Στην τρέχουσα κατάσταση των δημόσιων συγκοινωνιών και των υποδομών που θα ενισχύσουν τη βιώσιμη κινητικότητα αλλά και στις προκλήσεις που θα έχουν να αντιμετωπίσουν τα αρμόδια υπουργεία εν όψει των στόχων για κλιματική ουδετερότητα αλλά και των νέων αναγκών που θα δημιουργήσει ο πόλος του Ελληνικού αναφέρθηκε ο κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος μιλώντας την Τετάρτη το μεσημέρι στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διοργανώνει η HAEE σε συνεργασία με το Insider.gr.
Αναφερόμενος στην τρέχουσα κατάσταση των δημόσιων συγκοινωνιών, ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε ότι απαιτούνται πολύ σημαντικές παρεμβάσεις καθώς παρά το γεγονός ότι πλέον καταγράφεται μεγαλύτερη χρήση του μετρό, παρατηρείται μια στασιμότητα ιδιαίτερα όσον αφορά στις λεωφορειακές γραμμές ενώ μεγάλο πρόβλημα παραμένει και η παράνομη στάθμευση.
Για το θέμα αυτό, επεσήμανε ότι έχει ωριμάσει το σχέδιο τοποθέτησης καμερών σε περισσότερα σημεία ώστε να υπάρξει πλήρης κάλυψη και να αστυνομεύονται οι λεωφορειολωρίδες.
Ταυτόχρονα, μετά την πανδημία φαίνεται ότι το κοινό έχει απομακρυνθεί από τη χρήσης της δημόσιας συγκοινωνίας, κάτι που πρέπει να αναστραφεί.
Ο σχεδιασμός του ΥΠΕΝ για τη βιώσιμη κινητικότητα
Το ΥΠΕΝ σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεχίζει την πολιτική και την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας. Τα λεωφορεία έχουν γίνει πιο πράσινα, ένα έργο που θα συνεχιστεί. Ταυτόχρονα, προχωρά και η αναθεώρηση του ρυθμιστικού σχεδίου της Αττικής καθώς έχει ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία των τευχών δημοπράτησης για την αναθεώρηση του ρυθμιστικού σχεδίου της Αττικής.
Η αναθεώρηση αυτή θα καθορίσει κρίσιμα ζητήματα στον τομέα των μεταφορών και υποδομών για τις ανάγκες που θα υπάρχουν στον πόλο του Ελληνικού και την διαχείριση των αναγκών που θα προκύψουν με την εγκατάσταση επιπλέον 30.000 κατοίκων. Στο πλαίσιο αυτό μελετώνται τρόποι διαχείρισης του κυκλοφοριακού φόρτου που θα προκύψει σε συνδυασμό με το τραμ, τα λεωφορεία και την επέκταση του μετρό.
Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί πρώτη προτεραιότητα και στο ρυθμιστικό σχέδιο θα περιέχει προβλέψεις για τις ανάγκες επεκτάσεων δικτύων τα επόμενα 30 χρόνια.
Γιατί δεν είναι ελκυστικές οι δημόσιες συγκοινωνίες
Οι δημόσιες συγκοινωνίες για να είναι ελκυστικές θα πρέπει να διαθέτουν ελκυστική προσπέλαση των στάσεων, σημείωσε ο κ. Μπακογιάννης.
Όπως εξήγησε, στο θέμα του μετρό όπου η ύπαρξη στάσης σε ακτίνα 500 μέτρων είναι καλή απόσταση βαδισιμότητας, υπάρχει πρόβλημα. Ακόμη μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα και στις υποδομές για ΑμεΑ. Ως προς αυτό τόνισε ότι πρέπει να αναλάβουν δράση οι δήμοι οι οποίοι έχουν λάβει χρηματοδότηση για τα σχέδια αστικής προσβασιμότητας ενώ έπεται χρηματοδότηση για την υλοποίηση των έργων.
«Οι χρήστες της μικροκινητικότητας αντιμετωπίζονται ως παρείσακτοι»
«Το μεγάλο στοίχημα είναι να πετύχουμε την ένταξη της μικροκινητικότητας με ίσους όρους σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους χρήστες. Αυτό θα δείξει το επίπεδο ωριμότητας και το επίπεδο της δημοκρατίας που πρέπει να επικρατεί στο δημόσιο χώρο», επεσήμανε αναλύοντας περαιτέρω ο κ. Μπακογιάννης.
Όπως εκτίμησε, σήμερα οι χρήστες μικροκινητικότητας αντιμετωπίζονται ως παρείσακτοι από τους υπόλοιπους χρήστες. «Χώρες που είναι προηγμένες σε σχέση με τα ζητήματα της δημοκρατίας του χώρου διαπιστώνουμε ότι εξαφανίζουν τα κράσπεδα. Σε πόλεις με ήπια κυκλοφορία, το κράσπεδο γίνεται σχεδόν ένα με το οδόστρωμα», υπογράμμισε.
Το μοντέλο που θα υιοθετήσει η Ελλάδα
Ως προς τη στρατηγική που θα εφαρμοστεί στις πόλεις, ο κ. Μπακογιάννης σημείωσε ότι η εικόνα των πόλεων θα αλλάξει δραστικά. «Σε προηγμένες χώρες ενθαρρύνεται το περπάτημα, το ποδήλατο, το πατίνι. Προς αυτό το μοντέλο πόλης θέλουμε να πάμε», επεσήμανε και πρόσθεσε ότι αυτή η λογική υποστηρίζεται και από την επιστήμη της πολεοδομίας . Το νέο σχέδιο βασίζεται στη λογική της «πόλης των 15 λεπτών», μια πολιτική που προωθείται με τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια και θα επιτρέπει σε ακτίνα βαδισιμότητας 1,5 χλμ να εργάζεται και να μένει κάποιος, ή 3,5 χλμ με ποδήλατο να είναι δυνατόν να καλυφθούν οι διαδρομές και σε ακτίνα 5-7 χλμ εάν υπάρχει ένας καλός κορμός συγκοινωνίας.
Οι κλιματικά ουδέτερες πόλεις θα είναι πόλεις με ποδήλατα και δημόσιες συγκοινωνίες και θα επιτρέπουν την απρόσκοπτη κυκλοφορία των πεζών. Δεν θα μοιάζουν με τις σημερινές και αυτό είναι ένα μοντέλο που χτίζεται ενώ και η τεχνολογία της αυτοκινητοβιομηχανίας οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση, όπως επεσήμανε.
Η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ την ώρα
Αναφερόμενος στη θεσμοθετούμενη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ την ώρα εντός του αστικού ιστού, ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ότι η χώρα μας είναι από τις τελευταίες χώρες στην ΕΕ που το θεσμοθετεί.
Πρόκειται για ένα μέτρο που προστατεύει πρωτίστως την ανθρώπινη ζωή καθώς σε περίπτωση σύγκρουσης οχήματος με πεζό, εάν η ταχύτητα είναι πάνω από 30 χλμ την ώρα, ο θάνατος είναι σχεδόν βέβαιος.