Υπόθεση λίγων μηνών είναι να «κλειδώσει» η κατασκευή της νέας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας αερίου της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, έως τον Μάιο αναμένεται να λάβουν την Τελική Επενδυτική Απόφαση για το έργο οι μέτοχοι της εταιρείας, δηλαδή η Helleniq Energy (50%) και η ιταλική Edison (50%).
Το επενδυτικό «πράσινο φως» θα σηματοδοτήσει την εκκίνηση ανάπτυξης της μονάδας, η οποία θα έχει εγκατεστημένη ισχύ 860 MW και θα εγκατασταθεί δίπλα στον υφιστάμενο σταθμό 418 MW της εταιρείας, στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη. Η επένδυση εκτιμάται ότι θα κινείται στα επίπεδα των 500 εκατ. ευρώ, ενώ θα αξιοποιηθούν οι πλέον σύγχρονες τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο, ώστε η μονάδα να έχει υψηλή απόδοση.
Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου τοποθετείται στο 2025, ενώ θα πρόκειται για τον τρίτο θερμοηλεκτρικό σταθμό της Elpedison με καύσιμο αέριο και τον δεύτερο στη συμπρωτεύουσα – ο πρώτος κατασκευάστηκε το 2006, αποτελώντας την πρώτη ιδιωτική μονάδα που αναπτύχθηκε στη χώρα μας. Η εταιρεία διαθέτει μία ακόμη μονάδα στη Θίσβη της Βοιωτίας, ισχύος 420 MW.
Ενίσχυση της ηλεκτροπαραγωγής από ορυκτά καύσιμα
Η νέα επένδυση της Elpedison θα έρθει να προστεθεί στις τέσσερις μονάδες αερίου που βρίσκονται υπό κατασκευή ή πριν την έναρξη εμπορικής λειτουργίας. Υπενθυμίζεται ότι ο καινούριος σταθμός της Mytilineos, ισχύος 826 MW ολοκληρώνει το στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας, ώστε να ξεκινήσει να συμμετέχει κανονικά στη εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα.
Επίσης, στη φάση κατασκευής βρίσκεται η μονάδα αερίου 876,6 MW των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil στην Κομοτηνή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2024. Παράλληλα, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Όμιλος Κοπελούζου ξεκινούν άμεσα την κατασκευή του σταθμού 840 MW στην Αλεξανδρούπολη. Όλα αυτά τα επενδυτικά σχέδια αθροίζονται σε νέα θερμοηλεκτρική ισχύ 3.400 MW που θα προστεθεί τα επόμενα χρόνια στο σύστημα, τη στιγμή που το υπάρχον χαρτοφυλάκιο ανέρχεται σε 5,3 MW.
Σύμφωνα πάντως με παράγοντες της αγοράς, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενισχύεται ο ρόλος της ηλεκτροπαραγωγής με ορυκτά καύσιμα, γεγονός που δημιουργεί θετικές προοπτικές για τις σχετικές επενδύσεις. Πριν από τον πόλεμο, τόσο η Ε.Ε. όσο και η χώρα μας διέβλεπαν ότι οι ΑΠΕ θα μπορούσαν σε συντομότερο χρονικό διάστημα να αναλάβουν μερίδιο στην κάλυψη του φορτίου βάσης, μία εκτίμηση που πλέον έχει αναθεωρηθεί με βάση τα νέα δεδομένα.
Την ίδια στιγμή, οι υφιστάμενες μονάδες αερίου δεν μπορούν να λειτουργήσουν σαν μονάδες βάσης, λόγω μειωμένης αποδοτικότητας – η οποία οφείλεται τόσο στις σχετικά ξεπερασμένες τεχνολογίες που χρησιμοποιούν, όσο και στη μείωση της απόδοσής τους με την πάροδο του χρόνου. Επομένως, θα αναλάβουν τον ρόλο σταθμών κάλυψης των αιχμών στη ζήτηση, με επισφαλή μάλιστα την οικονομική τους βιωσιμότητα, στην περίπτωση που δεν υπάρξει κάποιο σχήμα στήριξης.
Ανοίγει ο δρόμος για το «Thessaloniki FSRU»
Όσον αφορά την Elpedison, το «πράσινο φως» για τη νέα μονάδα στη συμπρωτεύουσα θα ανοίξει τον δρόμο και για το «Thessaloniki FSRU»,, δηλαδή τον πλωτό σταθμό «υποδοχής» φορτίων LNG. Έτσι κι αλλιώς, η δημιουργία του νέου σταθμού στοχεύει κατʼ αρχάς στην τροφοδοσία των δύο μονάδων της Elpedison με αέριο, με τις επιπλέον ποσότητες να προορίζονται για άλλους χρήστες του εθνικού συστήματος αέριου.
Σύμφωνα με την αίτηση στη ΡΑΕ για την αδειοδότηση του έργου, το «Thessaloniki FSRU» θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 20 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως. Η υποδομή θα προσδώσει στην Elpedison μεγαλύτερη ευελιξία στη δραστηριότητα εισαγωγής και διαχείρισης φυσικού αερίου, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής. Αποτελεί μέσο για αύξηση των δυνατοτήτων εμπορίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και για βελτιστοποίηση της διαχείρισης και λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής.
Την ίδια στιγμή, θα επιτρέψει διευρυμένη πρόσβαση στις αγορές φυσικού αερίου και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Επιπλέον, θα αποτελέσει σημείο εφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.