Λιανεμπόριο: Οι δύο λόγοι που εκτοξεύουν την αγορά μεταχειρισμένων ειδών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: Οι δύο λόγοι που εκτοξεύουν την αγορά μεταχειρισμένων ειδών
Γιατί κερδίζει συνεχώς έδαφος η αγορά second hand. Κυκλική οικονομία και ακρίβεια οι παράγοντες που την τροφοδοτούν. Οι προοπτικές.

Σαρωτικές αλλαγές στον κλάδο του λιανικού εμπορίου καταγράφονται τα τελευταία χρόνια, καθώς το νέο τοπίο που έχουν δημιουργήσει οι αλλεπάλληλες κρίσεις των τελευταίων ετών, με αιχμή την πανδημική και εν συνεχεία την πληθωριστική, αποτελεί πρόσφορο έδαφος για τη δημιουργία νέων καταναλωτικών τάσεων που μπορούν να αλλάξουν μια για πάντα τις αγοραστικές συνήθειες του παρελθόντος.

Σε αυτό το περιβάλλον, μια νέα τάση που έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια και κερδίζει συνεχώς έδαφος είναι η αγορά των μεταχειρισμένων ειδών. Ένδυση, υπόδηση, έπιπλα και φυσικά κάθε είδους gadget έχουν την τιμητική τους στην second hand αγορά και αποτελούν έναν ταχέως αναπτυσσόμενο καταναλωτικό πόλο που προτιμούν όχι μόνο οι νεότερες ηλικίες, αλλά και οι μεγαλύτεροι.

«Η αγορά μεταχειρισμένων ειδών έχει απήχηση σε όλες σχεδόν τις ηλικίες. Έκανε την εμφάνισή της στην πανδημία κι όμως φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Οι μικρότεροι την επιλέγουν κυρίως για λόγους κυκλικής οικονομίας, δεδομένου ότι είναι μια γενιά αρκετά πιο ευαισθητοποιημένη σε θέματα περιβάλλοντος και βιωσιμότητας, ενώ οι μεγαλύτεροι στρέφονται σε αυτήν για λόγους εξοικονόμησης χρημάτων», σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς με τους οποίους συνομίλησε το insider.gr.

Καθώς τα τελευταία χρόνια τα ελληνικά νοικοκυριά βρέθηκαν αντιμέτωπα με το πιο «σκληρό πρόσωπο» της ακρίβειας, οι καταναλωτές μοιραία αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν νέες αγοραστικές συνήθειες που… αναιρούν το καταναλωτικό status ολόκληρων δεκαετιών και δημιουργούν νέες τάσεις στην αγορά.

Η αγορά μεταχειρισμένων στην Ελλάδα

Οι δε αριθμοί είναι ενδεικτικοί. Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε μέσα στην εβδομάδα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) και αφορούν στην εξέλιξη του κύκλου εργασιών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, τον Μάιο ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων μεταχειρισμένων ειδών κατέγραψε άνοδο 30,6% σε μηνιαία βάση, αλλά και αύξηση 15,5% σε ετήσια βάση.

Πρόκειται για σημαντική άνοδο την ώρα που σε άλλους – πιο παραδοσιακούς – κλάδους του λιανικού εμπορίου, ο κύκλος εργασιών μετά βίας κινείται ανοδικά, ενώ δεν είναι λίγοι και οι κλάδοι, όπου το τελευταίο διάστημα καταγράφονται μειώσεις στον κύκλο εργασιών. Συνολικά, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου ανήλθε τον Μάιο στα 3,72 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,1% σε σχέση με τον Μάιο 2023 που είχε διαμορφωθεί σε 3,61 δισ. ευρώ και μείωση 3,3% σε σχέση με το Απρίλιο του 2024 που είχε ανέλθει σε 3,84 δισ. ευρώ.

Στην ελληνική αγορά, παρά τις προοπτικές η τάση του second hand παραμένει ακόμη μικρή και εκφράζεται συνήθως από τα thrift shops, τα οποία αποτελούν κυρίως μικρά καταστήματα και τα οποία ασχολούνται με τη μεταπώληση μεταχειρισμένων ρούχων ως επί το πλείστον.

Στον κλάδο δε της ένδυσης, ακόμη και μεγάλες αλυσίδες έχουν αρχίσει να επικεντρώνονται στις υπηρεσίες πώλησης, επιδιόρθωσης ή και δωρεάς μεταχειρισμένων ρούχων, κυρίως για λόγους βιωσιμότητας και στήριξης της πράσινης ανάπτυξης.

Μόλις τον Δεκέμβριο του 2023 η ισπανική Zara ανακοίνωσε ότι επεκτείνει τη second hand αγορά συνολικά σε 14 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Η υπηρεσία που διαθέτει ονομάζεται «Zara Pre-Owned», ενώ στόχος της δραστηριότητάς της αυτής είναι να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των ρούχων των πελατών και να συμβάλει στη μείωση των απορριμμάτων και της κατανάλωσης πρώτων υλών. Βασική στόχευση μάλιστα της εταιρείας είναι η πλατφόρμα των second hand να λειτουργεί σε όλες τις στρατηγικές αγορές έως το 2025.

H αγορά μεταχειρισμένων διεθνώς

Την ίδια στιγμή, σε διεθνές επίπεδο τα ρούχα και αξεσουάρ από δεύτερο χέρι αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά στον χώρο της μόδας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλέον πρόσφατης μελέτης μεταπώλησης του thredUP, η παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων ειδών εξακολουθεί να αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, καθώς ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο μόδας. Αν μάλιστα η ανοδική αυτή τάση συνεχιστεί, τότε έως το 2028 η παγκόσμια αγορά second hand θα έχει φτάσει σε αξία τα 350 δισ. δολάρια. Μόνο η αμερικανική αγορά εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 73 δισ. δολάρια.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι στον κλάδο της ένδυσης διεθνώς, η μεταπώληση είναι αυτή που υποκινεί την ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένων ειδών. Το 2023, δε, η μεταπώληση ως δραστηριότητα «έτρεξε» 15 φορές ταχύτερα από την ευρύτερη αγορά ένδυσης, ενώ η online μεταπώληση κατέγραψε ανάπτυξη της τάξης του 23% σε ετήσια βάση. Πιο αναλυτικά, δύο στα πέντε αντικείμενα που αγοράστηκαν πέρυσι διεθνώς ανήκαν στη second hand αγορά, ενώ πλέον 163 γνωστά brands ένδυσης διαθέτουν πλέον και καταστήματα μεταπώλησης.

Σύμφωνα με παρόμοια μελέτη της Boston Consulting Group, η παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων ειδών έχει τριπλασιαστεί σε αξία από το όχι και τόσο μακρινό 2020, ενώ επικεντρώνεται συνήθως σε είδη ένδυσης, αθλητικών ειδών, τσαντών, αξεσουάρ και κοσμημάτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider