Η προσθήκη νέων ιδιωτικών έργων και γενικότερα έργων προς τρίτους, που συνεχίζουν να αποτελούν διόλου ευκαταφρόνητο μέρος της «παλέτας» του χαρτοφυλακίου του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι ίδιες επενδύσεις του γκρουπ όπως βέβαια και η ανάληψη συμβάσεων σε όλο το φάσμα των υποδομών (δημόσια, ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις) εκτινάσσουν το ανεκτέλεστο της εισηγμένης, υπογεγραμμένων συμβάσεων αλλά και όσων έρχονται (προς υπογραφή) σε επίπεδα «μαμούθ», πέριξ των 5,7 δισ. ευρώ.
Το κρίσιμο 70% σε ιδιωτικά projects, ίδιες επενδύσεις, έργα προς τρίτους
Μάλιστα, σύμφωνα με το γκρουπ, ο τομέας ιδιωτικών έργων στην Ελλάδα (ίδιες επενδύσεις και προς τρίτους), αποτελούν το 70% του συνολικού portfolio, κάτι που μεταφράζεται όχι απλώς σε «διασπορά κινδύνου» (καθώς δεν υπάρχουν μόνο αμιγώς δημόσια έργα) αλλά και σε «δικλείδα ασφαλείας». Τούτο, καθώς ο όμιλος προωθεί πλήθος επενδύσεων (πολλών δισ. ευρώ σε αξία συνολικά, π.χ. οδικές παραχωρήσεις, αεροδρόμιο Καστέλι, IRC Ελληνικό, ενεργειακά κ.α.) που σημαίνει ότι οι συμβάσεις είναι εγγυημένες.
- Διαβάστε ακόμα - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Leader σε Κατασκευή, Παραχωρήσεις – Τα «κλειδιά» της Αττικής Οδού και τα ετήσια EBITDA των 300 εκατ.
Σύμφωνα με σχετικό IR report του ομίλου, πάνω από το 55% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου αφορά σε έργα στα οποία συμμετέχει ο όμιλος ως επενδυτής. Όπως επίσης σημειώνεται, το 43,1% του ανεκτέλεστου σχετίζεται με ιδιωτικά έργα, το 28,6% με δημόσια και το 28,3% με ενεργειακά. Όπως και χτες αναφέραμε, στο IR report γίνεται λόγος για ισχυρή ρευστότητα με μετρητά 194,9 εκατ. και net cash position. Από το ανεκτέλεστο των 5,7 δισ., τα 3,4 δισ. ευρώ είναι υπογεγραμμένα ήδη (Amfilochia Pump Storage 600 εκατ., Kasteli Airport 600 εκατ., Motorways: Central Greece-Nea Odos-OlympiaNorth Crete 800 εκατ. ευρώ κ.α.).
Αναφορικά με την αμιγώς κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ, θυγατρική κατά 100% του γκρουπ, στο Α΄ εξάμηνο του 2023 υπέγραψε νέες συμβάσεις μικρής αξίας, καθώς και επεκτάσεις υφιστάμενων συμβάσεων εκτέλεσης έργων, συνολικού ύψους 48,3 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρεται και στην οικονομική έκθεση 6μήνου που δημοσιοποιήθηκε προχτές. Βέβαια, η «λίστα» δεν περιλαμβάνει μόνο ιδιωτικά έργα, αλλά και δημόσια, ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις κ.α.
Η «λίστα» με τις συμβάσεις
Για παράδειγμα, και για να δοθεί μια «γεύση» και μόνο από κάποια νέα projects και συμβάσεις που «κέρδισε» ο όμιλος, στις 13.02.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε σύμβαση με την BLUE IRIS ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ Μ.Α.Ε. για την κατασκευή του έργου «5* Luxury Resort in Kalo Livadi Mykonos» προϋπολογισμού 78,6 εκατ. ευρώ. Στις 16.03.2023 η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΕΚΤΕΡ, στην οποία η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 70%, υποκατέστησε την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. στην κατασκευή του έργου «Ιωνικό Κέντρο – Δημιουργία Κέντρου Πολιτισμού & Νεολαίας», τη σύμβαση του οποίου είχε υπογράψει την 11.01.2023 η ΤΕΡΝΑ Α.Ε., ποσού 29,4 εκατ. ευρώ και διάρκειας κατασκευής 27 μήνες.
Στις 31.03.2023 η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT, στην οποία η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 65%, υπέγραψε σύμβαση με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, για την κατασκευή του έργου «Κατασκευή Τεχνητού Εμποδίου & Συνοδών Έργων, κατά μήκος της Ε/Τ Μεθορίου, στην περιοχή Ψαθάδες Διδυμοτείχου έως Κορνοφωλιά Σουφλίου, στην Π.Ε. Έβρου», ποσού 78 εκατ. ευρώ και διάρκειας κατασκευής 14 μήνες.
Ως γνωστόν, στις 21.04.2023 η εταιρεία ΠΑΣΙΦΑΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. στην οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55%, ανέλαβε το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με ΣΔΙΤ». Η διάρκεια της παραχώρησης είναι 30 έτη, εκ των οποίων 4 έτη είναι κατασκευή και 26 έτη εκμετάλλευση. Η δε Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – INTRAKAT ΒΟΑΚ ΣΔΙΤ, στην οποία η θυγατρική εταιρεία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 55%, υπέγραψε σύμβαση με την ΠΑΣΙΦΑΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. για το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με ΣΔΙΤ», ποσού σύμβασης 240,4 εκατ. ευρώ.
Στις 21.04.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε σύμβαση με την ΑΝΤΛΗΣΙΟΤΑΜΙΕΥΣΗ Ι Μ.Α.Ε. για την κατασκευή του έργου «Αντλησιοταμιευτικός Σταθμός Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας Αμφιλοχίας» ισχύος 680 MW, το οποίο αφορά Έργα Οδοποιίας και Διάνοιξης Σηράγγων Προσαγωγής του έργου της Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας, προϋπολογισμού 587,3 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία αυτή αποτελεί επέκταση της από 10.11.2022 υπάρχουσας σύμβασης πρόδρομων εργασιών, προϋπολογισμού 36,3 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στο ποσό των 623,58 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι στις 19.05.2023 η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. – ΜΕΤΚΑ Α.Τ.Ε., στην οποία η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 40%, υπέγραψε σύμβαση με το ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ για την κατασκευή του έργου «Κατασκευή Νέου Γηπέδου Ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό», ποσού 96,8 εκατ. ευρώ και διάρκειας κατασκευής 36 μήνες.
Στις 30.06.2023 η Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – P & C DEVELOPMENT S.A., στην οποία η Θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 50%, υπέγραψε σύμβαση με την εταιρεία ΑΜΦΙΚΤΥΟΝΙΕΣ Α.Ε. την κατασκευή του έργου «Αξιοποίηση της περιοχής της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας», ποσού 38,2 εκατ. ευρώ και διάρκειας κατασκευής 32 μήνες.
Στις 03.07.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με την ΦΟΙΒΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Μ.Α.Ε. για την κατασκευή του έργου «Μελέτη, Έργα Πολιτικού Μηχανικού, Προμήθεια (πλην των Φ/Β Πλαισίων), Μεταφορά, Εγκατάσταση και Θέση σε Λειτουργία ενός (1) Φωτοβολταϊκού (Φ/Β) Σταθμού, συνολικής ονομαστικής ισχύος 550 MW, εντός του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας, στη θέση «Ορυχείο ΔΕΗ Πτολεμαΐδα» των Δήμων Εορδαίας & Κοζάνης, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Έργων Σύνδεσης αυτού με το Σύστημα», ποσού 178,1 εκατ. ευρώ.
Στις 07.08.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με την ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε., για την κατασκευή του έργου «Κατασκευή Ξενοδοχειακής Μονάδας της ''ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.'' στη συμβολή των οδών Τσιμισκή & Εθνικής Αμύνης», ποσού 20 εκατ. ευρώ.
Την 07.08.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., για την κατασκευή του έργου «Εγνατία Οδός: Λειτουργία & Συντήρηση του Αυτοκινητοδρόμου στον Δυτικό Τομέα & στον Κάθετο Άξονα Α29, έτους 2023 (κ.α. 6073)», ποσού 10 εκατ. ευρώ.
Επίσης, στις 07.08.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., για την κατασκευή του έργου «Εγνατία Οδός: Λειτουργία & Συντήρηση του Αυτοκινητοδρόμου στον Δυτικό Τομέα & στους Κάθετους Άξονες Α1, Α25 & Α23, έτους 2023 (κ.α. 6074)», ποσού 7,5 εκατ. ευρώ.
Ενώ στις 09.08.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με το ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ, για την κατασκευή του έργου «Αξιοποίηση Ακινήτου μέσω Αντιπαροχής, Ιδιοκτησίας ΤΕΕ», ποσού 43,5 εκατ. ευρώ.
Στις 12.09.2023 η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Α.Ε. υπέγραψε Σύμβαση με τον ΑΔΜΗΕ Α.Ε., για την κατασκευή του έργου «Μελέτη, Προμήθεια Εξοπλισμού & Εγκατάσταση των νέων υποσταθμών για το τμήμα Α: "Υ/Σ GIS 150kv/MT Φολεγάνδρου & Μήλου" στα πλαίσια της Δ΄ Φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων», ποσού 40,9 εκατ. ευρώ.
Προσωρινός ανάδοχος για το «SILO» Πειραιά
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού (ανέβηκε στη «Διαύγεια» στο τέλος της περασμένης εβδομάδας), η ΤΕΡΝΑ ανέλαβε (προσωρινός ανάδοχος) το έργο της μετατροπής του κτιρίου «SILO» (ένα βιομηχανικό κτίριο κατασκευασμένο τη διετία 1934-1936 και στενά συνδεδεμένο με την ιστορία αλλά και τον χαρακτήρα του Πειραιά ως λιμάνι) σε Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων. Στον διαγωνισμό αυτόν είχε να αντιπαρατεθεί με την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ – ΕΚΤΕΡ. Το σύνολο της δαπάνης του έργου κατά την προσφορά είναι στα 66,75 εκατ. ευρώ (με συνολικό ποσό ΦΠΑ 82,78 εκατ. ευρώ). Θυμίζουμε ότι στον Πειραιά ολοκληρώνει και την κατασκευή του περίφημου Piraeus Tower (των Dimand, Prodea, EBRD).
Το outlook των κατασκευών
Είναι προφανές λοιπόν, ότι ο κατασκευαστικός βραχίονας της ΤΕΡΝΑ συνεχώς ενισχύει το χαρτοφυλάκιό του με όλη τη γκάμα των έργων. Να σημειωθεί ότι προσεχώς ο τομέας θα ενισχυθεί περαιτέρω είτε με την έναρξη κατασκευαστικών εργασιών σε σημαντικά projects (π.χ. οδικές παραχωρήσεις) είτε με την ανάληψη, όπως αναμένεται, αρκετών από των διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη ή θα «βγούνε» προσεχώς (οδικά, φράγματα/αντιπλημμυρικά, κτηριακά, ενεργειακά, σιδηροδρομικά κ.α.).
«Στον τομέα κατασκευής, δεδομένου του υψηλού ανεκτέλεστου των 5,7 δισ. και της δυνατότητας του Ομίλου να προχωράει στην απρόσκοπτη εκτέλεση των έργων, αναμένεται η κατασκευαστική δραστηριότητα να παραμείνει υψηλή τις επόμενες περιόδους και να συνεχίσει να ενισχύει την κερδοφορία του Ομίλου. Επιπρόσθετα, οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι θετικές, καθώς στα επόμενα χρόνια ο προϋπολογισμός των νέων έργων που θα βγουν προς δημοπράτηση θα ξεπεράσει τα 30 δισ. ευρώ», αναφέρονταν χαρακτηριστικά για το outlook του τομέα.
Η εικόνα στον τεχνικό τομέα, γιατί ανέβηκαν τα μεγέθη
Όπως σημειώνοντας, ως γενική εικόνα, στην οικονομική έκθεση α’ 6μήνου 2023, «τα έσοδα από τις κατασκευαστικές δραστηριότητες παραμένουν σημαντικά, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο κατασκευαστικών εργασιών διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, ανερχόμενο την 30.06.2023 σε 2,7 δισ. ευρώ και με τις νέες υπογραφείσες συμβάσεις ποσού 0,3 δισ. ευρώ έως και την ημερομηνία δημοσίευσης των ενδιάμεσων οικονομικών καταστάσεων, ξεπερνάει τα 3 δισ. Ευρώ. Να σημειωθεί ότι στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο της 30.06.2023 προς τρίτους, δεν συμπεριλαμβάνεται το διατομεακό ανεκτέλεστο αντικείμενο 0,6 δισ. ευρώ, που αφορά κατασκευαστικές εργασίες για την υλοποίηση του έργου της Αντλησιοταμίευσης Αμφιλοχίας.
Περαιτέρω ο Όμιλος αναμένει προς υπογραφή συμβάσεις νέων έργων για τα οποία έχει προκριθεί, ύψους 2,0 δισ. ευρώ, από τις οποίες 0,2 δισ. ευρώ αφορούν εκτελέσεις δημοσίων έργων και 1,8 δισ. ευρώ έργα τα οποία αφορούν επενδύσεις του Ομίλου (Εγνατία, Καζίνο, κ.λπ.)».
Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Κατασκευών κατά την περίοδο του Α΄ εξαμήνου του 2023 διαμορφώθηκε σε 636,3 εκατ. ευρώ έναντι 420,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και είναι αυξημένος κατά 51,4%. Η αύξηση του Κύκλου Εργασιών οφείλεται κυρίως, στην αύξηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας σε έργα υποδομής δημοσίου και ιδιωτών και στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου σε έργα διαχείρισης απορριμμάτων, στην κατασκευή αιολικών πάρκων, καθώς και στην κατασκευή νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο.
Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 52,6 εκατ. ευρώ έναντι 40,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και είναι αυξημένο κατά 29,2%, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων.
Τα Λειτουργικά Αποτελέσματα προ τόκων και φόρων (EBIT) διαμορφώθηκαν σε 44,5 εκατ. ευρώ έναντι 32,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022 και είναι σημαντικά αυξημένα για τους ανωτέρω αναφερόμενους λόγους. Τα Κέρδη πριν από φόρους διαμορφώθηκαν σε 41,1 εκατ. ευρώ έναντι 36,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Τα Κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 29,8 εκατ. ευρώ έναντι 28,0 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα Κατασκευών προς τρίτους προέρχεται από τις δραστηριότητες: α) στην Ελλάδα και την Κύπρο σε ποσοστό 97% και β) σε Βαλκανικές χώρες σε ποσοστό 3%. Το Καθαρό Χρέος του Τομέα Κατασκευών διαμορφώθηκε σε περίπου μείον (52,2) εκατ. ευρώ, έναντι μείον (120,7) εκατ. ευρώ την 31.12.2022.