Το προτελευταίο βήμα για την έναρξη του μεγάλου έργου αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έγινε με την έγκριση του Κογκρέσου των ΗΠΑ στο δάνειο των 125 εκατ. δολαρίων από τον αμερικανικό αναπτυξιακό οργανισμό DFC στην ONEX Shipyards. Αυτό που απομένει είναι η απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών για το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων, η οποία αναμένεται με μια μικρή καθυστέρηση, η οποία από αρμόδιες πηγές αποδίδεται στις εκλογές.
Το σχέδιο εξυγίανσης συζητήθηκε τον Φεβρουάριο στο Πρωτοδικείο και η απόφαση αναμενόταν μέσα σε δύο με τρεις μήνες από τότε. Ωστόσο, αρμόδιες πηγές αναφέρουν στο insider.gr πως δεν υπάρχει θέμα ανησυχίας δεδομένου πως υπέρ της εξυγίανσης υπό την ONEX έχουν ταχθεί όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, οι πιστώτριες τράπεζες και οι εργαζόμενοι. Σε κάθε περίπτωση όταν δοθεί το πράσινο φως από το δικαστήριο θα μπορέσει να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της αναβάθμισης των ναυπηγείων, το οποίο αναμένεται να διαρκέσει περί τα δύο με τρία χρόνια. Όταν αυτό ολοκληρωθεί τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα μπορούν να αξιοποιούν το σύνολο των εγκαταστάσεων, έχοντας τη δυνατότητα να επισκευάζουν περί τα 200 πλοία τον χρόνο.
Η σημερινή κατάσταση
Αυτό δεν σημαίνει πως σήμερα δεν πραγματοποιούνται ναυπηγικές εργασίες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, από τον περασμένο Νοέμβριο έως και σήμερα έχουν επισκευαστεί 24 πλοία από συνολικά εννέα εφοπλιστικές εταιρείες. Το πρώτο εμπορικό πλοίο που έδεσε στα ναυπηγεία για επισκευές ήταν ένα φορτηγό ξηρού φορτίου της Star Bulk στα τέλη Νοεμβρίου Και αυτό μετά από πέντε χρόνια απραξίας, καθώς από το 2018 έως και τότε το μόνο έργο που γινόταν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αφορούσε το Πολεμικό Ναυτικό.
Όταν λειτουργήσει πλήρως, το ONEX Elefsis ιδιοκτησίας Πάνου Ξενοκώστα, θα είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και θα εξυπηρετεί τον ελληνικό εμπορικό στόλο. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ως ναυπηγικό και τεχνολογικό hub θα διαδραματίσουν ρόλο στην περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και στις «πράσινες» ναυπηγικές υπηρεσίες. Μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι στα ναυπηγεία έχουν απασχοληθεί περί τα 700 άτομα, με την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων προβλέπεται και η δημιουργία επιπλέον 1.400 θέσεων εργασίας σε ορίζοντα τριετίας.
Η συμφωνία με τη Fincianteri
Εκτός από τα εμπορικά πλοία στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δίνεται βάρος και στο αμυντικό τμήμα. Στο πλαίσιο αυτό η ONEX Shipyards ανακοίνωσε προχθές την επέκταση της συνεργασίας της με τον ιταλικό ναυπηγικό όμιλο Fincantieri για την δημιουργία μιας νέας γραμμής παραγωγής πλοίων υπό την σκέπτη της αμυντικής ναυπηγικής εταιρείας του Ομίλου, την ONEX Elefsis Naval & Maritime, η οποία θα επιτρέπει την κατασκευή κορβέτων μέχρι και των πιο προηγμένων πλοίων επιφάνειας, όπως φρεγατών.
Η νέα συνεργασία, βασίζεται στη στρατηγική εταιρική σχέση μεταξύ της Fincantieri S.p.A. και του Ομίλου ONEX, η οποία έχει επίσημα εγκαθιδρυθεί με τη Συμφωνία που υπεγράφη στην Αθήνα στις 16 Δεκεμβρίου 2022. Σημειώνεται πως η Fincantieri διεκδικεί το πρόγραμμα προμήθειας των νέων κορβέτων του Πολεμικού Ναυτικού. Ωστόσο όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι ONEX και Fincantieri επεκτείνουν τη συνεργασία τους, πολύ πέρα από το πρόγραμμα της Ελληνικής Κορβέτας, και «σε άλλα προγράμματα που αντιπροσωπεύουν τη νέα εποχή στη ναυπήγηση πλοίων και την ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογιών αιχμής στην Ελλάδα».