«Πυκνώνουν», περαιτέρω, σταδιακά οι διεργασίες που θα οδηγήσουν στην διενέργεια ενός μεγάλου διαγωνισμού για την κατασκευή σημαντικού σιδηροδρομικού έργου στο βόρειο μέτωπο της χώρας. Πρόκειται για την ανάθεση του έργου «Νέα Καρβάλη - Τοξότες», μήκους 37 χλμ.. Για το έργο αυτό από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πηγάζει η εκτίμηση ότι θα δημοπρατηθεί μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα, ίσως και εντός Ιουνίου.
Προ ημερών, οι εσωτερικές υπηρεσίες της ΕΡΓΟΣΕ κίνησαν διαδικασίες για την ανάληψη δέσμευσης πίστωσης ύψους σχεδόν 240 εκατ. ευρώ για το έργο με τίτλο ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΜΟΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΝΕΑ ΚΑΡΒΑΛΗ - ΤΟΞΟΤΕΣ».
Τα έργα αυτά στο βόρειο μέτωπο της χώρας είναι ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα καθώς αναμένεται να παίξουν σημαντικό μεταφορικό / εμπορευματικό ρόλο στην προσπάθεια της Ελλάδας να αποτελέσει μέρος διευρωπαϊκών αξόνων που θα ενώσουν λιμάνια της χώρας με διεθνείς λιμένες, θα ενώσουν Βαλτική Θάλασσα – Εύξεινο Πόντο – Αιγαίο Πέλαγος, παρακάμπτοντας τον Βόσπορο και αποτελώντας μέχρι και «διάδρομο» προς την Ουκρανία, θα μετατρέψουν την χώρα σε περιφερειακό κόμβο logistics στα Βαλκάνια.
Εν αναμονή διαγωνισμού
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό. Είναι σε φάση οριστικοποίησης τα τεύχη δημοπράτησης, καθώς υπάρχουν εγκεκριμένες οριστικές μελέτες για τη νέα γραμμή. Στα τέλη Μαρτίου 2024, έγινε η κήρυξη απαλλοτριώσεων για τις αναγκαίες εκτάσεις. Ο διαγωνισμός αναμένεται να δημοσιευτεί στο τέλος του 1ου εξαμήνου του 2024. Η έναρξη εργασιών εκτιμάται για το 1ο τρίμηνο του 2025, με την ολοκλήρωση του έργου να προβλέπεται στο τέλος του 2028. Για το συγκεκριμένο έργο υφίσταται, καταρχάς, χρηματοδότηση ύψους 212 εκατ. ευρώ, από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF2) 2021 – 2027.
Οι πιστώσεις
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε εσωτερικό έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ, «επίκειται η δημοπράτηση του εν θέματι έργου, συνολικού προϋπολογισμού 239.568.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), το οποίο αναλύεται εκ ποσού 193.200.000 προϋπολογισμού μελέτης, συμπεριλαμβανομένης της εκτιμώμενης αναθεώρησης 9.200.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. 46.368.000 ευρώ (24%), το οποίο χρηματοδοτείται από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» («ΜΣΕ») 2021-2027. Παρακαλείται η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, να προβεί στις ενέργειες αρμοδιότητάς της για την ανάληψη δέσμευσης για το ποσό του συνολικού προϋπολογισμού, του προς δημοπράτηση έργου, ήτοι 239.568.000 ευρώ με κατανομή στα έτη ως ακολούθως: 40 εκατ. το 2025, 60 εκατ. το 2026, 70 εκατ. το 2027 και 69.568.000 ευρώ το 2027».
Γιατί έγινε αυτόνομο τμήμα
Όπως σχετικά πρόσφατα είχε αναδείξει το insider.gr, το Διοικητικό Συμβούλιου της ΕΡΓΟΣΕ είχε επικυρώσει την αναπροσαρμογή / μερική μεταβολή του φυσικού αντικειμένου του ηλεκτρονικού δημόσιου διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάθεση του έργου «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ –ΤΟΞΟΤΕΣ» (προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 2021 ως ένα από τα 6 έργα που θα προχωρούσαν μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, με προϋπολογισμό 1,7 δισ. ευρώ τότε) και ειδικότερα την εξαίρεση των εργασιών υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων του τμήματος «Νέα Καρβάλη - Τοξότες» του έργου, σε μήκος 37 χλμ. Έχει επιλεγεί η διαδικασία δημοπράτησης με ανταγωνιστικό διάλογο και ταυτόχρονα έγινε προσπάθεια εξασφάλισης χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση που όμως δεν επιτεύχθηκε. Έγινε επιμερισμός της δαπάνης ανά τμήμα του έργου, έτσι εξασφαλίστηκε συνεπώς χρηματοδότηση από τον μηχανισμό «συνδέοντας την Ευρώπη 2021-27» για το τμήμα Καρβάλη – Τοξότες, που θα συνδέει τον εμπορευματικό λιμένα Καρβάλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Προ διμήνου, το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ αποφάσιζε την άμεση προώθηση των διαδικασιών για την ένταξη του συνόλου των ως άνω εργασιών υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων του τμήματος «Νέα Καρβάλη – Τοξότες» στο φυσικό αντικείμενο μιας νέας αυτοτελούς σύμβασης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την έναρξη της διαδικασίας ανάθεσης με ανοικτό διαγωνισμό. Το έργο στην… μεγαλύτερη εκδοχή τους, είχε κινήσει τότε το ενδιαφέρον των μεγάλων ομίλων της χώρας όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat, ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΒΑΞ - ALSTOM.
Στο νέο επενδυτικό πλάνο του ΟΣΕ, που έχει παρουσιάσει το insider.gr, το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών είχε βάλει ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων το τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (νέα μονή γραμμή, μόνο υποδομή, επιδομή, σταθμοί, με χρόνο κατασκευής 60 μήνες), με την υποσημείωση ότι ήταν σε φάση δημοπράτησης με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, μαζί με το τμήμα Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Ν. Καρβάλη, 174 χλμ., ως ενιαίο έργο και ενταγμένο χρηματοδοτικά (CEF1). Η Νέα Ανατολική Εγνατία, δηλαδή το γνωστό έργο Θεσ/κη - Ν. Καρβάλη (1,5 δισ., υπό διερεύνηση το χρηματοδοτικό «πακέτο») είχε μπει στο πλάνο του 20ετούς προγραμματισμού.