Εξαιρετικά «αδύναμη» αποδείχθηκε εφέτος η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, διαψεύδοντας τις ελπίδες του εμπορικού κόσμου και συντηρώντας το κλίμα αβεβαιότητας που κυριαρχεί στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου.
Υπενθυμίζεται ότι για το 2025 οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου και αναμένεται να ολοκληρωθούν την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ που παρουσιάστηκε πριν από λίγο σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, στην εφετινή εκπτωτική περίοδο, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (ήτοι ποσοστό 55%) που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν πως είδαν μείωση των πωλήσεών τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις μια στις δέκα επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση των πωλήσεών σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά.
Ενδεικτικό του κλίματος είναι ότι σχεδόν μια στις δύο επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις εφετινές τους επιδόσεις, ενώ έξι στις δέκα επιχειρήσεις έχουν εκδηλώσει την πρόθεση να διατηρήσουν τις εκπτώσεις και προσφορές και μετά το πέρας της εκπτωτικής περιόδου αυτή την Παρασκευή.
Σύμφωνα με επιμέρους ευρήματα της έρευνας, προκύπτει ότι δύο στις τρεις επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις άνω του 30%, ένδειξη που σύμφωνα με το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ αποδίδεται στην «έλλειψη ρευστότητας που παρατηρείται στην αγορά».
Αναφορικά με τις επιχειρήσεις που παρουσίασαν πτώση τζίρου, το 43% αφορούσε σε πτώση από 11% έως 20%, ενώ για εκείνες τις λίγες επιχειρήσεις που εμφάνισαν αύξηση τζίρου σε σχέση με πέρυσι, η άνοδος των πωλήσεων ήταν χαμηλότερη του 10%.
Πρώτη φορά τόσο «αδύναμος» ο Ιανουάριος
Ένα από τα σημαντικότερα ωστόσο ευρήματα της έρευνας αφορά στις εξαιρετικά «κακές» επιδόσεις που κατέγραψαν οι εμπορικές επιχειρήσεις τον Ιανουάριο.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι ο Ιανουάριος είναι παραδοσιακά ο πιο δυνατός μήνας των εκπτώσεων, ξεπερνώντας συνήθως τις επιδόσεις του Φεβρουαρίου.
«Για πρώτη φορά διαπιστώσαμε μια πολύ αρνητική εικόνα, από πλευράς πωλήσεων, τον Ιανουάριο καθώς και μια μετατόπιση του αγοραστικού ενδιαφέροντος στο πρώτο 15νθήμερο του Φεβρουαρίου. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά και σίγουρα δεν το περιμέναμε. Είναι κάτι που μας απασχολεί και θα το εξετάσουμε περαιτέρω», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Διευθυντής του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, Χαράλαμπος Αράχωβας παρουσιάζοντας τα στοιχεία της έρευνας.
Απέδωσε δε το εν λόγω φαινόμενο στο γενικευμένο κλίμα αβεβαιότητας που κυριαρχεί τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και στο διεθνές σκηνικό, ενώ δεν απέκλεισε και το ενδεχόμενο επιμέρους υποχρεώσεων που λειτούργησαν αποτρεπτικά ως προς την τόνωση της επισκεψιμότητας και δη των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα. «Εφέτος δεν δόθηκε παράταση στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Οι μισές επιχειρήσεις ζητούν να μειωθεί η περίοδος των εκπτώσεων
Όπως προκύπτει από άλλα ευρήματα της έρευνας, οι μισές επιχειρήσεις ζητούν να μεταβληθεί η περίοδος των εκπτώσεων και συγκεκριμένα να μειωθεί, ούτως ώστε ο θεσμός να έχει ουσιαστικό νόημα και να μην χάνει την ουσία του. Πρόκειται για ένα αίτημα που υποβάλλουν κυρίως οι μικρότερες επιχειρήσεις.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι την περασμένη εβδομάδα, σε συνάντηση με τους εκπροσώπους του Τύπου, ο νέος πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες της Ελληνικής Συνομοσπονδίας και Επιχειρηματικότητας για το επόμενο διάστημα, προανήγγειλε αλλαγές στον θεσμό των εκπτώσεων.
Υπάρχουν σκέψεις για αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εντός του οποίου γίνονται οι εκπτώσεις», χωρίς ωστόσο να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες. «Θα το συζητήσουμε με τους κοινωνικούς εταίρους και θα δούμε», τόνισε χαρακτηριστικά την περασμένη εβδομάδα.
«Οκτώ στις δέκα δεν έχουν σκοπό να κάνουν αίτηση για δάνειο»
Σύμφωνα με άλλα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ, οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου δεν έχουν σκοπό να κάνουν αίτηση για κάποιο δάνειο, «ενδεικτικό της αβεβαιότητας που κυριαρχεί στην αγορά».
Ωστόσο ο κ. Αράχωβας έσπευσε να επισημάνει πως ο εμπορικός κόσμος πρέπει να ενημερωθεί πληρέστερα για τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως οι μικροπιστώσεις.
Να σημειωθεί εδώ ότι η πανελλαδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 900 περίπου επιχειρήσεων σε όλη την επικράτεια, έναντι 400 περίπου σημείων που είχε πραγματοποιηθεί η αντίστοιχη περυσινή έρευνα.