Αντοχές στις επίμονες πληθωριστικές πιέσεις φαίνεται πως έχει επιδείξει η κατανάλωση της μπύρας, παρά το γεγονός ότι το 2023 αποδεικνύεται μια δύσκολη χρονιά και για τον εν λόγω κλάδο.
«Αν και υπάρχει προβληματισμός για τον πληθωρισμό, στην αγορά δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί η καταναλωτική συμπεριφορά. Οι τάσεις δεν έχουν επηρεαστεί», εξήγησε χθες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, στο πλαίσιο παρουσίασης της έκθεσης βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας.
Στη μπύρα τα επώνυμα πήγαν καλύτερα από τα private label
Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, στην κατηγορία της μπύρας τα επώνυμα προϊόντα πήγαν καλύτερα από τα αντίστοιχα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. «Σε μια εποχή που η τάση είναι διαφορετική, ο συνδυασμός των τιμών και των προωθητικών ενεργειών ήταν τέτοιος που οι καταναλωτές θεώρησαν ότι η αξία των χρημάτων τους βρίσκεται στα επώνυμα προϊόντα. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία χρόνια και συνεχίστηκε και το 2023», σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «σαν κατηγορία η μπύρα έχει το υψηλότερο ποσοστό προωθητικών ενεργειών στην Ευρώπη». Πρόκειται για ένα δείγμα πολύ υγιούς ανταγωνισμού, τόνισε.
Όπως εκτίμησε δε, σε επίπεδο όγκων, το 2023 η αγορά της μπύρας θα κλείσει ελαφρά πάνω από πέρυσι και δη κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.
Σε ό,τι αφορά και την κρύα αγορά της μπύρας, ο κ. Δανιηλίδης έκανε λόγο για σημαντική ανθεκτικότητα, καθώς «οι άνθρωποι πίσω από τα μπαρ απορροφούν τεράστια κόστη».
Βαρόμετρο ο καιρός
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της θυγατρική του ομίλου Heineken στην Ελλάδα, ο καιρός αποτέλεσε το βαρόμετρο της πορείας της αγοράς μπύρας για το 2023. «Η χρονιά που κλείνει ήταν ένα έτος αντιφατικών τάσεων λόγω του καιρού. Το πρώτο τρίμηνο λόγω του καλού καιρού καταγράφηκαν και καλές επιδόσεις, ενώ το δεύτερο τρίμηνο η αγορά πήγε πίσω καθώς ο καιρός δεν βοήθησε. Ακολούθησαν ένας καλός Ιούλιος και ένας καλός Αύγουστος, ένας καλύτερος των εκτιμήσεων Σεπτέμβριος, ενώ το τελευταίο τρίμηνο αποδεικνύεται εξαιρετικό», σημείωσε.
Αβεβαιότητα για το πού θα κάτσει η… μπίλια των τιμών
Κληθείς να προβλέψει την κατάσταση της αγοράς για το 2024, ο κ. Δανιηλίδης ήταν σαφής: «Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος πού θα κινηθούν οι τιμές, καθώς για τη νέα χρονιά δεν υπάρχει ακόμη εικόνα ούτε για τα υλικά συσκευασίας, ούτε για την ενέργεια. Έχουμε φτάσει να μιλάμε για… χρηματιστηριακά είδη», σχολίασε χαρακτηριστικά, κάνοντας λόγο για μια αλυσίδα ανατιμήσεων και σε μια σειρά υπηρεσιών.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προχώρησε σε ανατιμήσεις της τάξης του 8-9% τον Φεβρουάριο του 2023, ενώ εκτιμά πως θα ακολουθήσουν κι άλλες ανατιμήσεις το 2024, οι οποίες θα είναι πολύ μικρότερες. «Δεν έχει αποφασιστεί ακόμη το ύψος των ανατιμήσεων αλλά θα είναι πολύ περιορισμένες», ανέφερε.
Ο ίδιος έσπευσε δε να επαναλάβει πως εάν αφαιρεθούν οι φόροι, η εικόνα της καθαρής τιμής της μπύρας στην Ελλάδα είναι πολύ διαφορετική. «Στην Ευρώπη, η Ελλάδα κινείται κοντά στο μέσο όρο από πλευράς τιμών», σημείωσε, επισημαίνοντας πως η εποχικότητα και η μορφολογία της χώρας που ανεβάζει στα ύψη το κόστος διακίνησης είναι δύο παράγοντες που συνθέτουν ένα συγκριτικό μειονέκτημα για τις τιμές στην Ελλάδα.
Διαβατήριο για το μέλλον τα παραγωγικά ζυθοποιεία
Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στις ζυθοποιεία της, ενισχύοντας διαρκώς τις γραμμές παραγωγής της. «Η αύξηση της παραγωγικότητας είναι πολύ σημαντική σε μια τόσο ανταγωνιστική αγορά. Και τα δύο ζυθοποιεία μας συγκεντρώνουν πολύ υψηλά σκορ παραγωγικότητας. Συνεχίζουμε να επενδύουμε τεράστια ποσά σε αυτά για να τα κάνουμε παραδείγματα για το μέλλον», ανέφερε, σπεύδοντας να συμπληρώσει πως «τα παραγωγικά ζυθοποιεία αποτελούν διαβατήριο για το μέλλον».
Υπενθυμίζεται εδώ ότι η εταιρεία διαθέτει τρεις μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα και δύο ιδιόκτητα βυνοποιεία σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα. Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας αυτές θα κινηθούν κοντά στα περυσινά επίπεδα, ενώ όπως αποκάλυψε ο κ. Δανιηλίδης.
Το πρόγραμμα συμβολαιακής γεωργίας κριθαριού
Από το 2008 η εταιρεία πραγματοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού μέσω του οποίου προμηθεύεται ελληνικό κριθάρι για την κάλυψη του 100% των αναγκών για την παραγωγή των προϊόντων της. Οι ελληνικές πρώτες ύλες σε συνδυασμό, με τα σύγχρονα ζυθοποιεία και τα δύο ιδιόκτητα βυνοποιεία, δημιουργούν μια πλήρως καθετοποιημένη ελληνική διαδρομή για τα προϊόντα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας.
«Το 80-90% των ποσοτήτων που προμηθευόμαστε από 2.000 παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα πιστοποιείται ως βιώσιμο», αποκάλυψε μάλιστα ο κ. Δανιηλίδης.
Επενδύσεις 65 εκατ. ευρώ ως το 2026
Με στρατηγικό προσανατολισμό στη βιώσιμη ανάπτυξη και εστίαση σε τρεις βασικούς πυλώνες (Περιβάλλον – Κοινωνία – Υπευθυνότητα), η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αναπτύσσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο ύψους 65 εκατ. ευρώ για την τριετία 2024-2026, εκ των οποίων το 50% περίπου θα αφορά σε πράσινες επενδύσεις.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία απασχολεί σήμερα 809 εργαζόμενους, ενώ με τη βοήθεια ενός εκτεταμένου δικτύου διανομής και πώλησης παράγει και διανέμει τα προϊόντα της σε 19 χώρες και στις πέντε ηπείρους.