Τράπεζες: Το ψηφιακό ευρώ και ο περιορισμός των μετρητών εντείνουν τον μετασχηματισμό τους

Νένα Μαλλιάρα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τράπεζες: Το ψηφιακό ευρώ και ο περιορισμός των μετρητών εντείνουν τον μετασχηματισμό τους
Επταπλασιάστηκε από το 2006 μέχρι το τέλος του 2022, το ποσοστό του πληθυσμού στην Ελλάδα (59,85%) που κάνει χρήση διαδικτυακής τραπεζικής. Πολύ ταχύτερα «τρέχει» η ψηφιοποίηση στην Ελλάδα απ’ ό,τι στην Ευρωζώνη. Οι αλλαγές και οι νέες ανάγκες του μετασχηματισμού των τραπεζών.

Νέες επενδύσεις και ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους θέτει στις τράπεζες το ψηφιακό ευρώ, που έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης σε επίπεδο ευρωζώνης και η κοινωνία με λιγότερη ή και καθόλου χρήση μετρητών στην οποία οδεύουν οι οικονομίες.

Στο τέλος του 2022, στην Ελλάδα, ποσοστό 59,85% του πληθυσμού χρησιμοποιούσε την διαδικτυακή τραπεζική, από 12,84% στο ξεκίνημα της ελληνικής κρίσης το 2010, 8,52% το 2006 και 20,75% το 2015. Στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι το μεγάλο «μπαμ» στην διαδικτυακή τραπεζική έγινε από το τέλος του 2019, όταν ενέσκηψε η πανδημική κρίση και οι εξ αποστάσεως συναλλαγές. Το 2019, το ποσοστό του πληθυσμού στην Ελλάδα που χρησιμοποιούσε διαδικτυακή τραπεζική ανερχόταν σε 40,33%, για να φτάσει στο 59,85% στο τέλος του 2022.

Τα μεγέθη δείχνουν την αλματώδη ψηφιοποίηση των τραπεζικών συναλλαγών, και μάλιστα σε μία εναλλακτική τους την οποία τείνει να καταρρίψει η τραπεζική μέσω κινητού τηλεφώνου που ανεβαίνει ραγδαία και αποτελεί την προτίμηση των νεότερης ηλικίας καταναλωτών.

Όσον αφορά στην ηλικιακή κατανομή του πληθυσμού στην Ελλάδα που χρησιμοποιεί την διαδικτυακή τραπεζική, στο τέλος του 2022, το ποσοστό ανερχόταν σε 74,17% (έναντι 77,18% στην Ευρωζώνη) στις ηλικίες 25 – 34 ετών, σε 71,35% (έναντι 76,12% στην Ευρωζώνη) στις ηλικίες 35 – 44, σε 63,12% (έναντι 68,65% στην ΕΕ) στις ηλικίες 45 - 54, σε 50,14% (έναντι 63,02%) στις ηλικίες 55 – 64 και σε 36,63% από 55,13% στην ΕΕ για τις ηλικίες 65 – 74 ετών.

Σημειώνεται ότι σε σύγκριση με την Ευρωζώνη, η ψηφιακή ανάπτυξη των ελληνικών τραπεζών έχει γίνει με πολύ ταχύτερους ρυθμούς. Στο τέλος του 2022, το 67,76% του πληθυσμού της Ευρωζώνης χρησιμοποιούσε την διαδικτυακή τραπεζική, από 65,84% το 2019, 41,71% το 2006 (έναντι μόλις 8,52% του πληθυσμού στην Ελλάδα) και 53,51% το 2010 (έναντι 12,84% στην Ελλάδα).

Όπως αναφέρουν στελέχη τραπεζών στο insider.gr, οι αλλαγές στον τραπεζικό κλάδο στην Ελλάδα ήταν ταχύτατες ειδικά την τελευταία δεκαετία, αρχικά, με την ψηφιοποίηση εγγράφων, παραστατικών και διαδικασιών, την καθιέρωση ενιαίων και κοινών συστημάτων πληρωμών και την εισαγωγή νέων εποπτικών απαιτήσεων στις τράπεζες.

Οι τεχνολογικές αλλαγές, στο επίπεδο της απασχόλησης, επέφεραν σημαντική ανακατανομή του προσωπικού και των συναλλαγών από τα καταστήματα προς τις κεντροποιημένες υπηρεσίες (από 90% - 10% στις αρχές του 2000, σήμερα η εικόνα είναι περίπου 45%-55%).

Από το 2015 στην Ελλάδα, οι νομοθετικές προβλέψεις για την καθιέρωση του αφορολόγητου ορίου και η καθιέρωση των capital controls, αύξησαν ραγδαία την χρήση της ηλεκτρονικής τραπεζικής καθώς και τις συναλλαγές για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών με χρεωστικές κάρτες κάθε τύπου.

Τα τελευταία χρόνια, και ειδικότερα από το 2016, με διαφορετική χρονική εστίαση σε κάθε επιμέρους τράπεζα, εντάθηκαν τα έργα των τραπεζών στον τομέα της πληροφορικής και ειδικότερα σχεδιάστηκαν και αναβαθμίστηκαν:

  • υποδομές και ηλεκτρονικές εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, συστήματα ασφάλειας και ποιότητας για τα πληροφοριακά συστήματα,
  • προσφέρθηκαν στην πελατεία καινοτόμα τεχνολογικά προϊόντα και υπηρεσίες,
  • ενώ όπως αναδεικνύεται στους ετήσιους απολογισμούς τους, ο τομέας της πληροφορικής, αποκτά ιδιαίτερη και τεράστια σημασία για την μελλοντική εικόνα των τραπεζών, καθώς τέθηκαν σε υλοποίηση συγκεκριμένες στρατηγικές, οι οποίες εμφανώς καθοδηγούνται από τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας 10ετίας και τις αλλαγές-προσαρμογές των συναλλακτικών πρακτικών στη χώρα μας.

Ως απόρροια των ευρύτερων ψηφιακών εξελίξεων οι τράπεζες μετασχηματίζουν σταδιακά, τη δομή και το ρόλο του φυσικού καταστήματος και των εργαζόμενων σε αυτά, από τις παραδοσιακές και γραφειοκρατικές εργασίες για την εκτέλεση καθημερινών συναλλαγών, σε χώρους συμβουλευτικών υπηρεσιών και παροχής χρηματοπιστωτικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ταυτόχρονα:

-η προώθηση της τηλεργασίας ως νέος τρόπος οργάνωσης της εργασίας,

-οι επενδύσεις στο ψηφιακό μετασχηματισμό των τραπεζών και η συντελούμενη αυτοματοποίηση τραπεζικών εργασιών με βάση τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, μειώνουν το χρόνο εκτέλεσης χαμηλού ή και μεσαίου επιπέδου διαδικασιών και εργασιών σε κεντροποιημένες υπηρεσίες και καταστήματα,

-η ανάλυση και η επεξεργασία μεγάλου όγκου οικονομικών δεδομένων των πελατών,

-ο ψηφιακός τρόπος επαφής και επικοινωνίας με την πελατεία χωρίς την επίσκεψη σε κατάστημα, με κατάλληλες εφαρμογές ισχυρής ταυτοποίησης,

-οι ψηφιακές υπογραφές που δεν απαιτούν φυσική παρουσία,

-η διασύνδεση βάσεων δεδομένων φορολογικού και οικονομικού ενδιαφέροντος των κρατικών φορέων και οργανισμών με τα πιστωτικά ιδρύματα και άλλες εταιρείες του κλάδου,

-το ψηφιακό ευρώ, και

-η στρατηγική του περιορισμού της χρήσης μετρητών,

θα εντείνουν τον βηματισμό των τραπεζών για την ψηφιοποίησή τους με ορόσημο το 2030. Πεδία αναγκαίας επέκτασής τους θα είναι η ανάλυση δεδομένων, η αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη, αλλά και η κανονιστική συμμόρφωση, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, το ψηφιακό μάρκετινγκ προϊόντων και υπηρεσιών, η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΥ Attractiveness Survey: Εξακολουθεί να ενισχύεται η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως επενδυτικού προορισμού

Κλειδί η φοροδιαφυγή για ελαφρύνσεις έως 2 δισ. ετησίως – Τι θα κρίνει τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ

Υπερταμείο: Πώς ο ΔΑΑ «απογείωσε» τα μερίσματα στα 115 εκατ. ευρώ – Τα περιφερειακά αεροδρόμια, το ΤΑΙΠΕΔ, η ΕΤΑΔ, η ΔΕΗ και τα άλλα assets

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider