Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών της 100% θυγατρικής ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ πλησιάζει το 1δισ. ευρώ, ενώ προσεγγίζει το 1,4 δισ., συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, με τη σημείωση ότι στα έργα που εκτελούνται με συμμετοχή σε κοινοπραξίες, αφορά μόνο στο ποσοστό της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ. Από τα ανωτέρω το 31% αφορά σε δημόσια έργα και το 69% σε ιδιωτικά έργα (περιλαμβανομένων Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα αλλά και έργων της μητρικής).
Αναφορικά με τη δραστηριότητα των κατασκευών και των παραχωρήσεων, στο 9μηνο 2024 τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) υπερδιπλασιάστηκαν σε 19 εκατ. ευρώ έναντι 8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Όπως αναφέρουν από τη Metlen, υπάρχει η προοπτική σημαντικής αύξησης στο τελευταίο τρίμηνο της χρήσης 2024, ώστε να επιτευχθεί ο διπλασιασμός του ετήσιου αποτελέσματος του 2023, που αποτελεί και στόχο της διοίκησης του ομίλου.
Πάντως, στο τέλος του 2023, δηλαδή στο σύνολο του έτους, τα EBITDA των κατασκευών είχαν ανέλθει σε 18 εκατ. ευρώ (έναντι 13 εκατ. το 2022), όπως τουλάχιστον είχε ανακοινώσει ο όμιλος. Να σημειωθεί ότι η διοίκηση της ΜΕΤΚΑ έχει αφήσει να εννοηθεί ότι στόχοι είναι ο διπλασιασμός του αποτελέσματος το 2024 (σε σχέση με το 2023, άρα κάπου στα 35-40 εκατ.) και εκ νέου διπλασιασμός το 2025 (σε σχέση με φέτος, δηλαδή στα 80 εκατ. ευρώ περίπου).
Σύμφωνα με τη Metlen, οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα είναι θετικές, τόσο για τα δημόσια και ιδιωτικά έργα , όσο και για έργα Συμπράξεων Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), στα οποία ο Τομέας Υποδομών φιλοδοξεί να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Να σημειωθεί, ότι επί του συνολικού κύκλου εργασιών 4,2 δισ. ευρώ στο 9μηνο 2024, το 82% αφορά στην ενέργεια (3,44 δισ.) και το 15% στον κλάδο μεταλλουργίας (630 εκατ. ευρώ) και μόλις το 3% σε λοιπές δραστηριότητες. Όσον αφορά στα EBITDA, τα συνολικά λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 763 εκατ. ευρώ, με τις υποδομές, όπως αναφέρθηκε, να εισφέρουν 19 εκατ., την ενέργεια 545 εκατ. και τη μεταλλουργία 207 εκατ. ευρώ. Πάντως, στόχο της διοίκησης της Metlen είναι η περαιτέρω ενίσχυση των EBITDA του τομέα υποδομών (κατασκευών) – παραχωρήσεων.
Τα μεγάλα έργα και οι διεκδικήσεις
Σε αυτόν, ήδη η ΜΕΤΚΑ έχει «χτίσει» παρουσία σε δημόσιο – ιδιωτικά έργα, όπως και σε ΣΔΙΤ, χτυπώντας παράλληλα και συμβάσεις παραχώρησης, όπως και κάθε είδους projects, με επιλεκτική ωστόσο διάθεση ώστε να διατηρούνται υγιή τα περιθώρια κέρδους, καθώς δεν ενδιαφέρεται το γκρουπ απλώς και μόνο για τον σχηματισμό υψηλού ανεκτέλεστου. Φιλοδοξία της ΜΕΤΚΑ είναι τα επόμενα 3 με 4 χρόνια να αναλάβει έργα αξίας τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ, όπως είχε αναφέρει και προ ολίγων μηνών ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της ΜΕΤΚΑ, κ. Ντίνος Μπενρουμπή.
Μεταξύ των έργων που έχει αναλάβει είναι η παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών (Εύβοια) προϋπολογισμού 170 εκατ., το ΣΔΙΤ για το Flyover στη Θεσσαλονίκη (σε συνεργασία με την ΑΒΑΞ), έργο Καθαρής Παρούσας Αξίας (Net Present Value – NPV) 373 εκατ. ευρώ, ο προαστιακός δυτικής Αττικής ύψους σχεδόν 100 εκατ. ευρώ κ.α.
Στα ιδιωτικά έργα που θα εκτελέσει η ΜΕΤΚΑ περιλαμβάνονται το ξενοδοχείο 5 αστέρων ΙΚΟΣ Κίσσαμος (Κρήτη) προϋπολογισμού περίπου 100 εκατ. και ο εμπορικός χώρος Riviera Galeria στο Ελληνικό αξίας επίσης περίπου 100 εκατ. ευρώ. Και τα δύο θα κατασκευαστούν μεταξύ 2024 – 2026. Ακόμη, πρόκειται σύντομα να υπογράψει τη σύμβαση για το ΣΔΙΤ που αφορά στην κατασκευή και λειτουργία 17 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία, έργο αξίας 128 εκατ. ευρώ.
Επίσης, έχει συμμετοχή στην κατασκευή των αθλητικών εγκαταστάσεων στο Ελληνικό, στη σύμβαση για την κατασκευή του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ (σε κοινοπραξία με την ΤΕΚΑΛ), στην κοινοπραξία (με 30%) για την κατασκευή του έργου «Κατασκευή Νέου Γηπέδου Ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό» κ.α.
Διεκδικεί έργα όπως τα περιβαλλοντικά, η διαχείριση απορριμμάτων όπου έχει υποβάλει προσφορές για έργα συνολικής αξίας 250 εκατ. ευρώ (Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων – ΚΕΛ Ραφήνας, Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων - ΟΕΔΑ Ύδρας, Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων – ΜΕΑ Καβάλας και ΜΕΑ Αγρινίου), αλλά και αρδευτικά ΣΔΙΤ (σε Πελοπόννησο και Θεσσαλία). Προφανώς, διεκδικεί και μέρος των έργων αποκατάστασης ζημιών σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, ύψους 1,4 δις ευρώ, σιδηροδρομικά έργα, προϋπολογισμού 1,3 δις, την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 600 εκατ. (η διαδικασία είναι σε εξέλιξη) και για δύο οδικά ΣΔΙΤ (Μαυροβούνι – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη) συνολικής αξίας 550 εκατ. ευρώ.
Ο όμιλος Metlen με τη ΜΕΤΚΑ μπήκε στο χώρο των κατασκευών και λόγω της στροφής προς τα έργα ΣΔΙΤ, έργα που μπορεί να διεκδικήσει με αξιώσεις η ΜΕΤΚΑ λόγω του μεγέθους το ομίλου, καθώς και λόγω της προώθησης πολλών ιδιωτικών projects.
Το «καλάθι» της M Power Projects
Πάντως, στο ανεκτέλεστο του ομίλου Metlen συμπεριλαμβάνεται και το «καλάθι» της M Power Projects, η οποία εστιάζει σε έργα που προωθούν τους στόχους της Ενεργειακής Μετάβασης και της Βιώσιμης Ανάπτυξης, ενισχύονταν τη διεθνή της παρουσία εκτελώντας σήμερα 35 έργα σε 11 διαφορετικές χώρες.
Στο τέλος του εννεαμήνου του 2024, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβασιοποιημένων έργων ανήλθε στα 1,2 δισ., ενώ, συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο συμβασιοποίησης,το σύνολο ανέρχεται στα 1,4 δισ., εκ των οποίων το 17% μόνο αφορά σε έργα στην Ελλάδα και το υπόλοιπο στις αγορές του εξωτερικού και κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μάλιστα, όπως σημειώνεται, η δραστηριότητα αυτή αναμένεται να σημειώσει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ σημαντικές προοπτικές προσφέρουν και οι πόροι του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς η Ελλάδα λαμβάνει ιδιαίτερα υψηλή χρηματοδότηση ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Επίσης, στον κλάδο της ενέργειας (M Renewables), και αναφορικά με τα έργα για τρίτους, συνεχίζεται η εκτέλεση των έργων σε χώρες όπως η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ρουμανία, με το συμβασιοποιημένο υπόλοιπο (υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο) να διαμορφώνεται στο τέλος του 9μήνου 2024 στα 250 εκατ., ενώ, επιπλέον 486 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε τελική φάση διαπραγμάτευσης.