Οι συνεχιζόμενες ανατιμήσεις εξαντλούν τις δυνατότητες των καταναλωτών για αγορές, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στα στοιχεία για το λιανεμπόριο της ΕΛΣΤΑΤ. Τον Αύγουστο ο τζίρος του λιανικού εμπορίου παρουσίασε πτώση 1,8% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, παρά τον συνεχιζόμενο πληθωρισμό, ενώ σε όρους όγκου πωλήσεων η πτώση ήταν ακόμη μεγαλύτερη της τάξης του 5,2%.
Το πρόβλημα γίνεται πιο εμφανές στην ανάλυση ανά κατηγορία επιχείρησης. Τον Αύγουστο, μήνα εκπτώσεων και κορυφή της τουριστικής σεζόν, μόνο τα σουπερμάρκετ και τα φαρμακεία κατέγραψαν θετική μεταβολή στον όγκο πωλήσεων τους σε σχέση με πέρυσι, κατά 4% και 7,2% αντίστοιχα.
Όλες οι άλλες οι κατηγορίες είχαν μείωση που έφτανε διψήφια ποσοστά. Στα πολυκαταστήματα ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 23,8% και στα καταστήματα τροφίμων (πλην σουπερμάρκετ) ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε κατά 26,4%. Στα λοιπά καταστήματα (πλην ειδών διατροφής και καυσίμων) κατά 20,8%.
Ο πληθωρισμός «έσωσε» κάπως τους τζίρους των καταστημάτων. Για παράδειγμα στα καταστήματα ρούχων και παπουτσιών ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε τον Αύγουστο κατά 6,5% τον Αύγουστο, ενώ ο τζίρος παρουσίασε πολύ μικρότερη μείωση, της τάξης 0,5%. Τον ίδιο μήνα ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των τιμών στην κατηγορία «ένδυση-υπόδηση» ήταν 6,2%, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Επιδείνωση στο οικονομικό κλίμα
Την δεινή θέση στην οποία μπαίνει το λιανεμπόριο δείχνουν και τα στοιχεία οικονομικού κλίματος. Και δεν μιλάμε μόνο για την καταναλωτική εμπιστοσύνη που βρίσκεται σταθερά σχεδόν από την αρχή της ενεργειακής κρίσης σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, αλλά και για τις προσδοκίες στον τομέα του λιανεμπορίου.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στις 97,5 μονάδες από τις 107,3 μονάδες τον Ιούλιο. Η εξασθένιση αυτή αφορούσε σχεδόν όλους τους βασικούς κλάδους όπου οι προσδοκίες φθίνουν, με εξαίρεση τον κλάδο Πολυκαταστημάτων.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα Τρόφιμα – Ποτά – Καπνός υποχώρησε σημαντικά τον Σεπτέμβριο και διαμορφώθηκε στις 91,3 (από 103,7) μονάδες, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με το περσινό επίπεδο (112,0 μον.). Έντονα πτωτικά κινήθηκε και ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στα Υφάσματα – Ένδυση – Υπόδηση, φθάνοντας στις 77,3 (από 152,8) μονάδες, έντονα χαμηλότερα από το αντίστοιχο περσινό επίπεδο.
Από την άλλη πλευρά οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται σταθερά ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην ΕΕ, με διαφορά από τους επόμενους. Τον Σεπτέμβριο σημειώθηκαν ήπιες αρνητικές μεταβολές προσδοκιών για την οικονομική τους κατάσταση, ενώ παράλληλα παρατηρήθηκε μικρή επιδείνωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία για τον Οκτώβριο παρατηρείται μικρή βελτίωση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, η οποία παραμένει ωστόσο σε χαμηλά επίπεδα, καθώς όπως σημειώνει το ΙΟΒΕ ο πληθωρισμός εμμένει και εξακολουθεί να επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική εμπιστοσύνη, με το ζήτημα της ακρίβειας να ανησυχεί έντονα τους πολίτες.