Νέο deal στη Ρουμανία δρομολογεί ο όμιλος Σαράντη, παραμένοντας πάντοτε πιστός στην υλοποίηση της στρατηγικής του για προσθήκη αξίας μέσω εξαγορών.
«Πρόκειται για μια εξαγορά στη Ρουμανία, την οποία παγώσαμε λόγω της απόκτησης της πολωνικής Stella Pack. Πρόκειται για μια εταιρεία αντίστοιχη της Stella Pack. Πλέον αρχίσαμε εκ νέου τις συζητήσεις με στόχο την οριστικοποίησή τους έως το φθινόπωρο» αποκάλυψε το απόγευμα της Τετάρτης ο CFO & Deputy CEO του ομίλου Σαράντη, Κωνσταντίνος Ροζακέας, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με επενδυτές και αναλυτές για την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2022.
Η δυνατή... εκκίνηση για το 2023 και οι ανατιμήσεις
Κληθείς να δώσει το στίγμα των οικονομικών επιδόσεων του ομίλου για το 2023, ο κ. Ροζακέας αποκάλυψε ότι στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους καταγράφεται ισχυρή ανάπτυξη η οποία μεταφράζεται σε αύξηση πωλήσεων έως 24% σε ονομαστικούς όρους, η οποία αφορά στο σύνολο των αγορών στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος Σαράντη.
Πρόκειται για αύξηση πωλήσεων που έχει τροφοδοτηθεί κυρίως από εποχικούς λόγους, αφού, όπως εξήγησε ο κ. Ροζακέας, «φέτος το Πάσχα πέφτει πολύ νωρίτερα από άλλες χρονιές».
Παράλληλα ανέφερε πως με την έλευση του 2023 τόσο οι τιμές των πρώτων υλών, όσο και το ενεργειακό κόστος βρίσκονται σε τροχιά σταθεροποίησης. Ο όμιλος Σαράντη προχώρησε ήδη τον περασμένο μήνα, σύμφωνα τον κ. Ροζακέα, σε μικρές ανατιμήσεις της τάξης του 4%.
Προτεραιότητα η ολοκλήρωση της απόκτησης της Stella Pack
Προτεραιότητα για τον όμιλο παραμένει η ολοκλήρωση της απόκτησης της Stella Pack, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρχών ανταγωνισμού στις χώρες δραστηριότητάς της, με τον κ. Ροζακέα να εκτιμά πως το «πράσινο φως» δεν αποκλείεται να δοθεί ακόμη και μέσα στον επόμενο 1,5 μήνα.
Ήταν πριν από περίπου έναν χρόνο όταν ο όμιλος Σαράντη ανακοίνωσε τη σύναψη συμφωνίας για την εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της πολωνικής εταιρείας καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης Stella Pack. Η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση στην παραγωγή και διανομή ειδών οικιακής χρήσης, με 25 χρόνια παρουσίας στις κατηγορίες συσκευασιών τροφίμων, σακουλών απορριμμάτων και εργαλείων καθαρισμού, καταγράφοντας το 2022 ετήσιες πωλήσεις ύψους 73 εκατ. ευρώ και EBITDA ύψους 8,5 εκατ. ευρώ. Λόγω της ομοιογένειας του ομίλου Σαράντη με την εξαγορασθείσα εταιρεία, θα αξιοποιηθούν συνέργειες σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης, από τις πωλήσεις, τις διοικητικές υπηρεσίες, τις αποθήκες και τα εργοστάσια. Οι συνέργειες εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 3,5 εκ ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό EBITDA, συμπεριλαμβανομένων των συνεργειών, να ανέλθει σε τουλάχιστον 12,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Κανένα ενδιαφέρον για εξαγορά στην Ουκρανία
Μεταξύ άλλων, ο κ. Ροζακέας αποκάλυψε πως οι επιδόσεις του ομίλου κρίνονται ικανοποιητικές και στην ουκρανική αγορά, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο πως δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον για εξαγορά στην Ουκρανία.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι στις 24 Φεβρουαρίου 2022 – ημέρα κατά την οποία η Ρωσία εισέβαλε στα ουκρανικά εδάφη – η Σαράντης ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία του εργοστασίου της Ergopack που εδρεύει στο Kaniv και την παραγωγή για λόγους ασφαλείας. Δύο μήνες μετά, έγινε επανεκκίνηση σταδιακά της παραγωγής στην Ουκρανία και επί του παρόντος η Ergopack διανέμει και πουλάει, σύμφωνα με μια αυστηρή πολιτική πιστωτικού ελέγχου, και ως εκ τούτου καταφέρνει να καλύπτει την πλειοψηφία των καναλιών της στην Ουκρανία καθώς και το δίκτυο εξαγωγών της. Παρά την προσωρινή αναστολή της δραστηριότητας της Ergopack, οι πωλήσεις το 2022 ανήλθαν σε 22,51 εκατ. ευρώ έναντι 27,33 εκατ. ευρώ το 2021, μειωμένες κατά 17,6% και το ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 0,78 εκατ. ευρώ αυξημένο σε σύγκριση με το 2021 που ανήλθε σε 0,27 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, τον Οκτώβριο του 2022, η διοίκηση της εταιρείας ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της κρίσης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας αποφάσισε να αποχωρήσει οριστικά από τη ρωσική αγορά, όπου δραστηριοποιείτο μέσω της 100% θυγατρικής της, Hoztorg. Ο όμιλος εκτιμά σήμερα ότι η ζημιά από τη διακοπή της δραστηριότητας στην Ρωσία ανέρχεται σε 959.717 ευρώ.
Η πώληση της ELCA Cosmetics
Στις 15 Ιουνίου 2022 και μετά από 21 χρόνια επιτυχούς συνεργασίας, ο όμιλος προέβη στην πώληση του κατά 49% ποσοστού συμμετοχής της στο Joint Venture με την εταιρεία The Estée Lauder Companies, ELCA Cosmetics. Σύμφωνα με τη διοίκηση της Σαράντης, η κίνηση αυτή είναι ευθυγραμμισμένη με την go-to-market στρατηγική της εταιρείας Τhe Estée Lauder Companies, καθώς και με τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου που βασίζεται στις βασικές και στρατηγικές δραστηριότητές του.
Το συνολικό τίμημα ανήλθε σε 55,2 εκατ. ευρώ. Στις 16 Ιουνίου 2022 καταβλήθηκε το ποσό των 14 εκατ. ευρώ, ενώ η αποπληρωμή θα πραγματοποιηθεί σε δυο ισόποσες δόσεις ύψους 20,6 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2025 και τον Ιανουάριο του 2028. «Το συμφωνηθέν τίμημα θεωρείται ιδιαίτερα ικανοποιητικό καθώς οριστικοποιεί τα δικαιούμενα ποσά μειώνοντας το ρίσκο του ομίλου από πιθανές μελλοντικές αρνητικές διακυμάνσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος», σημειώνεται στα αποτελέσματα του 2022. Ο όμιλος σκοπεύει να αξιοποιήσει τα εισερχόμενα κεφάλαια προκειμένου να υποστηρίξει το επενδυτικό του πρόγραμμα εξαγορών στον χώρο της στρατηγικής του δραστηριοποίησης. Επιπλέον, η αποδέσμευσή του από την κοινοπραξία του δίνει την ευκαιρία να συνάψει στρατηγικές συνεργασίες στο ανταγωνιστικό περιβάλλον των καλλυντικών και αρωμάτων.
Με δική του σειρά καλλυντικών στα ράφια των φαρμακείων
Όπως έγραφε πρόσφατα το insider.gr, ο όμιλος Σαράντη διεκδικεί πλέον περίοπτη θέση στα ράφια των φαρμακείων με δική του σειρά καλλυντικών. Από τις αρχές Μαρτίου η σειρά καλλυντικών clinéa φιγουράρει σε επιλεγμένα φαρμακεία σε όλη τη χώρα, ενώ είναι διαθέσιμη και μέσω eshop. «Πρόκειται για ένα ιδιοπαραγόμενο προϊόν. Στόχος μας είναι να δούμε πως θα κινηθεί αρχικά και στη συνέχεια πώς μπορούμε να το αναπτύξουμε περαιτέρω», σχολίαζαν στο insider.gr πηγές του ομίλου. Υπενθυμίζεται εδώ ότι μέχρι πρότινος ο όμιλος δεν διέθετε δικά του προϊόντα στα φαρμακεία. Είχε μόνο το εμπορικό σήμα Lanes, το οποίο ανήκει στην κατηγορία του food supplement (συμπληρώματα διατροφής).
Η σειρά clinéa προσφέρει μία πλούσια γκάμα από διαφορετικές σειρές περιποίησης, με στόχο να καλύψει κάθε ανάγκη: τη σειρά καθαρισμού προσώπου, τη σειρά ενυδάτωσης, τη σειρά αντιγήρανσης και λάμψης, τη σειρά εξειδικευμένης δράσης ορών προσώπου και τα refills. Όλα τα προϊόντα clinéa παράγονται στις σύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις του ομίλου Σαράντη στα Οινόφυτα, κάτω από αυστηρές προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας, καθώς και με φιλικότερους προς το περιβάλλον τρόπους παραγωγής.
Τι «βλέπει» για τους επόμενους μήνες
Καθώς διανύουμε το 2023, η διοίκηση αναμένει «περαιτέρω προκλήσεις σε ένα ασταθές λειτουργικό περιβάλλον, παραμένοντας επικεντρωμένη στη διατήρηση της αναπτυξιακής δυναμικής του ομίλου και της ανταγωνιστικότητάς του, προστατεύοντας παράλληλα τα περιθώρια κερδοφορίας». Όπως επισημαίνει «θα επανεξετάζουμε συνεχώς το σχέδιο δράσης μας προκειμένου να ενεργοποιήσουμε περαιτέρω δράσεις μετριασμού ώστε να εξασφαλίσουμε βελτίωση στα περιθώρια κερδοφορίας. Η μακροπρόθεσμη στρατηγική του ομίλου παραμένει αμετάβλητη, με έμφαση στην ανάπτυξη, είτε οργανική είτε μέσω εξαγορών, στην περαιτέρω ενίσχυση της δραστηριότητάς του στη γεωγραφική του περιοχή, στη βελτιστοποίηση των λειτουργικών του εξόδων, στις οικονομίες κλίμακας, στις συνέργειες και στη λειτουργική μόχλευση (operating leverage)».
Αύξηση πωλήσεων κατά 9,55% το 2022
Όπως ανακοίνωσε η διοίκηση την Τρίτη, εν μέσω ενός εξαιρετικά περίπλοκου επιχειρηματικού περιβάλλοντος που χαρακτηρίζεται από υψηλό πληθωρισμό, διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενεργειακή κρίση και προκλήσεις που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο όμιλος δημιούργησε το 2022 θετική ταμειακή θέση 15,35 εκατ. ευρώ και ελεύθερες ταμειακές ροές. Οι ενοποιημένες πωλήσεις ανήλθαν σε 445,07 εκατ. ευρώ από 406,26 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας σημαντική αύξηση κατά 9,55% αποτέλεσμα αύξησης σε αξία αλλά και σε όγκο πωλήσεων.
Στην Ελλάδα οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 148,24 εκατ. ευρώ έναντι 142,78 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,82%, που υποστηρίχθηκε από ανάπτυξη στις στρατηγικές κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και περιποίησης, όπως είναι η περιποίηση δέρματος, τα αντιηλιακά, τα αποσμητικά, τα αρώματα, τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών, καθώς επίσης και από τις κατηγορίες συσκευασίας τροφίμων και σάκων απορριμμάτων. Παράλληλα, οι πωλήσεις στην Ελλάδα ενισχύθηκαν σημαντικά από την αξιοποίηση ευκαιριών ανάπτυξης στην αγορά της υγείας και φροντίδας και στα κανάλια εξαγωγών, καθώς επίσης και από την αυξημένη ζήτηση στην κατηγορία των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής.
Οι θυγατρικές που αντιπροσωπεύουν το 66,7% του συνόλου των πωλήσεων του ομίλου, σημείωσαν άνοδο κατά 12,66% στα 296,83 εκατ. ευρώ το 2022 από 263,48 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ εξαιρώντας τη νομισματική επίδραση, σε ουδέτερη νομισματική βάση, οι πωλήσεις των θυγατρικών παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 14,23%.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν κατά 4,85% στα 45,53 εκατ. ευρώ από 47,86 εκατ. ευρώ το 2021 και το περιθώριο EBIΤDA διαμορφώθηκε στο 10,23% από 11,78% το αμέσως προηγούμενο έτος. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) ανήλθαν σε 32,24 εκατ. ευρώ από 34,99 εκατ. ευρώ το 2021, μειωμένα κατά 7,86% και το περιθώριο ΕΒΙΤ διαμορφώθηκε σε 7,24% από 8,61%την προηγούμενη χρονιά. Τα κέρδη προ φόρων (ΕΒΤ) έφτασαν τα 31,76 εκατ. ευρώ από 37,72 εκατ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά, μειωμένα κατά 15,81%, ενώ το περιθώριο EBT ανήλθε σε 7,14% από 9,29% το περυσινό έτος. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 26,27 εκατ. ευρώ το 2022 από 31,01 εκατ. ευρώ το 2021, μειωμένα κατά 15,29%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 5,90% από 7,63% το 2021.
Κατά τη διάρκεια του 2022, ο όμιλος Σαράντη προέβη σε πληρωμή μερίσματος για τη χρήση του 2021 ποσού ύψους 10 εκατ. ευρώ (0,143108 ευρώ ανά μετοχή), ενώ το Διοικητικό Συμβούλιο θα προτείνει στην Τακτική Γενική Συνέλευση του 2023 πληρωμή μερίσματος επίσης ύψους 10 εκατ. ευρώ (0,143108 ευρώ ανά μετοχή).