ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σε ποιες μεγάλες συμβάσεις «βάζει» την υπογραφή της

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Σε ποιες μεγάλες συμβάσεις «βάζει» την υπογραφή της
Μέσα στο 2025 αναμένεται η υπογραφή συμβάσεων για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, για την υλοποίηση 2 μονάδων αποβλήτων στη Θεσσαλονίκη και 2 αρδευτικών ΣΔΙΤ σε Ξάνθη και Κρήτη. Στη «λίστα» τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και το σιδηροδρομικό στην Β. Ελλάδα, ερωτηματικό για το UFBB. Συμβάσεις άνω των 3 δισ.

Εξελίξεις στο μέτωπο της υπογραφής mega συμβάσεων εντός του 2025 αναμένει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε όλο το φάσμα των υποδομών. Προφανώς, η σύμβαση για τον ΒΟΑΚ, ειδικότερα την παραχώρηση των 2 δισ. ευρώ και άνω ίσως αποτελεί την πλέον εμβληματική επένδυση, ωστόσο, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ετοιμάζεται να «βάλει την υπογραφή της» όχι μόνο σε οδικούς άξονες, αλλά και σε υποδομές που σχετίζονται με τον σιδηρόδρομο, τις μονάδες αποβλήτων, τα αρδευτικά projects, ακόμα και σε έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, όπως την περίφημη ανάπτυξη υποδομών υπερυψηλής ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband (UFBB).

Σε γενικές γραμμές, αν και έχουμε να κάνουμε και με Παραχωρήσεις / ΣΔΙΤ, η αξία των συμβάσεων προσεγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ αθροιστικά, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι αναφορά γίνεται για κάποια από τα σημαντικά έργα, μεταξύ άλλων, που βαίνουν προς υπογραφή και όχι για διαγωνισμούς στους οποίους ο όμιλος συμμετέχει και πιθανόν να ανακηρυχθεί ανάδοχος μέσα στο έτος.

Η mega σύμβαση του ΒΟΑΚ

Οι εκτιμήσεις από το τέλος του 2024, βάσει όσων από τότε έλεγε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «έδειχναν» για εξελίξεις μέσα στους πρώτους 3-4 μήνες του 2025 όσον αφορά στη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr. Προ ημερών, νέα δημοσιεύματα επαναλάμβαναν τα περί της κατακύρωσης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του διαγωνισμού για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και εν προκειμένω για το τμήμα Ηράκλειο -Χανιά που θα κατασκευαστεί με παραχώρηση. Προφανώς, χρειάζεται η σύμβαση να περάσει και από το Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά και τη Βουλή, με τον ορίζοντα για την υπογραφή αν δείχνει έως και τον Απρίλιο. Ωστόσο, μένει να επιβεβαιωθεί και στην πράξη αυτό. Όπως έχουμε αναφέρει το έργο σχετίζεται και με το χρηματοδοτικό πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, άρα, πρέπει αν «γίνει αγώνας δρόμου».

Μια και ο λόγος για… δρόμους, εντός του έτους, όπως πρόσφατα μόλις επανέλαβε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, θα «κλείσει» και το θέμα της ανάληψης της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (με Egis), όπου εκκρεμούν και έργα συντήρησης αλλά και νέο τεχνικό αντικείμενο. Στον όμιλο… περιμένουν να ολοκληρώσει το δημόσιο τα δικά του προαπαιτούμενα ώστε να κληθούν να καταβάλουν το οικονομικό αντικείμενο και να αναλάβουν την επένδυση των σχεδόν 1,35 δισ. ευρώ.

Μονάδες Αποβλήτων και Αρδευτικά ΣΔΙΤ

Δύο συν δύο συμβάσεις για την κατασκευή μονάδων αποβλήτων (ΜΕΑ στην Κεντρική Μακεδονία) και αρδευτικών έργων (σε Ξάνθη και Κρήτη) έχει αναλάβει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είτε ως ΣΔΙΤ, κυρίως, είτε ως δημόσιο έργο (η μία ΜΕΑ). Πάντως, συχνά σε αυτά τα projects σημειώνονται κάποιες καθυστερήσεις όπως π.χ. με το χρηματοδοτικό κλείσιμο, τις επαφές με τράπεζες, σε περιφερειακά σχέδια διαχείρισης κ.α..

Ειδικότερα, και όσον αφορά στις ΜΕΑ, πρόκειται για την κατασκευή «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας», μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας περίπου 202 εκατ. ευρώ (σε κοινοπραξία με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ), αλλά και την «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας υπολειμματικών σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» προϋπολογισμού 241.881.159,72 ευρώ, με δικαίωμα προαίρεσης και ΦΠΑ (κοινοπραξία Τέρνα – Ηλιοχώρα). Όπως έχουμε αναφέρει πρόκειται για δύο συμβάσεις συνολικής αξίας σχεδόν 450 εκατ. ευρώ.

Στο μέτωπο των αρδευτικών ΣΔΙΤ, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος σε 2 έργα συνολικής αξίας σχεδόν 300 εκατ. ευρώ. Το έργο «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Π.Ε. Λασιθίου και Συνοδά Έργα – Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Π.Ε. Λασιθίου και Βασικά Έργα Αξιοποίησης Αρδευτικού Νερού» (προϋπολογισμού 55.900.000,00€, πλέον ΦΠΑ, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 18.582.900,00€ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήτοι συνολικά 74.482.900,00€,) αφορά στην υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση αρδευτικών υποδομών στις περιοχές Αγ. Ιωάννη (Δήμος Ιεράπετρας) και Χοχλάκια (Δήμος Σητείας στην Π.Ε. Λασιθίου).

Το έργο «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς» (προσφορά ύψους 169.500.000€, πλέον ΦΠΑ, σε όρους καθαρής παρούσας αξίας με παράλληλη χρηματοδότηση 51.000.000€ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ήτοι συνολικά 220.500.000€) αφορά στην υλοποίηση όλων των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία έργων απόληψης νερού από τον ποταμό Νέστο (φράγμα Τοξοτών) και διάθεσής του στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης για την εξυπηρέτηση των αρδευτικών αναγκών περίπου 56 χιλιάδων στρεμμάτων, σε περιοχή που παρουσιάζει τα σοβαρότερα προβλήματα υφαλμύρωσης στην Ελλάδα.

Τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία

Άνω του μισού δισ. ευρώ είναι οι συμβάσεις που έχει κερδίσει, επικρατώντας σε σχετικούς διαγωνισμούς μέσω της ΤΕΡΝΑ, ο όμιλος όσον αφορά στα έργα αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, ελέω των κακοκαιριών Elias και Daniel το 2023. Όπως και πρόσφατα αναφέραμε, οι προσφυγές των μικρότερων σχημάτων απορρίφθηκαν, οπότε είμαστε ένα αναμονή των υπογραφών ώστε να εκκινήσουν τα έργα άμεσα. Η ΤΕΡΝΑ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναλαμβάνει την οδική σύμβαση «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλο και Ρήγα Φεραίου» (278,2 εκατ. αρχικού ύψους), με έκπτωση 5% και προσφορά 213,1 εκατ. χωρίς ΦΠΑ. Επίσης, στην ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανατίθεται και σύμβαση για τα «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» (αρχικού ύψους 267,5 εκατ., με ΦΠΑ), με έκπτωση 5% και προσφορά 205 εκατ., χωρίς ΦΠΑ.

Το σιδηροδρομικό έργο «Νέα Καρβάλη – Τοξότες»

Μπορεί, όπως πρόσφατα αναφέραμε, να είχε υποβληθεί προσφυγή στο ΣτΕ από την ΒΙΟΠΑ Καβάλας για το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες (δηλαδή λιμάνι Καβάλας έως περιοχή της Ξάνθης), με αρχικό προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει «κλειδώσει» τον σχετικό διαγωνισμό, ωστόσο, στην αγορά ευελπιστούν ότι δεν υπάρχει «κίνδυνος εκτροχιασμού» του έργου. Εφόσον όλα πάνε καλά, θεωρείται από την κυβέρνηση ως κομβικό έργο, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», με το οποίο επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών, εντούτοις, δεν λείπουν τα προβλήματα.

Τα βλέμματα (και) στο Ultra-Fast Broadband

Αν και το έργο για την ανάπτυξη υποδομών υπερυψηλής ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband (UFBB, σχεδόν 870 εκατ. με ΦΠΑ), για υπερυψηλές ταχύτητες ίντερνετ στην επαρχία, είχε σημειώσει καθυστερήσεις, πηγές της αγοράς θεωρούν ότι θα έχουμε εξελίξεις προσεχώς. Υπενθυμίζεται ότι μέρος του έργου (συμβάσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ), είχε αναλάβει το σχήμα ΤΕΡΝΑ Fiber (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) - Grid Telecom, και το υπόλοιπο ο ΟΤΕ. Η συνεργασία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Grid διακόπηκε, αλλά υπάρχουν πληροφορίες περί αντικατάστασης της δεύτερης από άλλο σχήμα. Ωστόσο, υπάρχουν ερωτηματικά για το τι ακριβώς, εντέλει, θα συμβεί.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Danos: Πώς διαμορφώνονται τα δεδομένα σε Γραφεία και Retail - Ποιοι και πώς «κινούν» την αγορά

Logistics: Επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ – Αύξηση ζήτησης και ενοικίων για prime χώρους

Noval Property: Πώς προχωρούν 4+1 projects 285 εκατ. ευρώ – Η ακτινογραφία του χαρτοφυλακίου

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider