Συγκοινωνίες: Στα «σκαριά» η προμήθεια νέων ηλεκτρικών λεωφορείων/τρόλεϊ μέσω ΕΣΠΑ, RRF – Η υδρογονoκίνηση

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Συγκοινωνίες: Στα «σκαριά» η προμήθεια νέων ηλεκτρικών λεωφορείων/τρόλεϊ μέσω ΕΣΠΑ, RRF – Η υδρογονoκίνηση
Μέσα στους επόμενους μήνες, και τμηματικά αντί για έναν ενιαίο διαγωνισμό, έρχονται προκηρύξεις για την προμήθεια επιπλέον «πράσινων» αστικών οχημάτων. Στο μενού το υδρογόνο. Τι προβλέπεται για την Αθήνα. Οι πηγές χρηματοδότησης.

Το χρηματοδοτικό του «οπλοστάσιο» για την απόκτηση νέων «πράσινων» ηλεκτρικών λεωφορείων, επιχειρεί να «γεμίσει» το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στο πλαίσιο της περαιτέρω αναβάθμισης του συστήματος αστικών μεταφορών στην Αθήνα.

Προς την κατεύθυνση αυτή, αναμένεται να συνδράμουν δύο πρόσφατες αποφάσεις του ΥΠΟΙΚ, η μία για πρόσκληση για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ μηδενικών εκπομπών μέσω ΕΣΠΑ (η συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε 117.000.000 ευρώ) και η άλλη για τροποποίηση απόφασης για δράση που σχετίζεται με το Ταμείο Ανάκαμψης που «φέρνει», μεταξύ άλλων, την προσθήκη νέου υποέργου για την προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων 12μ. και των παρελκόμενων τους, αξίας 88.350.000 ευρώ (με ΦΠΑ).

Ερχονται νέοι διαγωνισμοί

Επί της ουσίας, έχουμε να κάνουμε με χρηματοδοτικές κινήσεις άνω των 200 εκατ. που σχετίζονται με την ανανέωση του στόλου των Μεταφορών – Αστικών Συγκοινωνιών, πέραν των 950 οχημάτων για τα οποία έχει δεσμευθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ότι θα κυκλοφορούν εντός του 2025 στους δρόμους της Αθήνας και του Λεκανοπεδίου. Ως γνωστόν, το υπουργείο σχεδίαζε νέο διαγωνισμό «πακέτο» για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ, τα οποία προορίζονταν για την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Από αυτά, τα 550 προορίζονταν για την Αθήνα, με κόστος πέριξ των 200-250 εκατ. ευρώ, βάσει παλιότερων εκτιμήσεων (για το σύνολο της προμήθειας σχεδόν 400 εκατ.).

Ωστόσο, ο σχεδιασμός φαίνεται να διαφοροποιείται. Κατ’ αρχάς, μάλλον δεν οδηγούμαστε σε έναν, ενιαίο διαγωνισμό, αλλά σε κινήσεις που θα γίνουν τμηματικά και με διαφορετικές πηγές χρηματοδότηση. Επίσης, για τα λεωφορεία που προορίζονται για την Αθήνα ο προϋπολογισμός εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τις αρχικές προβλέψεις. Τούτο, καθώς, όπως και άλλες φορές έχουμε αναφέρει, στο μίγμα θα μπει και η υδρογονοκίνηση, με παλιές πληροφορίες να κάνουν λόγο για π.χ. 50 έως 100 τέτοια λεωφορεία, δηλαδή με καύσιμο υδρογόνο.

Ωστόσο, όλα θα ξεκαθαρίσουν προσεχώς καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, θα έχουμε εξελίξεις και δημοπρατήσεις εντός των επόμενων 2-3 μηνών, ίσως με ορίζοντα το Πάσχα. Προφανώς, η χρηματοδότηση πάντα αποτελεί ένα βασικό ζητούμενο. Εξάλλου, όπως και προ ημερών ανέφερε ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας (στο περιθώριο εκδήλωσης για το νέο εισιτήριο στο Σύνταγμα), απαιτείται η εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης, ενώ λείπουν και οδηγοί.

Οι τελευταίες χρηματοδοτήσεις

Για να περάσουμε στις δύο τελευταίες αποφάσεις, προ ημερών δημοσιεύθηκε από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πρόκληση προς το υπ. Υποδομών Και Μεταφορών, τον ΟΑΣΑ και την ΟΣΥ για την υποβολή προτάσεων έργων (πράξεων) στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο της «Αναβάθμισης συστήματος αστικών μεταφορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη». Η δράση αφορά στην υλοποίηση παρεμβάσεων αναβάθμισης / αναδιάρθρωσης του συστήματος των αστικών μεταφορών, μέσω της ανάπτυξης στόλων λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στην Αθήνα, για την προαγωγή της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Ειδικότερα προβλέπεται η υλοποίηση των ακόλουθων έργων: προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ, μηδενικών εκπομπών, προμήθεια και εγκατάσταση σταθμών βραδείας ή/και ταχείας φόρτισης για φόρτιση στο αμαξοστάσιο/τερματικούς σταθμούς, άλλες παρεμβάσεις που κρίνονται απαραίτητες για την ενίσχυση του συστήματος συγκοινωνιών, οι οποίες θα προσδιορίζονται αναλυτικά στη μελέτη σκοπιμότητας (αμαξοστάσια, λεωφορειολωρίδες, ευφυή συστήματα μεταφορών κ.λπ). Αρα, δεν είναι μόνο για οχήματα, αλλά και για μονάδες φόρτισης κ.α..

Ως εκ τούτου στην υποβαλλόμενη πρόταση, που θα αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος των αστικών μεταφορών στην Αθήνα, θα πρέπει να περιλαμβάνεται η απαραίτητη για τη λειτουργία των λεωφορείων και τρόλεϊ υποδομή (διαμόρφωση αμαξοστασίων, διαμόρφωση θέσεων ταχείας φόρτισης κ.α.) καθώς επίσης και τα συνοδά έργα τα οποία αποτελούν μέρος του λειτουργικού περιβάλλοντος για το νέο στόλο (λεωφορειολωρίδες, ευφυή συστήματα μεταφορών κ.α.). Ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων πράξεων ορίζεται η 31η/12/2029.

Επιπρόσθετα, η νέα τροποποίηση απόφασης ένταξης του έργου «Δημόσιες Μεταφορές - Ηλεκτροκίνηση» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, φέρνει κάποιες… αποχωρήσεις δράσεων αλλά και μια νέα προσθήκη.

Πρόκειται για την προσθήκη νέου υποέργου για την προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων, μήκους 12 μέτρων, και των παρελκόμενων τους, αξίας 88.350.000 ευρώ (με ΦΠΑ). Επίσης, επικυρώνεται η διαγραφή κάποιων τμημάτων προμηθειών. Επί της ουσίας, έχουμε αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών λεωφορείων από 250 σε 375 (250+125) και συνακόλουθη αύξηση του προϋπολογισμού του έργου από 137.189.276,23 ευρώ σε 225.539.276,23 ευρώ (137.189.276,23+88.350.000).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΑΣ - PPF: Η αξιοποίηση εξοπλισμού, η μετεγκατάσταση και στο βάθος... το project ΠΥΡΚΑΛ

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider