Με ένα επενδυτικό πλάνο που φτάνει τα 500 εκατ. ευρώ τα Ναυπηγεία Ελευσίνας διεκδικούν βασικό ρόλο στον ενεργειακό μετασχηματισμό αλλά και την αυτονομία της χώρας, με τη νέα ιδιοκτήτρια ONEX να επικεντρώνεται στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και υγροποιημένων αερίων πετρελαίου (LPG), αλλά και στην κατασκευή βάσεων για πλωτά αιολικά.
Ήδη στην Ελευσίνα έχουν επενδυθεί περί τα 23 εκατ. ευρώ όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας κατά τη χθεσινή εκδήλωση για την υπογραφή της συμφωνίας χρηματοδότησης με ομολογιακό δάνειο ύψους 125 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική Επενδυτική Τράπεζα DFC. Πρόκειται για την πρώτη χρηματοδότηση του αναπτυξιακού οργανισμού των ΗΠΑ στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Μεσόγειο, αλλά και η πρώτη σε ναυπηγεία παγκοσμίως.
Το συνολικό πλάνο για την Ελευσίνα περιλαμβάνει επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, ενώ άλλα 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να κατευθυνθούν σε υποχρεώσεις του παρελθόντος (οφειλές στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά Ταμεία, μισθοδοσίες κλπ), βάσει των όσων προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης.
Όπως είπε ο κ. Ξενοκώστας μέχρι σήμερα, στα Ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας, ο Όμιλος ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 53 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα 30 εκατ. ευρώ στη Σύρο και 23 στην Ελευσίνα. «Μόνο στη Σύρο έχουν αποδοθεί πάνω από 80 εκατ. ευρώ για τη μισθοδοσία των εργαζομένων, με σχεδόν 10 εκατ. ευρώ εξ αυτών να αφορούν χρέη προς τους εργαζομένους από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη. Περίπου 35 εκατ. ευρώ έχουν αποδοθεί ήδη στο Δημόσιο και στα Ασφαλιστικά Ταμεία. Χρήματα που επίσης αποτελούσαν χρέη που δημιουργήθηκαν από προηγούμενα επιχειρηματικά σχήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της ΟΝΕΧ.
Στόχος τα 300 εμπορικά πλοία τον χρόνο
Κατά τη χθεσινή εκδήλωση εγκαινιάστηκε και η δεξαμενή «Στρατής Γ. Ανδρεάδης», η οποία ανακατασκευάστηκε και αναβαθμίστηκε σε χρόνο ρεκόρ. Η δεξαμενή κατηγορίας panamax μαζί με την αντίστοιχη δεξαμενή «Βιολάντω» της Σύρου είναι οι μεγαλύτερες στην Ελλάδα και από τις μεγαλύτερες της Μεσογείου.
Παράλληλα επισκευάζεται και αναβαθμίζεται μια δεξαμενή για πλοία μεγέθους Aframax, η οποία θα είναι έτοιμη στις αρχές του 2024, ενώ μέσα στο 2025 θα καταφτάσει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας μια ακόμη δεξαμενή Suexmax. Όταν ολοκληρωθούν οι αναβαθμίσεις, στόχος είναι η επισκευή 200 εμπορικών πλοίων τον χρόνο στην Ελευσίνα και άλλων 100 πλοίων στη Σύρο. Τα μεγέθη αυτά θα καταστήσουν τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά κέντρα της Μεσογείου.
Παράλληλα με τις υπηρεσίες για εμπορικά πλοία στα ναυπηγεία του ομίλου ONEX αναπτύσσεται και το τμήμα για την παραγωγή και υποστήριξη πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού, σε συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο Fincantieri.
Σε πλήρη ανάπτυξη τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να απασχολούν περί τα 6.000 άτομα προσωπικό και να έχουν ετήσιο τζίρο άνω των 150 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τον κ. Ξενοκώστα συνδυαστικά με τα Ναυπηγεία της Σύρου, η συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας θα αγγίζει το 1%.
Στο επίκεντρο ενέργεια και πράσινη μετάβαση
Στο επίκεντρο της νέας εποχής των Ναυπηγείων βρίσκεται η ενεργειακή αναβάθμιση μέσω της εξυπηρέτησης πλοίων μεταφοράς LNG και LPG αλλά και της υποστήριξης των πλωτών πλατφορμών για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Στο σημείο αυτό στάθηκε και ο CEO της DFC, Scott Nathan, κατά την τοποθέτησή του στη χθεσινή εκδήλωση σημειώνοντας πως η επένδυση της ONEX με την υποστήριξη του οργανισμού συμβάλλει στην μετατροπή της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο της Μεσογείου και της ΝΑ Ευρώπης. «Τα Ναυπηγεία θα μπορούν να επισκευάζουν πλοία που είναι απαραίτητα για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής», σημείωσε.
Ήδη ο όμιλος της ΟΝΕΧ έχει προχωρήσει σε συμπράξεις και στρατηγικές συνεργασίες για τη μεταφορά διεθνούς τεχνογνωσίας στα Ναυπηγεία, ώστε αυτά να παρέχουν υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις σύγχρονες απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης και της απεξάρτησης από τον άνθρακα όπως η μετατροπή μηχανών για την αξιοποίηση εναλλακτικών καυσίμων, τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα κλπ.