Παράκαμψη Χαλκίδας (ΜΕΤΚΑ): Γιατί «γράφει» 18μηνη καθυστέρηση πριν καν... ξεκινήσει

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Παράκαμψη Χαλκίδας (ΜΕΤΚΑ): Γιατί «γράφει» 18μηνη καθυστέρηση πριν καν... ξεκινήσει
Το μακρινό 2028 θα παραδοθεί το έργο. Αποδεκτό έγινε από το υπ. Υποδομών αίτημα παράτασης του ανάδοχου, λόγω πλήθους προβλημάτων και καθυστερήσεων με παραδόσεις χώρων – απαλλοτριώσεις, δίκτυα κοινής ωφέλειας, περιβαλλοντικά κ.α. Χωρίς ευθύνη της ΜΕΤΚΑ. Ποιο είναι το οδικό έργο των 210 εκατ. ευρώ στην Εύβοια.

Παράταση διάρκειας 18 μηνών με ορίζοντα, πλέον, ολοκλήρωσης εργασιών έως τις 2 Σεπτέμβριου 2028, εφόσον δεν προκύψει κάποια νέα τροποποίηση χρονοδιαγράμματος, με ισόχρονη μετάθεση του κρίσιμου χρόνου για την πρόσθετη καταβολή (πριμ), έδωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την υλοποίηση ενός σημαντικού οδικού έργου στην περιφέρεια, της «Παράκαμψης Χαλκίδας και παράκαμψης Ψαχνών», αναδόχου εταιρείας «ΜΕΤΚΑ Α.Τ.Ε.», τον γνωστό κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου Metlen. Μαζί, δόθηκαν παρατάσεις και για κάποιες ενδιάμεσες τμηματικές παραδόσεις εργασιών αλλά και την άσκησης του δικαιώματος της προαίρεσης (από το δημόσιο) με τίτλο «Υψηλή γέφυρα Χαλκίδας Α/Κ Λαμψάκου», προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ (έως στις 02 Μαρτίου 2026).

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα δεν έχει καταστεί εφικτό να ξεκινήσει καμία ουσιαστική κατασκευαστική εργασία. Πρέπει, ωστόσο, να τονιστεί ότι δεν έχουμε να κάνουμε με υπαιτιότητα του αναδόχου, δηλαδή η μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου δεν σχετίζεται με αστοχίες και παραλείψεις της ΜΕΤΚΑ. Η σύμβαση υπεγράφη στις 2/3/2023 με προθεσμία υλοποίησης του έργου 48 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, ήτοι έως 2/3/2027. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε ποσό με ΦΠΑ 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το κυρίως έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 125 εκατ. ευρώ και η προαίρεση άλλα 85 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα μάλιστα υπεγράφησαν και συμβάσεις για τις προαιρέσεις.

Ποια προβλήματα «έβαλε στο τραπέζι» η ΜΕΤΚΑ

Το αίτημα παράτασης, δίχως να αλλάξει το οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης, υπεβλήθη από την ΜΕΤΚΑ, και έγινε αποδεκτό από το υπουργείο, καθώς διαπιστώθηκε πλήθος προβλημάτων και καθυστερήσεων με παραδόσεις χώρων – απαλλοτριώσεις, δίκτυα οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ), περιβαλλοντικά ζητήματα κ.α. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα του αναδόχου, που προ μηνός εστάλησαν στις αρμόδιες αρχές (16 Οκτωβρίου), «δεκαεννέα (19) μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, μια σειρά από θέματα που είναι εκτός των υποχρεώσεων του Αναδόχου, έχουν οδηγήσει στην ολική ανατροπή του χρονικού και οικονομοτεχνικού προγραμματισμού του έργου, καθώς δεν έχει καταστεί εφικτό να ξεκινήσει καμία κατασκευαστική εργασία.

Τα θέματα αυτά είναι:
Α) Η καθυστέρηση της διαδικασίας συντέλεσης των απαλλοτριώσεων.
Β) Η καθυστέρηση στην απόδοση των εν γένει δασικών εκτάσεων του Δημοσίου.
Γ) Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων στην ευρύτερη περιοχή του κόμβου της Νέα Λάμψακου.
Δ) Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των αντιπλημμυρικών έργων της Λίμνης Δοκού.
Ε) Η αδυναμία ολοκλήρωσης των Μελετών
».

Μάλιστα, γίνεται ειδική αναφορά για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, καθώς «μέχρι και σήμερα δεν έχει συνταχθεί καμία έκθεση Παράδοσης/ Παραλαβής ακινήτου στη ζώνη εκτέλεσης του έργου. Κατ’ επέκταση καμία κατασκευαστική εργασία δεν δύναται να πραγματοποιηθεί και παράλληλα δεν μπορούν να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες έρευνες και μελέτες».

Προβλήματα υπάρχουν και με τα δίκτυα οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ), καθώς, για παράδειγμα, «κατά το στάδιο των τοπογραφικών αποτυπώσεων του έργου και των πάσης φύσεως δικτύων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων διαπιστώθηκε ότι κατά μήκος της Ε.Ο. Χαλκίδας – Αλιβερίου διέρχεται το υπόγειο τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς 400kV διπλού κυκλώματος Αλιβέρι – Σύστημα του ΑΔΜΗΕ». Δεδομένου ότι αφενός το τμήμα αυτό αποτελεί τη γραμμική συνέχεια της Προαίρεσης 1 «Υψηλή Γέφυρα – Νέα Λάμψακος» και αφετέρου η Γραμμή Μεταφοράς επεκτείνεται σε όλο το μήκος της αρτηρίας της προαίρεσης, καθίσταται επιτακτικό να εξεταστούν εκ νέου τα σχεδιαζόμενα έργα στο εν λόγω τμήμα προαίρεσης. «Η εταιρεία μας ως ανάδοχος του Έργου, κατά το στάδιο υποβολής της Τεχνικής Προσφοράς υιοθέτησε την Υπηρεσιακή Τεχνική Λύση και το σύνολο των μελετών που αυτή περιλαμβάνει και με βάση αυτή συνέταξε την Οικονομική Προσφορά. Τα ανωτέρω θέματα που έχουν ανακύψει, χωρίς υπαιτιότητα του Αναδόχου, προκαλούν σημαντική τροποποίηση των τεχνικοοικονομικών συνθηκών του Έργου», σημειώνεται από την ΜΕΤΚΑ.

Αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα εμποδίζουν την πρόοδο μελετών και εργασιών (δόθηκε εντολή επανασχεδιασμού των έργων στην περιοχή της Λίμνης Δοκού που εμπίπτει σε ειδικό καθεστώς περιβαλλοντικής προστασίας) κ.α. Σύμφωνα λοιπόν με την ΜΕΤΚΑ, μεταξύ άλλων, «το Πρόγραμμα Μελέτης Και Κατασκευής έχει ανατραπεί καθώς αφενός τροποποιείται ο σχεδιασμός των έργων σε σημαντικό τμήμα του Έργου και αφετέρου ο χρονικός προγραμματισμός των εργασιών δεν μπορεί να καθοριστεί απουσία σαφούς χρονοδιαγράμματος συντέλεσης των απαλλοτριώσεων και ολοκλήρωσης του σχεδιασμού των έργων στην περιοχή της Λίμνης Δοκού και την περιοχή του κόμβου Νέας Λάμψακου», ενώ το «χρονοδιάγραμμα έχει εκτραπεί πλήρως, διότι: α) σύμφωνα με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του Έργου η συντέλεση των απαλλοτριώσεων ολοκληρώνεται τον Φεβρουάριο του 2024, ήτοι δώδεκα (12) μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης β) η απόφαση έγκρισης των επιτάξεων εκδόθηκε την 27-08-2024 με διάρκεια δώδεκα (12) μήνες, ήτοι μέχρι τον Αύγουστο 2025, οπότε και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί και η συντέλεση του συνόλου των απαλλοτριώσεων. Συνεπώς ο εκτιμώμενος χρόνος συντέλεσης των απαλλοτριώσεων είναι τριάντα (30) μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης έναντι των δώδεκα (12) μηνών που προβλέπεται στο εγκεκριμένο Χρονοδιάγραμμα». Επίσης, «οι μελέτες του έργου δεν μπορούν να ολοκληρωθούν εντός της μετά παράτασης 7ης Τμηματικής Προθεσμίας, αφενός διότι οι οδηγίες για την εκπόνηση αυτών δόθηκαν τον Ιούλιο του 2024 με τα σχετικά (η) και (λ) και αφετέρου διότι η μη παράδοση των εκτάσεων του Έργου εμποδίζει την ολοκλήρωση των γεωτεχνικών ερευνών».

Το έργο και οι προαιρέσεις

Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2χλμ και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7χλμ. Ως προαίρεση περιλαμβάνονται τα τμήματα: α) το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος», μήκους 4,0 χλμ. περίπου, β) το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών και γ) το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.
Η οδός Παράκαμψης Χαλκίδας με τα συνεχόμενα τμήματα της Παράκαμψης Ψαχνών και της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, εντάσσεται στα έργα βελτίωσης της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια και – παράλληλα – στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών από τη διερχόμενη κυκλοφορία, η οποία σήμερα, αναγκαστικά διέρχεται από τις παραπάνω αστικές περιοχές.

Με την κατασκευή του τμήματος Παράκαμψης Χαλκίδας και της διοχέτευσης σ’ αυτό της διερχόμενης κυκλοφορίας, αφ’ ενός θα διευκολυνθεί η κυκλοφορία που θα ακολουθεί τη νέα οδό και θα περιορισθεί σημαντικά ο χρόνος των μετακινήσεων, αλλά και – παράλληλα – θα ευνοηθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στις επηρεαζόμενες αστικές περιοχές με θετική επίδραση στο περιβάλλον και στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.

Με την κατασκευή των συνεχιζόμενων τμημάτων πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα και μετά προς την παράκαμψη Ψαχνών, και την αρτηρία σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας και μελλοντικά προς Ιστιαία – Αιδηψό, με κατασκευή νέων ή/και ανακατασκευή υφιστάμενων τμημάτων με σύγχρονο σχεδιασμό και αναβαθμισμένη γεωμετρία, θα μπορεί να αποδοθεί στην κυκλοφορία ένας ενιαίος και ασφαλής οδικός άξονας μέχρι την Αιδηψό με τα αναγκαία χαρακτηριστικά ασφάλειας και ταχύτητας, που θα ανταποκρίνονται στο διατιθέμενο τουριστικό και λοιπό δυναμικό της βόρειας Εύβοιας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Έτοιμη η αύξηση - Όταν οι επιδοτήσεις τρέχουν - Κινητικότητα στο real estate 

Intracom (Κόκκαλης) – Ευρώπη Ασφαλιστική: Το last mile για την Ευρώπη Holding και οι μελλοντικές υπεραξίες

Τιμές ρεύματος: Την επόμενη εβδομάδα οι κυβερνητικές αποφάσεις – Η διαπραγμάτευση στην Αθήνα με τα τεχνικά κλιμάκια

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider