«Ξετυλίγεται το κουβάρι» σταδιακά στην Ελλάκτωρ σε σχέση με τη διαμόρφωση της στρατηγικής της «επόμενης μέρας» στον όμιλο. Χτες, η εισηγμένη γνωστοποίησε αυτό που από καιρό ανέμενε η αγορά, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ενέκρινε την πώληση του εναπομείναντος ποσοστού 25% της εταιρείας Anemos RES στην εταιρεία Motor Oil Renewable Energy (MORE), θυγατρική εταιρεία του Ομίλου Motor Oil.
Όπως από καιρό έχει αναφέρει το insider.gr, η ολοκλήρωση του deal με την Intrakat για την ΑΚΤΩΡ, που πρόσφατα «κλείδωσε», θα άνοιγε με τη σειρά του τον δρόμο σε άλλες διεργασίες εντός ομίλου, κυρίως σε σχέση με τις θυγατρικές του, όπως και προ τριών εβδομάδων περίπου είχαμε αναφέρει. Στην αγορά ανέμεναν νέες κινήσεις στο μέτωπο των θυγατρικών και συμμετοχών του ομίλου σε δραστηριότητες, δηλαδή να τεθεί και θέμα ρευστοποίησης του εναπομείναντος ποσοστού 25% στην ενέργεια (ΑΠΕ), όπως και έγινε, αλλά και εταιρειών όπως η ΗΛΕΚΤΩΡ (τομέας περιβάλλοντος), ακόμα και σε βάθος χρόνου της μεταβίβασης του συνόλου της REDS στους Ολλανδούς.
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο 2022 ολοκληρώθηκε η πώληση του 75% της ΑΝΕΜΟΣ RES προς την εταιρεία MORE. Το τίμημα για το 25% το οποίο έχει συμφωνηθεί ανέρχεται σε 123,5 εκατ. ευρώ, ήτοι αναλογικά το ίδιο για την αξία επιχείρησης (Enterprise Value) σε σύγκριση με την συναλλαγή πώλησης του 75%. Η εταιρεία AKEREOS CAPITAL, με έδρα τη Ηνωμένο Βασίλειο, ενήργησε ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Η ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών τελεί υπό την έγκριση των Γενικών Συνελεύσεων των δύο εταιρειών.
Η στρατηγική και τα σενάρια
Η συναλλαγή αυτή εντάσσεται στα πλαίσια της εκπεφρασμένης στρατηγικής της εταιρείας ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την βέλτιστη διαχείριση του χαρτοφυλακίου συμμετοχών της.
Πάντως, ήδη έχουν πωληθεί ΑΚΤΩΡ και Smart Park, κινήσεις που θα αποφέρουν μετρητά σχεδόν 200 εκατ. ευρώ. Η αγορά έχει σχεδόν προεξοφλήσει – με βάση και τα ενδιαφέροντα των βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ, που είναι η ολλανδική Reggeborgh (45,2%) και η Motor Oil (όμιλος Βαρδινογιάννη με 29,9%) – ότι προσεχώς θα προχωρήσει η πώληση της Ηλέκτωρ στην Thalis (μέλος του ομίλου MORE), ίσως και της θυγατρικής για το real estate, Reds, στην ολλανδική εταιρεία. Πρόκειται για τομέα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τον επικεφαλής της, Χένρι Χόλτερμαν. Στη Reds έχει ήδη αποκτήσει μεγάλη θέση η Reggeborgh, έχοντας στην κατοχή της άμεσα, μέσω της RB Ellaktor Holding, το 38,79% και έμμεσα το 55,46% (το ποσοστό της Reds που κατέχει η Ελλάκτωρ).
Προφανώς, πρόκειται για εκτιμήσεις και σενάρια της αγοράς που δεν επιβεβαιώνονται από το γκρουπ που και πρόσφατα ανέφερε ότι συνεχίζει με τις βασικές δράσεις. «Ο Όμιλος θα προχωρήσει, απρόσκοπτα, στην υλοποίηση του επενδυτικού του σχεδίου σε δραστηριότητες με μακροπρόθεσμες και προβλέψιμες αποδόσεις, τις Παραχωρήσεις και τα έργα ΣΔΙΤ / τη Διαχείριση Απορριμμάτων και την Ανάπτυξη – Διαχείριση ακινήτων», κατέληγε πρόσφατη ανακοίνωση – διάψευση σε δημοσιεύματα περί πώλησης του τομέα παραχωρήσεων.
Πλην όμως, οι κινήσεις στη μητρική δείχνουν ευελιξία σε ρευστοποιήσεις στοιχείων (για όποιον λόγο αυτό συνέβη ανά περίσταση), αν και τυχόν νέες πωλήσεις ίσως απαιτήσουν τη σύμφωνη γνώμη γενικών συνελεύσεων ή της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η ρευστότητα και οι επιλογές
Με την ολοκλήρωση της πώλησης η ρευστότητα του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ υπολογίζεται να υπερβεί τα 650 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση η Ελλάκτωρ, την επόμενη χρήση θα έχει τη δυνατότητα να διανέμει σημαντικό μέρισμα στους μετόχους της ή να προχωρήσει σε επιστροφή κεφαλαίου, σενάριο που «παίζει» εσχάτως στα χρηματιστηριακά γραφεία. Ως προς το μετοχολόγιο, συνολικά η ολλανδική Reggeborgh κατέχει 45,2%, η Motor Oil 29,9%, η Atlas NV 9,8%, εγχώριοι θεσμικοί επενδυτές συνολικά το 2,2%, ξένοι το 2,8%, ενώ η εταιρεία κατέχει ίδιες μετοχές που αντιστοιχούν σε 0,1% του μετοχικού κεφαλαίου. Συνεπώς, το retail (μέτοχοι με μικρότερα μερίδια και κάτω του 5% ο καθένας) ελέγχουν περί το 10,1% της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.
Ο κομβικός τομέας των Παραχωρήσεων
Βέβαια, για την ώρα ο τομέας Παραχωρήσεων, μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, παραμένει «δυνατό χαρτί» για τον όμιλο. Πρόσφατα, στο πλαίσιο του συνεδρίου της Morgan Stanley στο Λονδίνο, βάσει IR Report που γνωστοποίησε η εισηγμένη, η διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ έκανε λόγο για εκτιμώμενες εισροές μερισμάτων άνω του 1 δισ.. ευρώ κατά τη συμβατική περίοδο υφιστάμενων έργων παραχώρησης και για συμμετοχή ή πρόθεση συμμετοχής σε διάφορες ΣΔΙΤ και έργα Παραχωρήσεων (αυτόνομα ή μέσω Κ/Ξ) με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 6 δισ. ευρώ.
Όπως σημείωνε η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο όμιλος, μέσω της θυγατρικής ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, συμμετέχει σε 5 από τις μεγαλύτερες συμβάσεις παραχώρησης (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο, Μορέας και Μαρίνα Αλίμου με 100% στην τελευταία). Εχει λάβει σημαντικά έσοδα τα τελευταία έτη από την Αττική Οδό, ενώ σε σχετικό γράφημα φαίνονται ροές σχεδόν 420 εκατ. ευρώ ήδη, δίχως να υπολογίζονται τα μερίσματα των τελευταίων 2 ετών της σύμβασης (2023 – 2024) και άλλες πληρωμές, με τον όμιλο (όπως προφανώς και την ΑΒΑΞ που κατέχει το 34% περίπου) να περιμένει έσοδα έως και την περίοδο 2026 – 2028 (επιστροφή κεφαλαίων ή και άλλες απαιτήσεις).
Σε κάθε περίπτωση ο τομέα παραχωρήσεων, δίχως την κατασκευή, αποτελεί κατά βάση ένα χρηματοοικονομικό asset, για το οποίο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ διαψεύδει σενάρια πώλησης.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του Ομίλου διεκδικεί, μεταξύ άλλων, τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα (ΒΟΑΚ) ύψους περί τα 2 δις. ευρώ και το έργο της υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας Νήσος Σαλαμίνα με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου 0,5 δις, έργο πάντως που συζητείται επί χρόνια χωρίς να προχωρά.
Στα έργα ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις που διεκδικεί η Ελλάκτωρ, περιλαμβάνονται ακόμη κτιριακές υποδομές, (Αίθουσες Πανεπιστημίων, Σχολεία, Δικαστικά κτίρια κ.λπ.) προϋπολογισμού 1,5 δις., φράγματα – άρδευση και ύδρευση 1,3 δις. και αυτοκινητόδρομοι (Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Αμφίπολη – Δράμα) 0,6 δισ. ευρώ.
Επίσης η προσδοκία είναι να προχωρήσει η επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και προς Ραφήνα/Λαύριο, έργο για το οποίο έχει κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών από την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ πρότυπη πρόταση με προϋπολογισμό κατασκευής άνω του 1 δις. ευρώ.