«Οργασμό» επενδύσεων σε τρεις άξονες δρομολογεί η εταιρεία Παλίρροια της οικογένειας Σουλιώτη, ανεβάζοντας ακόμη υψηλότερα τον πήχη της ανάπτυξής της κι ενώ το πιο διάσημο πιάτο της, το παραδοσιακό ντολμαδάκι, συνεχίζει να ταξιδεύει στα πέρατα του κόσμου.
«Επενδύουμε σε ανθρώπους και δομές, στις μάρκες μας, καθώς και στις υποδομές και τις εγκαταστάσεις μας», δήλωσαν από το εργοστάσιο στα Πολιτικά Ευβοίας, υποδεχόμενοι τους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Σουλιώτης και ο Διευθύνων Σύμβουλος, Γιώργος Κωστιάνης, αποκαλύπτοντας τη… συνταγή επιτυχίας για μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές εταιρείες της χώρας που αυτοπροσδιορίζεται ως «περήφανος πρεσβευτής της ελληνικής διατροφής στο εξωτερικό».
Τη διετία 2023-2024 η εταιρεία «τρέχει» επενδύσεις συνολικού ύψους 18-19 εκατ. ευρώ, με την πλειοψηφία εξ αυτών να αφορά σε αντικατάσταση και βελτίωση του μηχανολογικού της εξοπλισμού, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγικότητάς της.
Φέτος ο κύκλος εργασιών της Παλίρροια αναμένεται για πρώτη φορά στην ιστορία της να φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ, από περίπου 75-76 εκατ. ευρώ στη χρήση 2022, ενώ ο στόχος που θέτει για το μέλλον ο leader της ελληνικής αγοράς στην κατηγορία έτοιμων γευμάτων είναι να αναπτύσσεται κάθε χρόνο με διψήφιο ποσοστό, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.
Η κίνηση ματ για την είσοδο στην αγορά της κατεψυγμένης ζύμης
Με την αμέριστη στήριξη του VNK Capital των Βασίλη και Νέλλης Κάτσου που συμμετέχουν τα τελευταία τέσσερα χρόνια σε ποσοστό 36% επί του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η Παλίρροια προχώρησε τον περασμένο Ιανουάριο σε μια κίνηση ματ για την μετέπειτα εξέλιξή της, αποκτώντας τη βιομηχανία κατεψυγμένης ζύμης Τσαμπάσης με έδρα στο Άργος.
Η εν λόγω εξαγορά – που πρόσθεσε στον τζίρο της Παλίρροια 17 εκατ. ευρώ – δεν σηματοδοτεί μόνο την είσοδο της εταιρείας στην αγορά της κατεψυγμένης ζύμης, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στο δρόμο για τον μετασχηματισμό της σε μια ισχυρή εταιρεία τροφίμων με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό.
Σήμερα η Παλίρροια διαθέτει συνολικά επτά εργοστάσια σε ολόκληρο τον κόσμο - δύο στην Κίνα, δύο στη Βουλγαρία, δύο στην Ελλάδα και ένα στην Ιορδανία - στα οποία απασχολούνται περισσότερα από 1.600 άτομα.
Στα δύο εργοστάσια της Ελλάδας – το ένα βρίσκεται στα Πολιτικά Ευβοίας και το δεύτερο στο Άργος – παράγεται το 40% επί του συνόλου της παραγωγής της εταιρείας, ενώ οι πωλήσεις των προϊόντων της στην ελληνική αγορά ανέρχονται στο 30% επί του συνολικού της τζίρου.
Σύμφωνα με τον κ. Σουλιώτη, τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει σχέδιο ούτε πρόθεση για τυχόν νέα εξαγορά κάποιας εταιρείας από τον κλάδο των τροφίμων, με την Παλίρροια να εστιάζει στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων που προσφέρει η απόκτηση της Τσαμπάσης, μέσω της ανάπτυξης νέων προϊόντων τόσο στο λιανικό εμπόριο όσο και στο food service. «Στο food service βλέπουμε πολλαπλάσιες ευκαιρίες έναντι του retail», παραδέχεται ο κ. Σουλιώτης.
Ταυτόχρονα ο ίδιος κλείνει κάθε συζήτηση για αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Παλίρροια, διαμηνύοντας προς πάσα κατεύθυνση πως «δεν πουλάω. Έχουμε ακόμη πολλή δουλειά. Θέλουμε να μεγαλώσουμε κι άλλο».
Οι σκέψεις για το εργοστάσιο στο Μεξικό και οι φόβοι λόγω ανάφλεξης στο Ισραήλ
Στις σκέψεις της εταιρείας υπάρχει πάντοτε το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός εργοστασίου στο Μεξικό, ωστόσο αυτό θα το κρίνει η πορεία της ζήτησης των προϊόντων, δεδομένου ότι οι ΗΠΑ αποτελούν σήμερα τη μεγαλύτερη αγορά για την Παλίρροια.
Ερωτηθείς παράλληλα ο κ. Σουλιώτης για τυχόν κινδύνους που ελλοχεύουν για τις δραστηριότητες του εργοστασίου στην Ιορδανία από την ανάφλεξη στο Ισραήλ, ο κ. Σουλιώτης δεν «βλέπει» κάτι ανησυχητικό για την ώρα. «Έχουμε πάρει μέτρα για τη στήριξη του εργοστασίου. Αν συμβεί κάτι σε άλλες βιομηχανίες, θα συμβεί και σε εμάς», τονίζει.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η αποκλιμάκωση στα κόστη παραγωγής έχει ήδη ξεκινήσει, με το ενεργειακό κόστος να μειώνεται και την εικόνα στις τιμές των πρώτων υλών να εκπέμπει για την ώρα μεικτά μηνύματα. «Σε ό,τι αφορά τις πρώτες ύλες, άλλες υποχωρούν, άλλες όμως συνεχίζουν έντονα ανοδικά», αναφέρει.
Το 2022 η Παλίρροια προχώρησε σε ανατιμήσεις της τάξης του 17%-18%, ενώ για το 2023 στοχεύσει σε υποτιμήσεις με τη μορφή προσφορών.
Μπαίνει στο μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής»
Παράλληλα, η εταιρεία αποφάσισε να συνδράμει στην προσπάθεια συγκράτησης της ακρίβειας, συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για τη «μόνιμη μείωση τιμής», η οποία προβλέπει μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ κατ΄ελάχιστο 5% για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών, οι οποίες θα γνωστοποιούνται στο καταναλωτικό κοινό με ειδική σήμανση.
Η Παλίρροια θα συμμετέχει στο μέτρο με δέκα συνολικά κωδικούς, με τους εννέα να φέρουν μείωση τιμής κατά 5% και έναν κωδικό με μείωση τιμής κατά 10%. Το μέτρο θα αρχίσει να «τρέχει» από 1ης Νοεμβρίου.
Η Παλίρροια σε αριθμούς
Στο εργοστάσιο στα Πολιτικά Ευβοίας απασχολούνται σήμερα 150 άτομα, από τα οποία οι 130 είναι γυναίκες. Εκεί παράγονται ντολμάς, όσπρια και έτοιμα φαγητά. Στη μια γραμμή παραγωγής παράγονται 150 κονσέρβες το λεπτό, ήτοι πάνω από 120.000 κονσέρβες σε μια βάρδια.
Στο εργοστάσιο υπάρχουν 45 θέσεις εργασίας για το παραδοσιακό τύλιγμα στο χέρι του ντολμά, με την κάθε εργαζόμενη να τυλίγει από 2.900 έως 4.000 ντολμαδάκια σε μια οκτάωρη βάρδια.
Σε διεθνές επίπεδο, οι έμπειρες τεχνίτριες τυλίγουν καθημερινά στο χέρι πάνω από 1.800.000 ντολμαδάκια, καθιστώντας την Παλίρροια τον μεγαλύτερο παραγωγό ντολμά σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο ντολμάς αντιστοιχεί στο 35% επί του συνολικού τζίρου της εταιρείας, οι κατεψυγμένες πίτες στο 25%, τα έτοιμα φαγητά ψυγείου στο 5%, ενώ το 45% προέρχεται από τα όσπρια.
Η εταιρεία αναπτύσσει και branded προϊόντα, αλλά και ιδιωτικής ετικέτας, με τα τελευταία να αντιστοιχούν στο 65% επί του τζίρου της και να καλύπτουν τη ζήτηση σε Lidl, Aldi Γερμανίας, καθώς και σε μεγάλη αλυσίδα της Αμερικής.
Σήμερα η Παλίρροια αναπτύσσει ένα χαρτοφυλάκιο 250 κωδικών, με τους 130 κωδικούς να προέρχονται από την Τσαμπάσης και τους υπόλοιπους 120 από την εταιρεία.
Τυλίγοντας ντολμαδάκια από το 1957
Η Παλίρροια ξεκίνησε το 1957 από την κουζίνα ενός παραδοσιακού σπιτιού στο χωριό Πολιτικά της Εύβοιας, κάτω από την καθοδήγηση του Αντώνη Σουλιώτη και με στόχο την παραγωγή και διανομή ελληνικών, ποιοτικών, παραδοσιακών έτοιμων γευμάτων στην ελληνική αγορά.
Το 1974 πραγματοποιείται η πρώτη εξαγωγή στις ΗΠΑ, ενώ το 1982 η επιχείρηση μετατρέπεται από προσωπική σε Ανώνυμη Εταιρεία με τη συμμετοχή των γιών του Αντώνη Σουλιώτη, Κώστα και Βασίλη. Σταδιακά, με μια σειρά από καίριες στρατηγικές κινήσεις, εξελίσσεται από μικρή βιοτεχνία σε έναν σύγχρονο εξαγωγικό όμιλο τροφίμων.
Το 1989 ξεκινά η υλοποίηση ενός μακρόπνοου επενδυτικού σχεδίου, αρχικά με την ανέγερση υπερσύγχρονων, τεχνολογικά προηγμένων εγκαταστάσεων λίγο έξω από τα Πολιτικά Ευβοίας, όπου παραμένουν τα κεντρικά της εταιρείας μέχρι και σήμερα.
Το 2000 δημιουργείται η πρώτη εκτός συνόρων σύγχρονη παραγωγική μονάδα στη Βουλγαρία, με την επωνυμία Paliria Bulgaria Ltd, ενώ το 2008 ιδρύεται νέα παραγωγική μονάδα, αυτή τη φορά εκτός Ευρώπης, στην Κίνα, με στόχο την ταχύτερη εξυπηρέτηση της Αμερικής και των χωρών της Μέσης Ανατολής.
Το 2010 αναπτύσσεται εντατικά το πεδίο των εξαγωγών, οι οποίες καλύπτουν όλο και μεγαλύτερο μέρος του συνολικού τζίρου της εταιρείας, ενώ το 2018 ολοκληρώνεται και η δεύτερη παραγωγική μονάδα στη Βουλγαρία.
Ένα χρόνο αργότερα, το 2019, ολοκληρώνεται η συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με τη VNK Capital, με τη συμμετοχή της τελευταίας σε ποσοστό 36% επί του μετοχικού κεφαλαίου της Παλίρροια, ενώ ταυτόχρονα η εταιρεία μπαίνει δυναμικά στην κατηγορία έτοιμων γευμάτων ψυγείου λανσάροντας τη σειρά Σπιτικά στην ελληνική αγορά.
Το 2020 ιδρύεται και δεύτερη παραγωγική μονάδα εκτός Ευρώπης, στην Ιορδανία, λόγω της αυξημένης απήχησης των προϊόντων στην Μέση Ανατολή, ενώ το 2021 επενδύονται πάνω από 3 εκατομμύρια στον παραγωγικό εκσυγχρονισμό της εταιρείας, με τη συνολική ετήσια παραγωγή της να ανέρχεται στους 21.000 τόνους.
Σήμερα, με παρουσία σε περισσότερες από 60 χώρες παγκοσμίως και με το 85% των συνολικών πωλήσεων να αφορούν σε εξαγωγές, η Παλίρροια έχει θεμελιώσει τη θέση της ως leader στην κατηγορία έτοιμων γευμάτων.