίσει εξαρχής ότι η ανθρωποκεντρικότητα θα είναι η κινητήριος δύναμη όλων όσων κάνουμε. Με αυτήν την αξία, το σεβασμό και την εστίαση στην απαράμιλλη ποιότητα των υπηρεσιών μας, είμαστε περήφανοι που έχουμε γίνει συνώνυμο του επαγγελματισμού για τους πελάτες μας και προέκταση της δικής τους ομάδας. Ένα άλλο στοιχείο που έχει συντελέσει στην επιτυχία της Optimal είναι η ανάπτυξη ολιστικών λύσεων ανθρώπινου δυναμικού που περιλαμβάνουν: 1. Talent Acquisition, Talent Development, και Outplacement, 2. Workforce Management, 3. Learning Services και 4. Neuro Consulting. Τέλος, δεν θα μπορούσα να παραλείψω την αναφορά στα 32 στελέχη της Optimal στην Ελλάδα που, πέρα από την κατάρτιση και την τεχνογνωσία τους, έχουν επιδείξει μοναδική αφοσίωση και δέσμευση στην αριστεία.
Ποιες είναι οι τάσεις στην αγορά εργασίας σήμερα; Ποια επαγγέλματα έχουν περισσότερη ζήτηση, ποια «φθίνουν» σε σχέση με το παρελθόν;
Με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στο κατώφλι της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, δηλαδή της Ψηφιακής, η τεχνολογία και η καινοτομία είναι εκείνες που δημιουργούν νέα επαγγέλματα που έχουν ζήτηση. Βλέπουμε για παράδειγμα ανάγκες για επαγγέλματα που συνδέονται με τα Data Analytics και το AI. Την ίδια στιγμή στο ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον που διαμορφώνει η τεχνολογία σε κλάδους όπως το λιανεμπόριο, υπάρχει ανάγκη για περαιτέρω ενδυνάμωση του ανθρώπινου παράγοντα, omnichannel επικοινωνία και επένδυση στο customer experience. Συνεπώς όλα τα επαγγέλματα όπως τα γνωρίζαμε αλλάζουν και επιτάσσουν επανεκπαίδευση του προσωπικού και ανάπτυξη νέων ψηφιακών δεξιοτήτων.
Τα τελευταία χρόνια ολοένα περισσότερο στην αγορά εργασίας αναφέρεται η λέξη δεξιότητες ή skills. Σε τι ακριβώς αναφερόμαστε, και ποια skills είναι τα πλέον περιζήτητα τα οποία πρέπει να έχει ο υποψήφιος εργαζόμενος σήμερα;
Είναι ενθαρρυντικό για την αγορά εργασίας συνολικά ότι αναγνωρίζουμε σήμερα τη σημασία των soft skills πέρα από τα προφανή όπως είναι η εκπαίδευση, η προϋπηρεσία και η ειδίκευση. Η εποχή μας έχει καταδείξει πόσο σημαντικές είναι οι αρετές της προσαρμοστικότητας, της ευελιξίας, της δίψας για μάθηση, της ομαδικότητας. Οι οργανισμοί έχουν πλέον αντιληφθεί το ρόλο του παράγοντα της προσωπικότητας των εργαζομένων στην ανάπτυξη του οργανισμού. Δεν υπάρχει κάποια συνταγή με τα συστατικά που πρέπει να έχει ο υποψήφιος εργαζόμενος. Η αναζήτηση της ιδανικής θέσης εργασίας είναι μία πραγματικά εξελικτική διαδικασία όπως και οι ανθρώπινες σχέσεις και ο παράγοντας επιτυχίας είναι να γεφυρώνονται οι επιδιώξεις, οι στόχοι και η θέληση του ατόμου με μία θέση εργασίας που θα του δώσει τα κίνητρα και τις ευκαιρίες να αναπτυχθεί.
H Optimal είναι μία εταιρεία που δίνει έμφαση στην καινοτομία αλλά και στην αξιοποίηση των πιο σύνθετων επιστημονικών εργαλείων. Εξηγήστε μας το neuromarketing, που παρουσιάσατε πρόσφατα.
Το neuromarketing, που έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η Optimal το 2020 και πρόσφατα δημιούργησε το Neuromizer σε συνεργασία με την Focus Bari, αποτελεί μία αναδυόμενη τάση διεθνώς στον τομέα του Μάρκετινγκ. Δανείζεται εργαλεία και μεθοδολογία από τη Νευροεπιστήμη και την Ψυχολογία ανιχνεύοντας και καταγράφοντας την διαδικασία λήψης αποφάσεων και αποκωδικοποιώντας τις υποσυνείδητες αγοραστικές αποφάσεις των καταναλωτών. H αποτελεσματικότητα του πιστοποιείται από ακαδημαϊκές έρευνες που καταδεικνύουν ότι μπορεί συνδυαστικά με τα παραδοσιακά εργαλεία ερευνών να προβλέψει σε ποσοστό 84% τις επιτυχείς πωλήσεις. Οι εφαρμογές του είναι άπειρες, όπως και οι δυνατότητες του εγκεφάλου να αντιδρά σε ερεθίσματα και μπορεί να έχει εφαρμογή στη Διαφήμιση, στο Λιανεμπόριο, στην αναβάθμιση του Customer Journey στα καταστήματα, στα λανσαρίσματα και στο σχεδιασμό νέων προϊόντων από τα Τμήματα R&D, καθώς επίσης και στη δημιουργία αισθητικών και βιωματικών εμπειριών για τους πελάτες.
Η καινοτομία είναι μέρος του DNA μας και είμαστε μάλιστα στην διαδικασία ολοκλήρωσης των ερευνών μας για τις υπηρεσίες Neuro HR που σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε στην αγορά το φθινόπωρο.