Την ανάληψη διαδικασίας πλήρους διερεύνησης της συγκέντρωσης που αφορά στη σύσταση κοινής επιχείρησης, από τις εταιρείες HELLENIC TRAIN (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) και DAMCO ENERGY (όμιλος Κοπελούζου) γνωστοποίησε χτες η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.). Υπό την… «κρίση» της Επιτροπής Ανταγωνισμού τίθεται η συνεργασία των δύο σχημάτων που έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής του Θριασίου Πεδίου, γνωστού και ως logistics center «Θριάσιο 2», μέσω σύμβασης παραχώρησης αξίας 561 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ στα 696 εκατ.). Κατά βάση, στο στόχαστρο μπαίνει η HELLENIC TRAIN και η θέση της στην αγορά.
Βάζει θέμα για την Hellenic Train
Βέβαια, η κίνηση της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης δεν προδικάζει το τελικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης, πλην όμως, δεν παύει να αποτελεί ένα ερωτηματικό τι θα «βγει» από την έρευνα, πόσω μάλλον όταν βάζει θέμα για την Hellenic Train. Επί τη βάσει της προκαταρκτικής αξιολόγησης της συγκέντρωσης, η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.) εκτιμά ότι η ΗellenicΤrain έχει πολύ υψηλό μερίδιο αγοράς στην αγορά παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων και στην αγορά συντήρησης σιδηροδρομικού υλικού και ήδη δια της συναλλαγής αποκτά πολύ υψηλό μερίδιο στην αγορά παροχής υπηρεσιών διαχείρισης και εκμετάλλευσης διτροπικού (οδικού/σιδηροδρομικού) τερματικού σταθμού εμπορευμάτων και συνεπώς εγείρονται προβληματισμοί για αντι-ανταγωνιστικές, κάθετες /συσπειρωτικές, επιπτώσεις εκ της συγκέντρωσης.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, κατά τη διαδικασία πλήρους διερεύνησης, η Ε.Α. θα εξετάσει εάν επιβεβαιώνονται οι αμφιβολίες της ως προς το συμβατό της συγκέντρωσης με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επί μέρους αγορές στις οποίες αφορά.
Μένει να δούμε αν προκύψουν τροποποιήσεις ή προσαρμογές προσεχώς, μέχρι να αποφανθεί η Ε.Α. εντός 3μήνου. Γιατί από τη γνωστοποίηση, στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις, της κίνησης της διαδικασίας πλήρους διερεύνησης, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις μπορούν από κοινού να προβαίνουν σε τροποποιήσεις στη συγκέντρωση ή να προτείνουν την ανάληψη δεσμεύσεων, ώστε να μην προκαλούνται σοβαρές αμφιβολίες ως προς το συμβατό αυτής με τις απαιτήσεις λειτουργίας του ανταγωνισμού στις επί μέρους αγορές, στις οποίες αφορά, και να τις κοινοποιούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Οι φήμες για αποχωρήσεις
Βέβαια, αν και το σχήμα έχει επικρατήσει από καιρό στον τελευταίο διαγωνισμό, εντούτοις, ουσιαστικές εξελίξεις δεν είχαν προκύψει. Μάλιστα, υπήρχαν μέχρι και φήμες ότι τουλάχιστον ένας εκ των συνεταίρων είχε αλλάξει γνώμη για το project, αν και μιλάμε για σενάρια της αγοράς. Σημειώνεται πως η κοινοπραξία υπήρξε ο μοναδικός διεκδικητής του έργου στην τελευταία προσπάθεια δημοπράτησης του, καθώς προηγούμενα εγχειρήματα είτε δεν προχώρησαν είτε οι διαγωνισμοί κηρύχθηκαν άγονοι.
Οι παρατάσεις
Πρόσφατα δε (στα μέσα Ιουνίου 2024), το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από αίτημα της αναδόχου κοινοπραξίας «HELLENIC TRAIN - DAMCO» (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ – όμιλος Κοπελούζου) έδωσε χρονικό «τράτο» έως τις 31- 10-2024 στον χρόνο ισχύος της Προσφοράς για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, απόφαση που σχετίζεται και με τη διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων. Τούτο, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εντός του χρόνου ισχύος της προσφοράς του αναδόχου. Όπως, πάντως, αναφέρονταν, η διαδικασία έχει προχωρήσει και σε σύντομο χρονικό διάστημα τα τελικά σχέδια αναμένεται να υποβληθούν από τον ανάδοχο στην Αναθέτουσα Αρχή προς έγκριση, προκειμένου στη συνέχεια να υποβληθούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προσυμβατικό έλεγχο. Το δε δημόσιο, δεν χάνει κάτι, καθώς, μεταξύ άλλων, «οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του ενώ για την ολοκλήρωση του συνόλου του project εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας - εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης».
Όπως και νωρίτερα μέσα στη χρονιά είχε αναφέρει το insider.gr η νέα κοινή εταιρεία είχε «πάει» στην Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η εν λόγω κοινή επιχείρηση θα συσταθεί για την εκτέλεση σύμβασης παραχώρησης για τη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου. Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων είναι οι ακόλουθες: (α) H HELLENIC TRAIN ανήκει στον Όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane και αποτελεί το βασικό πάροχο σιδηροδρομικής μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ελλάδα. (β) Η DAMCO ανήκει στον Όμιλο Κοπελούζου και δραστηριοποιείται στον κλάδο της ενέργειας, με συμμετοχή σε έργα κατασκευής και προμήθειας εξοπλισμού σταθμών παραγωγής ενέργειας (θερμικών, υδροηλεκτρικών), ανάπτυξης ορυχείων, μονάδων συμπαραγωγής και γενικότερα ανάπτυξης και λειτουργίας έργων υποδομής.
Το project
Θεωρητικά, η επένδυση αφορά στην ανάπτυξη μεγάλου logistics center, ενός σύγχρονου κέντρου συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης. Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, περιλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου, ορίστηκε στα 30 έτη. Η ανάπτυξη προωθείται σε ακίνητο κυριότητας του ΟΣΕ Α.Ε., σε έκταση περίπου 1.450 στρεμμάτων, που βρίσκεται σε έκταση όμορη στο «Θριάσιο Ι» (εκεί την επένδυση προωθεί, με σύμβαση παραχώρησης, η ΘΕΚ ΑΕ στην οποία συμμετέχουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και ο όμιλος Goldair), μία από τις μεγαλύτερες στην Αττική, όπου υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών. Στην έκταση αναμένονταν να υλοποιηθεί μεγάλο logistics center, με σιδηροδρομικές και άλλες υποδομές.
Βάσει όσων αναφέρονταν σε προκηρύξεις, η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια Εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και τη παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης. Εντός του Χώρου Παραχώρησης υπάρχει και λειτουργεί Σιδηροδρομική Υποδομή και θα παρέχονται υπηρεσίες σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της Σύμβασης Παραχώρησης. Για την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. εκκρεμούν εργασίες κατασκευής κτιρίων και προμήθειας και εγκατάστασης ειδικού εξοπλισμού τις οποίες θα αναλάβει να εκτελέσει ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο εκτέλεσης του Τεχνικού Έργου.
Στην πλήρη διαμόρφωσή του, στο πλαίσιο εκτέλεσης της υπό ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης, ο χώρος αναμένεται να αποτελείται από τις ακόλουθες λειτουργικές ενότητες/περιοχές λειτουργίας: α) Σιδηροδρομικό Σύστημα, β) Χώρος Μεταφόρτωσης Συνδυασμένων Μεταφορών, γ) Χώρος Εξυπηρέτησης Ε/Κ, δ) Χώρος Μεταφόρτωσης Φορτίου Βαγονιών, ε) Χώροι Μεταφόρτωσης Γενικού Φορτιού, στ) Χώρος Μεταφόρτωσης Οχημάτων, ζ) Οδικό Σύστημα, η) Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου, θ) Χώρος Μεταφόρτωσης Υγρών Φορτίων.