Σε περιδίνηση φαίνεται να έχει μπει η αγορά μεγάλων ηλεκτρικών συσκευών δεδομένων των συνεχιζόμενων πληθωριστικών πιέσεων αλλά και της εκπνοής του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τα κουπόνια του οποίου τροφοδοτήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα η αγορά. Παρά το αρνητικό πρόσημο που αναμένεται να εμφανίσει βέβαια, η BSH Home Appliances Group, η οποία διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της brand όπως Βosch, Pitsos, NEF και Siemens, δηλώνει συγκρατημένα αισιόδοξη, αναμένοντας ότι την φετινή χρονιά θα καταφέρει να διατηρήσει την ηγετική της θέση σε συγκεκριμένες κατηγορίες της αγοράς αντισταθμίζοντας τις όποιες απώλειες παρατηρηθούν σε άλλες.
Τα παραπάνω ανέφεραν Γιάννης Γρατσώνης, CEO της BSH Οικιακές Συσκευές σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε με την αφορμή της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν το περασμένο έτος έκλεισε για την μητρική εταιρεία BSH Home Appliances Group με συνολικό κύκλο εργασιών 14,8 δισ. ευρώ καταγράφοντας πτώση της τάξης του 7% σε σχέση με το 2022 όπου ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 15,9 δισ. ευρώ.
Οι πιέσεις του 2023 στην παγκόσμια αγορά
Ωστόσο αν εξαιρεθούν οι επιπτώσεις των συναλλαγματικών επιδράσεων ο τζίρος κινήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2022. Η μεγαλύτερη πτώση παρατηρήθηκε στην αγορά της Β. Αμερικής, όπου ο κύκλος εργασιών της εταιρείας μειώθηκε κατά 11,3%, ακολούθησε η αγορά της Κίνας όπου ο τζίρος κατέγραψε πτώση -10,5% , παρότι η BSH παρέμεινε ο μη κινέζος κατασκευαστής με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, και τέλος η Ευρώπη, όπου οι απώλειες ήταν πιο περιορισμένες φτάνοντας το -6,3%. Σε ακόμα καλύτερα επίπεδα βέβαια κινήθηκαν οι αναδυόμενες αγορές, ο κύκλος εργασιών των οποίων μειώθηκε κατά μόλις -2,2%.
Παρά την συνολικά πτωτική εικόνα της αγοράς η εταιρεία συνέχισε να επενδύει σε έρευνα κι ανάπτυξης, με τις σχετικές δαπάνες μάλιστα να ανέρχονται σε επίπεδα ρεκόρ της τάξης των 848 εκατ., αυξημένες κατά 5,7% σε σχέση με πέρυσι.
Θετικό πρόσημο για την ελληνική θυγατρική
Αντιστρόφως ανάλογη πορεία ακολούθησε ωστόσο η εγχώρια αγορά με το πρόσημο να είναι θετικό και τον κύκλο εργασιών να παρουσιάζει άνοδο 1,6%, και να διαμορφώνεται στα 190,8 εκατ. ευρώ.
Θετικό πρόσημα παρουσίασαν μάλιστα και όλες οι επιμέρους κατηγορίες, πλην της ψύξης η οποία παρουσίασε απώλειες της τάξης του -3% έναντι του 2022, με την εταιρεία να χάνει μερίδια αν σκεφτεί κανείς ότι στο σύνολο της αγοράς η εν λόγω κατηγορία παρουσίασε ανάπτυξη της τάξης του 21%. Οι απώλειες όπως εξήγησαν τα στελέχη της οφείλονται στο γεγονός ότι δεν υπήρχαν ανταγωνιστικές προτάσεις σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά, συνθήκη που αναμένεται να αλλάξει φέτος.
Κατα τα λοιπά οι λύσεις μαγειρέματος της BSH (κουζίνες, φούρνοι κλπ) παρουσίασαν άνοδο 14% όταν η ελληνική αγορά παρουσίασε ανάπτυξη της τάξης του 11% το 2023 έναντι του 2022 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της BSH. Αντίστοιχα στην φροντίδα των ρούχων η BSH κινήθηκε ανοδικά κατά 13%, όταν στο σύνολο της η ελληνική αγορά παρουσίασε αύξηση της τάξης του 16%.
Αύξηση τζίρου της τάξης του 2% παρουσίασε στις μικροσυσκευές έναντι 12% του συνόλου της αγοράς, ενώ κατά 6% ενισχύθηκαν τα πλυντήρια πιάτων, κατηγορία που συνολικά παρουσίασε άνοδο της τάξης του 18%.
Όπως επεσήμανε ο κ Γρατσώνης, η εταιρεία διατήρησε την 1η της θέση στην αγορά των οικιακών συσκευών λαμβάνοντας ώθηση από την κατηγορία των ψυγείων και των ψυγειοκαταψυκτών, χάρη και στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή» το οποίο είχε μεγάλη απήχηση. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι αποκλειστικά για ψυγεία εκδόθηκαν 352.000 κουπόνια ενώ για καταψύκτες 195.000. Ωστόσο δεν εξαργυρώθηκαν όλα, όπως επισημάνθηκε – από τα 352.000 κουπόνια των ψυγείων για παράδειγμα εξαργυρώθηκαν τα 250.000 περίπου.
Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφεραν τα στελέχη της Γερμανικής Πολυεθνικής, το κλείσιμο του εργοστασίου της Πίτσος και η μεταφορά της γραμμής παραγωγής, φάνηκε να μην έχει επίδραση στις πωλήσεις της.
Οι στόχοι για το 2024
Δεδομένης της προαναφερθείσας πορείας, το 2024 παρότι έχει ξεκινήσει ικανοποιητικά, μετρά μεγάλες απώλειες στη κατηγορία συσκευών – περίπου 50%- εξαιτίας της επιπτώσεων του προγράμματος που έληξε. Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη της BSH παραμένουν συγκρατημένα αισιόδοξα για την φετινή χρονιά, ποντάροντας τόσο στις σκούπες, όπου η BSH διατηρεί την κυρίαρχη θέση της στην ελληνική αγορά, όσο και στα στεγνωτήρια, η οποία παρά το ευνοϊκό κλίμα στη χώρα παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη. Αξίζει να αναφερθεί ότι κάθε μήνα στην Ελλάδα «του ήλιου και της θάλασσας» πωλούνται 4.000 στεγνωτήρια. Αριθμός 40% υψηλότερος από τις αντίστοιχες πωλήσεις του αντίστοιχου τριμήνου πέρυσι. Δηλαδή φέτος αναμένεται να πουληθούν περισσότερες από 48.000! στεγνωτήρια.
Ενισχυτικά θα λειτουργήσουν και τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων που σχεδιάζει η εταιρεία αλλά και το γεγονός ότι οι τιμές δεν έχουν αυξηθεί το τελευταίο εξάμηνο.
Στη συνολική της εικόνα ωστόσο, η αγορά αναμένεται να κλείσει το 2024 με πτώση της τάξης του 20% για τις μεγάλες οικιακές συσκευές εξαιτίας της μεγάλης πτώσης που παρατηρείται στην κατηγορία των ψυγείων και των καταψυκτών. Αν η εν λόγω κατηγορία εξαιρεθεί τότε αναμένεται άνοδος της τάξης του 5% με 7%. Σε αυτό το κλίμα η εταιρεία φιλοδοξεί να ενισχύσει το μερίδιό της στην αγορά, το οποίο σήμερα κινείται μεταξύ του 31% με 33%, χάρη και στην ώθηση που γνωρίζει ο κλάδος των κατασκευών και οι ανακαινίσεις.
«Η BSH προσφέρει ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, λύσεων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας που έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκρίνονται στην καθημερινότητα. Στοχεύουμε στην ικανοποίηση των προσδοκιών και των απαιτήσεων των καταναλωτών και των συνεργατών μας στη λιανική, ακολουθώντας την κατευθυντήρια αρχή μας «Να βελτιώνουμε την ποιότητα ζωής στο σπίτι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γιάννης Γρατσώνης, CEO BSH Οικιακές Συσκευές.
Το αποτύπωμα της BSH
Να θυμίσουμε ότι η BSH Home Appliances Group, χαρακτηρίζεται ως ηγέτιδα εταιρεία στον τομέα των οικιακών συσκευών με έσοδα περίπου €14,8 δισ. το 2023 και περίπου 60.000 εργαζομένους. Το portflolio της εταιρείας περιλαμβάνει 12 πολύ αναγνωρίσιμες μάρκες οικιακών συσκευών όπως Bosch, Siemens, Gaggenau και Neff, καθώς επίσης, το οικοσύστημα Home Connect αλλά και service brands όπως το Kitchen Stories.
Η BSH παράγει σε 37 εργοστάσια και έχει παρουσία σε 50 χώρες. Η BSH Οικιακές Συσκευές Α.Β.Ε., αποτελεί υγατρική εταιρεία της BSH Home Appliances Group, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και την Κύπρο, απασχολώντας συνολικά περίπου 240 εργαζομένους.