Στις πηγές χρηματοδότησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Αττική θα συμπεριληφθεί και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αντικαθιστώντας ένα μέρος του τραπεζικού δανεισμού για το έργο.
Έτσι, με βάση τη δανειακή σύμβαση που υπογράφηκε στο τέλος Δεκεμβρίου ανάμεσα στην ΕΤΕπ και την «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης, ο χρηματοδοτικός βραχίονας της Ε.Ε. θα καλύψει τα 200 εκατ. ευρώ από τα περίπου 1,07 δισ. ευρώ του κόστους του έργου. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα άντλησης επιπλέον 100 εκατομμυρίων, στην περίπτωση που υπάρξει υπέρβαση του προϋπολογισμού του πρότζεκτ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση της διασύνδεσης ήταν πλήρως διασφαλισμένη ήδη πριν από την οριστικοποίηση της χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ, με το σύνολο του προβλεπόμενου τραπεζικού δανεισμού (ύψους 400 εκατ. ευρώ) να καλύπτεται από τη συμφωνία της «Αριάδνη Interconnection» με την Eurobank.
Όπως έχει ανακοινωθεί, το δάνειο από την ελληνική τράπεζα είναι 10ετούς διάρκειας, με το επιτόκιο να διαμορφώνεται στο 2,2% για τα πρώτα 3 έτη, 2% για τα 3 επόμενα και 1,8% για τα 4 τελευταία. Μάλιστα, η περίοδος χάριτος ανέρχεται σε 4 έτη, καθώς η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα αρχίσει να έχει έσοδα από το 2024 και μετά, αφού δηλαδή προηγηθεί η ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου.
Ενεργοποίηση option
Πέρα από τους ευνοϊκούς όρους δανειοδότησης, η σύμβαση με την Eurobank έδινε επίσης την ασφάλεια κάλυψης όλου του ποσού που προβλεπόταν να προέλθει από τραπεζικό δανεισμό. Την ίδια στιγμή, περιλάμβανε την option ένα μέρος από τα 400 εκατ. ευρώ να προέλθει τελικά από την ΕΤΕπ, στην περίπτωση που με αυτό τον τρόπο μειωνόταν το κόστος δανεισμού για την υλοποίηση της διασύνδεσης. Option που τελικά ενεργοποιήθηκε, με την ευρωπαϊκή τράπεζα να συμμετέχει και επίσημα από τα τέλη Δεκεμβρίου στη χρηματοδότηση της διασύνδεσης.
Όσον αφορά τον υπόλοιπο προϋπολογισμό του έργου, η «Αριάδνη Interconnection» θα εισφέρει 200 εκατομμύρια ευρώ από ίδια κεφάλαια. Για τον τρίτο χρηματοδοτικό «πυλωνα», ύψους 400 εκατ. ευρώ, η διασύνδεση έχει ήδη ενταχθεί στα έργα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ 2014-2020». Αυτή την περίοδο, εξετάζεται η σκοπιμότητα και οι τεχνικές παράμετροι «μεταφοράς» αυτού του τρίτου πυλώνα στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Σε εκκίνηση τα εργοτάξια
Παράλληλα με το χρηματοδοτικό σκέλος προχωρά και η κατασκευή της διασύνδεσης, ώστε σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2023. Σύμφωνα με το 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας 2022-2031, έως τον Δεκέμβριο η πρόοδος κατασκευής άγγιζε το 10%, ενώ στο διάστημα που μεσολάβησε ξεκίνησαν οι εργασίες και στα δύο εργοτάξια (σε Κρήτη και ηπειρωτική Ελλάδα).
Η διασύνδεση Κρήτη-Αττική αναμένεται να λύσει μακροπρόθεσμα το πρόβλημα ασφάλειας εφοδιασμού του νησιού, ενώ θα μειώσει κατά 50% τα ποσά που καταβάλλουν οι καταναλωτές της χώρας για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), και τα οποία κινούνται στα 700 εκατ. ευρώ ετησίως. Στα τέλη Μαρτίου αναμένεται να ηλεκτρισθεί η διασύνδεση Κρήτη-Πελοπόννησος, η οποία θα επιφέρει σημαντική μείωση των προβλημάτων ηλεκτροδότησης του νησιού, καλύπτοντας περίπου το 30% των φορτίων.