Πότε «κληρώνει» για το Λιμάνι Λαυρίου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πότε «κληρώνει» για το Λιμάνι Λαυρίου
Στις αρχές του νέου έτους εκτιμάται ότι θα ζητηθούν οι οικονομικές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου. Η υποδομή και η ιδιαιτερότητα του 50% συν μία μετοχή. Οι ισχυροί «μνηστήρες».

Στις αρχές του νέου έτους εκτιμάται ότι θα ζητηθούν οι οικονομικές προσφορές από τους υποψήφιους επενδυτές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, με την εν λόγω αποκρατικοποίηση να έχει την ιδιαιτερότητα της μεταβίβασης μεριδίου 50% συν μίας μετοχής. Όπως προ μηνός είχε αναφέρει το insider.gr, αρχικά στο ΤΑΙΠΕΔ εξέταζαν να ορίσουν τη διαδικασία για το τέλος του 2024, ωστόσο, γρήγορα άλλαξαν «ρότα» μεταφέροντας το χρονοδιάγραμμα για το 2025, καθώς το ενδιαφέρον και ο ανταγωνισμός είναι υψηλού επιπέδου και δόθηκε περισσότερος χρόνος στους «μνηστήρες», για μετά τις εορτές. Το ευρύτερο χρονοδιάγραμμα «δείχνει» για το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Η υποδομή και το ισχυρό ενδιαφέρον

Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα (6 από τα 8 που αρχικά συμμετείχαν) είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine (Γ. Προκοπίου) - MSC Cruises, Jet Plan Shipping (μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SEAJETS) - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Μένει να φανεί τελικά πόσα και ποια σχήματα θα δώσουν δεσμευτικές προσφορές.

Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το Ελληνικό Δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει μέχρι το έτος 2062). Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.

Το ΤΑΙΠΕΔ «βγάζει» προς αξιοποίηση το εν λόγω asset προβάλλοντας την γεωγραφική θέση του λιμένα για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, όσο και το πλεονέκτημά του να εξελιχθεί σε home port κρουαζιέρας, καθώς επίσης και ως «πόστο» επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.

Οι ιδιαιτερότητες

Το ΤΑΙΠΕΔ, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια, όπου διέθεσε το 67%, για τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ) θα διαθέσει, όπως αναφέραμε, 50% συν μία μετοχή. Δηλαδή, ο στρατηγικός επενδυτής θα έχει την πλειοψηφία και τον έλεγχο του management, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει ένα σημαντικό ποσοστό, επιδιώκοντας τη δημιουργία υπεραξιών μετά την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα.

Όπως επίσης έχει αναφέρει το insider.gr, o ΟΛΛ είναι ανάμεσα στα 4 λιμάνια που εξασφάλισαν χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Connecting Europe Facility (CEF) για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing και την εκπόνηση σχετικών μελετών.

Τα μεγέθη 2023

Με βάση τα τελευταία ετήσια δημοσιοποιημένα οικονομικά μεγέθη, το 2023 τα έσοδα του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, τα EBITDA σε 2,25 εκατ. ευρώ, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους σε 2,14 εκατ. ευρώ, τα ταμειακά διαθέσιμα σε 6,6 εκατ. ευρώ, η συνολική καθαρή θέση σε 8,06 εκατ., οι συνολικές υποχρεώσεις σε 2,57 εκατ., ενώ κατέγραψε σύνολο εισροών από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 3,42 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρονταν, «η χρήση του 2023 ήταν εξαιρετική, παρουσιάζοντας ισοζύγιο (έσοδα-έξοδα) 1.990.000 ευρώ, πολύ υψηλότερο από τον προϋπολογισμό του έτους. Η ανάπτυξη των εσόδων προήλθε από την εντατικοποίηση των παραδοσιακών δραστηριοτήτων του λιμένος (Εμπορικός Τομέας, Σκάφη Αναψυχής, Ακτοπλοΐα), αλλά και από τις νέες δραστηριότητες, όπως: α. Η συνεχής ανάπτυξη της Κρουαζιέρας. β. Η έναρξη της δραστηριότητας μεταφοράς και προσωρινής αποθήκευσης αυτοκινήτων με πλοία vehicle carriers. Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι υπήρχε κάμψη εσόδων από εναπόθεση ανεμογεννητριών, δεδομένου ότι οι υπεύθυνοι των φορτίων τα μεταφέρουν ταχύτερα εκτός λιμένος».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

REDS: Τι περιμένει από το deal αγοράς 10 ακινήτων αξίας 80 εκατ. ευρώ

Intracom (Κόκκαλης) – Ευρώπη Ασφαλιστική: Το last mile για την Ευρώπη Holding και οι μελλοντικές υπεραξίες

Παράκαμψη Χαλκίδας (ΜΕΤΚΑ): Γιατί «γράφει» 18μηνη καθυστέρηση πριν καν... ξεκινήσει

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider