Σε ανοδική τροχιά κινούνται την τρέχουσα χρονιά οι πωλήσεις του κατεψυγμένου φαγητού διεθνώς, λαμβάνοντας ώθηση και από τις ανατιμήσεις, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να σκιάζουν την παγκόσμια οικονομία.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Circana, η κατηγορία κατεψυγμένου φαγητού μετρά αύξηση πωλήσεων της τάξης του 7%, την ώρα που οι συνολικές δαπάνες για αγορές τροφίμων και ποτών κινούνται σταθεροποιητικά μέχρι τώρα. Μάλιστα, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για μια επιπλέον αύξηση πωλήσεων της τάξης του 3-4% (είτε από αγορές μέσω φυσικών καταστημάτων, είτε μέσω ηλεκτρονικών αγορών) σε αξία, αλλά και για μια ενίσχυση πωλήσεων 1,5%-2,5% σε όγκο.
Ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες
Άλλωστε οι διατροφικές συνήθειες αλλάζουν ραγδαία τα τελευταία χρόνια, καθορίζοντας όχι μόνο τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουν οι καταναλωτές, αλλά και τελικά το είδος της διατροφής που επιλέγουν να ακολουθήσουν.
Στη μετά την υγειονομική κρίση εποχή κι ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις παραμένουν, το καταναλωτικό κλίμα παραμένει εξαιρετικά εύθραυστο.
«Τρέχει» το ηλεκτρονικό εμπόριο στα κατεψυγμένα
Μια τεράστια αλλαγή που συντελείται τα τελευταία χρόνια είναι η ολοένα και αυξανόμενη δυναμική των ηλεκτρονικών αγορών στην κατηγορία των κατεψυγμένων ειδών διατροφής. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Circana, τα κατεψυγμένα εμφανίζουν το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρονικών πωλήσεων έναντι των άλλων κατηγοριών τροφίμων και ποτών. Πρόκειται για μια ανάπτυξη πωλήσεων που βασίζεται τόσο στο ποσοστό των αγοραστών, όσο και στην αναλογία τιμής ανά τεμάχιο προϊόντος.
«Οι αγοραστές των κατεψυγμένων έχουν στραφεί σε κανάλια που προσφέρουν αξία, είτε αυτό αφορά την ευκολία, είτε την τιμή», εκτιμούν τα στελέχη της Circana.
Διατροφή στο σπίτι
Το κατεψυγμένο φαγητό αποτελεί, την ίδια στιγμή, ένας από τους μεγάλους «κερδισμένους» για όλους εκείνους που επιλέγουν το γεύμα στο σπίτι, καθώς η στροφή στην κατ’ οίκον διατροφή που πυροδότησε η έκρηξη της πανδημίας είναι μια τάση που… ήρθε για να μείνει.
Και αυτό γιατί με την επιλογή κάποιου να γευματίζει στο σπίτι, όχι μόνο μειώνονται οι δαπάνες και εξοικονομούνται χρήματα, αλλά ταυτόχρονα αποκτά μια ιδιαίτερη αξία η προετοιμασία ενός γεύματος στο σπίτι.
Μεταξύ των δημοφιλέστερων κατηγοριών στο κατεψυγμένο φαγητό που επιλέγουν οι καταναλωτές συμπεριλαμβάνονται τα έτοιμα γεύματα (πίτες, πίτσες κλπ) και τα θαλασσινά, ωστόσο η μερίδα του λέοντος αφορά στο παγωτό. Δεν είναι τυχαίο ότι το παγωτό ελκύει το 79% του συνόλου των αγοραστών κατεψυγμένων ειδών διατροφής, με όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες κατεψυγμένων να αντιστοιχούν μόλις στο 21%.
Και όλα αυτά ενώ ο κλάδος των κατεψυγμένων έχει χάσει μέρος της ποικιλίας που διέθετε το 2019, ήτοι πριν το ξέσπασμα της πανδημίας. Την τελευταία χρονιά ωστόσο έχει σημειωθεί πρόοδος, αν και οι γνώστες της αγοράς εκτιμούν ότι απαιτούνται να γίνουν πολύ περισσότερα.
Κερδίζει έδαφος η ιδιωτική ετικέτα
Μια άλλη παράμετρος είναι η άνοδος της ζήτησης για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία καλύπτουν όλο το φάσμα των ειδών διατροφής. Από την τάση αυτή δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν ούτε τα κατεψυγμένα τρόφιμα. Και σε αυτόν τον κλάδο, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται σταθερά, καθώς οι ανησυχίες των καταναλωτών για την πορεία των οικονομικών τους δεν λένε να κοπάσουν...