Πρεμιέρα κάνουν τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις με τους εμπόρους να εκφράζουν πάντως τον προβληματισμό τους αναφορικά με τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων μέσα στο έτος.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου έκανε λόγο για πρόβλημα αξιοπιστίας στον θεσμό, καθώς όπως επισημαίνει, όταν ο καταναλωτής βλέπει τις εκπτώσεις και τις προσφορές να διαρκούν τέσσερις και πέντε μήνες, δυσκολεύεται να πιστέψει ότι είναι πραγματικές.
«Όταν υπάρχει ένας καταιγισμός προσφορών όλο τον χρόνο και οι καταναλωτές δεν μπορούν να ξεχωρίσουν ποιο είναι το διάστημα των προσφορών και ποιο των εκπτώσεων, τότε είναι κακό για το επιχειρείν» προσθέτει.
Διαχρονικό αίτημα της ΕΣΕΕ προς τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια είναι οι εκπτώσεις να πραγματοποιούνται μόνο δύο μήνες τον χρόνο, τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο, δηλαδή στο «τέλος εποχής». «Οι εκπτώσεις έχουν έναν χαρακτήρα: υπάρχει απόθεμα, στοκ, το οποίο εκποιείται σε πραγματικές τιμές. Τότε έχουν επιτυχία» τονίζει ο κ. Καρανίκας.
Παράλληλα η ΕΣΕΕ ζητά για την αγορά, ένα σταθερό νομικό πλαίσιο το οποίο θα καθορίζει όλα αυτά τα ζητήματα.
Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα πάντως, βούληση της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, με βάση τις συζητήσεις που γίνονται, φαίνεται να είναι η απελευθέρωση των προσφορών και η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Άλλωστε στις προηγούμενες ενδιάμεσες εκπτώσεις, τα αποτελέσματα για τους εμπόρους ήταν απογοητεύτικα, «σαν να μην έγιναν» όπως τόνισε και ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ. Ο ίδιος μάλιστα εκτιμά πως είναι θέμα χρόνου να προχωρήσει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις αλλαγές που εξετάζει.
Η αγορά πάντως περιμένει τις χειμερινές εκπτώσεις για την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων μετά και αποτελέσματα από την κίνηση των γιορτών.
Σύμφωνα με την έρευνα που παρουσίασε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ σε σχέση με πέρσι, ο τζίρος κατά τη διάρκεια των γιορτών ήταν χαμηλότερος για το 49% των επιχειρήσεων. Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 17% των επιχειρήσεων με το ποσοστό αυτό να ενισχύεται στο 21% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, σε όρους τζίρου.
Χαρακτηριστικό στοιχείο της έρευνας μάλιστα ήταν ότι ένας «παραδοσιακός» κλάδος του λιανεμπορίου, η ένδυση/υπόδηση, ήταν εκείνος που επλήγη περισσότερο, πιθανόν και λόγω της προσδοκίας των καταναλωτών για τις εκπτώσεις που ακολουθούν.
Τι να προσέξουν οι καταναλωτές
Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι το Σάββατο 29 Φεβρουαρίου ενώ την Κυριακή 19 Ιανουαρίου τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας, 11 το πρωί με 6 το απόγευμα.
Όπως επισημαίνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την υποχρεωτική αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.
Παράλληλα εφόσον παρέχεται συγκεκριμένο ποσοστό έκπτωσης σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία. Στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν σε επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε ότι «έχουμε μπροστά μας μία κρίσιμη περίοδο που θα αποδείξει εάν πράγματι ξεφύγαμε από την κρίση και εάν μετά από πολλά χρόνια θα δούμε αυξημένη προσέλευση και τζίρους στα καταστήματα μας».
Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα «θα υπάρξουν εντυπωσιακές εκπτώσεις από την αρχή της περιόδου».
Ο κ. Καφούνης κάλεσε παράλληλα τους καταναλωτές «να ενισχύσουν εκτός από τα καταστήματα του κέντρου της Αθήνας και τις παραδοσιακές αγορές σε όλες τις γειτονιές της πόλης καθώς και να αποφεύγει να προμηθεύεται αμφιβόλου ποιότητας προϊόντα, από πηγές παράνομου εμπορίου».