Ένα καινούργιο «πρόσωπο», εντελώς διαφορετικό από όσα γνωρίζαμε και είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια, θα έχει το λιανικό εμπόριο στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, καθώς οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται σε όλα τα επίπεδα τα τελευταία χρόνια, κρίνουν αναπόφευκτη τη μετάβασή του σε μια νέα εποχή.
Μια εποχή που «κουβαλά» μοιραία τη βαριά κληρονομιά που άφησαν οι αλλεπάλληλες κρίσεις του τελευταίου διαστήματος – υγειονομική, πληθωριστική, κλιματική – αλλά και έχει οδηγούς την καινοτομία και την ανάγκη για εξέλιξη.
Μέσα σε αυτό το ταχύτατα αναπτυσσόμενο περιβάλλον, οι επιχειρηματίες του κλάδου ετοιμάζονται να ακολουθήσουν πιστά τις επιταγές του μέλλοντος, γνωρίζοντας καλά πως όποιος δεν ακολουθήσει, είναι βέβαιο πως θα μείνει πίσω στην κούρσα της ανάπτυξης.
Σε αυτές τις σύγχρονες τάσεις που κάνουν την εμφάνισή τους στον δρόμο του λιανικού εμπορίου προς την ανάπτυξη αναφέρθηκε πρόσφατα ο πρόεδρος του ομίλου Fourlis, Βασίλης Φουρλής, μιλώντας σε δημοσιογραφική εκδήλωση.
Είναι άλλωστε ο ίδιος που δήλωνε πριν από έναν χρόνο ακριβώς πως «μπροστά μας έχουμε… exciting καιρούς», προαναγγέλλοντας κοσμογονικές αλλαγές στον κλάδο της λιανικής. «Ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα από τον νέο χωροταξικό χάρτη λιανικής. Είμαστε πολύ μακριά ακόμη από το πώς θα είναι ο κλάδος στο μέλλον. Ο καταναλωτής θα μας οδηγήσει σε σημεία που δεν μπορούμε να φανταστούμε», σχολίαζε πέρυσι ο κ. Φουρλής.
Επιχειρώντας δε την περασμένη Πέμπτη, να εξειδικεύσει τις νέες τάσεις που αναμένεται να αλλάξουν μια για πάντα τον χάρτη του λιανεμπορίου, ο κ. Φουρλής εστίασε σε πέντε βασικούς άξονες.
Αλλάζει η σχέση ποιότητας και τιμής
Η νέα πραγματικότητα απαιτεί και διαφορετική προσέγγιση ως προς τη σχέση που διαμορφώνεται μεταξύ της τιμής και της ποιότητας ενός προϊόντος. Σύμφωνα με τον κ. Φουρλή, η γνωστή ρήση του Έλληνα «ό,τι πληρώνεις παίρνεις» αποκτά νέα διάσταση. Και αυτό γιατί κανένας καταναλωτής δεν ποντάρει πια σε ένα προϊόν «καλούτσικης ποιότητας που έχει και καλούτσικη τιμή».
Καθώς το e-commerce έχει μπει για τα καλά στην καρδιά του λιανεμπορίου και οι καταναλωτές μπορούν πολύ εύκολα και πολύ γρήγορα να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων, πλέον το μείζον ζητούμενο είναι η πολύ καλή ποιότητα σε μια πολύ καλή τιμή. «Είμαστε σε μια νέα δημοκρατία του καταναλωτή, όπου ψηφίζει με την τσέπη του», σχολίασε με νόημα ο κ. Φουρλής.
Αιχμή του δόρατος η omnichannel στρατηγική
Η επόμενη μέρα του λιανικού εμπορίου φέρνει στο προσκήνιο την ominchannel στρατηγική, η οποία παρέχει στον καταναλωτή τη δυνατότητα να κάνει τις αγορές του από πολλά κανάλια μαζί, είτε πρόκειται για το φυσικό κατάστημα μιας επιχείρησης, είτε για το ηλεκτρονικό.
«Το φυσικό κατάστημα όπως το ξέραμε έχει πεθάνει», ανέφερε ο κ. Φουρλής, εξηγώντας πως και στο μέλλον θα έχουν πολύ σημαντικό λόγο ύπαρξης τα καταστήματα, όμως αυτός ο λόγος θα είναι τελείως διαφορετικός. «Το κατάστημα και το online κανάλι πρέπει να δουλεύουν μαζί», πρόσθεσε.
Η νέα εποχή απαιτεί την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του καταναλωτή, ώστε η αγοραστική του εμπειρία να βελτιώνεται συνεχώς.
Η βιωσιμότητα είναι μια πραγματικότητα
Καθώς η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, οι επιχειρήσεις διεθνώς αλλά και εγχωρίως στρέφονται δυναμικά στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών.
Τα brands καθίστανται πιο υπεύθυνα, υιοθετώντας υπεύθυνες δραστηριότητες, τόσο σε κοινωνικό, όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
Προτεραιότητα η εμπειρία του καταναλωτή
Στη σύγχρονη εποχή του λιανικού εμπορίου η αγοραστική εμπειρία του καταναλωτή αναδεικνύεται σε ύψιστη προτεραιότητα, με την εξυπηρέτησή του να κρίνεται το α και το ω της στρατηγικής των επιχειρηματιών του κλάδου.
Κομβικός ο ρόλος της τεχνολογίας
Σύμφωνα με τον κ. Φουρλή, η τεχνολογία αποτελεί έναν καθοριστικό παράγοντα για την επόμενη μέρα του κλάδου λιανικής. Όπως εκτιμά, η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να συμβάλλει σε σημαντική μείωση του κόστους για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου. «Με την τεχνολογία μπορούμε να επιτύχουμε καλύτερη παροχή υπηρεσιών σε χαμηλότερο κόστος», εξήγησε χαρακτηριστικά.
Πώς σκιαγραφείται η νέα πραγματικότητα του καταναλωτή
Τη νέα πραγματικότητα που βιώνουν οι καταναλωτές καθώς και το πώς έχουν μεταβληθεί οι ανάγκες και οι επιθυμίες τους όταν πραγματοποιούν τα αγοραστικά τους ταξίδια περιγράφει και η πρόσφατη έρευνα Consumer Outlook της NielsenIQ.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 2024 συνεχίζει να είναι μια χρονιά, στην οποία οι Έλληνες καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους, εξακολουθούν να νιώθουν αβεβαιότητα και συνεπώς να είναι ιδιαίτερα σκεπτικιστές όσον αφορά στις επιλογές τους, στις αποφάσεις που λαμβάνουν, καθώς και στις δαπάνες που πραγματοποιούν.
Ειδικότερα, το 53% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, τα καλά νέα ωστόσο είναι ότι το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί σε σχέση με το περασμένο έτος (60%). Με την αύξηση του κόστους ζωής να παραμένει η πρωταρχική ανησυχία, τόσο όσον αφορά στις τιμές των τροφίμων, αλλά και στα γενικότερα αυξανόμενα κόστη διαβίωσης, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να αναζητούν έξυπνους τρόπους για να πραγματοποιούν τις αγορές τους, να εξοικονομούν όσο το δυνατόν γίνεται, χωρίς ωστόσο να μειώνουν την κατανάλωση αυτή καθαυτή. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να ικανοποιούν την ανάγκη αυτή, φτάνοντας σε ένα ιστορικά υψηλό μερίδιο αγοράς στο 25,4% το πρώτο τρίμηνο του 2024 και ένα ποσοστό ανάπτυξης της τάξης του 5,4%.
Στο πλαίσιο αυτό αναδεικνύεται μια πολυεπίπεδη πρόκληση για τα επώνυμα προϊόντα και η οποία έγκειται στον χώρο στο ράφι που μπορούν να διεκδικήσουν και να κατακτήσουν, στη σωστή τιμή στην οποία θα πρέπει να τοποθετηθούν στην αγορά, στους κατάλληλους προωθητικούς μηχανισμούς που θα πρέπει να αξιοποιηθούν για να επιτύχουν την αγοραστική πράξη, καθώς και στη συνολική στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου τα επώνυμα προϊόντα να παραμείνουν ζητούμενα για τον Έλληνα καταναλωτή.
Με βάση αποτελέσματα μελετών του τμήματος Advanced Analytics της NielsenIQ, ο Έλληνας αγοραστής κατά μέσο όρο στέκεται μπροστά στο ράφι μόνο έξι δευτερόλεπτα, παραμένει από τους πιο ελαστικούς σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συγκρίνοντας πιο έντονα τις τιμές των προϊόντων, επισκέπτεται περίπου 2,5 διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες το μήνα, ενδεχομένως ψάχνοντας και για καλύτερες προωθητικές ενέργειες και επιπλέον επιλέγει τελικά πολύ συγκεκριμένα προϊόντα πάνω στο ράφι, γεγονός που αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι τα προϊοντικά tails για το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αγγίζουν το 42% του κωδικολόγιου και συμβάλλουν σε λιγότερο από το μόλις 2% των πωλήσεων.
Παράλληλα για να παραμείνει μια μάρκα σχετική με τις ανάγκες του αγοραστή πρέπει να σχεδιάσει κατάλληλα την go to market στρατηγική της σε όλους τους διαφορετικούς πυλώνες της διαδικασίας του Category Management. Και φυσικά, καθώς ο καταναλωτής είναι omni, πρέπει οι μάρκες να βρίσκονται παντού, όπου βρίσκεται και αυτός, με διαφορετικές ωστόσο επιλογές κάθε φορά, καθώς σίγουρα «one size doesn’t fit all».