Πώς οι Big Tech μπορούν να συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Πώς οι Big Tech μπορούν να συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση
Μέχρι το τέλος του 2020, οι τρεις κορυφαίοι τεχνολογικοί γίγαντες είχαν κεφαλαιοποίηση 5,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, διπλάσιο από το σύνολο των γερμανικών και βραζιλιάνικων εταιρειών που ήταν εισηγμένες στη Φρανκφούρτη και το Σάο Πάολο.

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν δεσμευτεί να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές από τις δικές τους δραστηριότητες αλλά η συμβολή τους θα μπορούσε να είναι αρκετά ευρύτερη με θετικά αποτελέσματα για το σύνολο της οικονομίας. Δεδομένου του ρόλου τους ως «διαμορφωτών τάσεων» οι οποίοι μεταξύ άλλων κομίζουν μεγάλη εμπειρία σε θέματα πληροφορικής, τεχνητής νοημοσύνης και ψηφιοποίησης, θα μπορούσαν να συμβάλουν τη δημιουργία πιο έξυπνων, ευέλικτων ενεργειακών συστημάτων τα οποία θα μπορέσουν να μας οδηγήσουν σε μηδενικές εκπομπές.

Η άνοδος των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο χαρακτηριστικές οικονομικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας. Μέχρι το τέλος του 2020, οι τρεις κορυφαίοι τεχνολογικοί γίγαντες είχαν κεφαλαιοποίηση 5,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, διπλάσιο από το σύνολο των γερμανικών και βραζιλιάνικων εταιρειών που ήταν εισηγμένες στη Φρανκφούρτη και το Σάο Πάολο.

Η χρήση ενέργειας και οι εκπομπές των Big Tech είναι σημαντικές σε απόλυτους όρους, αλλά όχι σε σχέση με την κλίμακα της λειτουργίας τους. Για παράδειγμα, τα κέντρα δεδομένων αντιπροσωπεύουν περίπου το 1% της παγκόσμιας χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, πολύ λιγότερο από τους βιομηχανικούς κινητήρες ή τον κλιματισμό.

Προφανώς, το ενεργειακό προφίλ των τεχνολογικών εταιρειών ποικίλλει ανάλογα με το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Ορισμένες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας είναι σχεδόν εντελώς ψηφιακές και πλήρως εξηλεκτρισμένες. Άλλες διαθέτουν τεράστιες αλυσίδες εφοδιασμού μεγάλης έντασης άνθρακα και το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με τα logistics και τα συστήματα διανομής τους. Πολλές από αυτές τις εργασίες συχνά ανατίθενται σε εξωτερικούς συνεργάτες και αναφέρονται στις εκπομπές του πεδίου εφαρμογής 3 (Scope 3), το οποίο καλύπτει εκπομπές που προκύπτουν από δραστηριότητες της εταιρείας αλλά προκύπτουν από εκπομπές που δεν ανήκουν ή δεν ελέγχονται από την εταιρεία). Τι παραπάνω κάνουν όμως αυτές οι εταιρείες ώστε να συνδράμουν με έναν πιο έξυπνο τρόπο στην ενεργειακή μετάβαση;

Συμφωνίες για αγορά καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν πρωτοπορήσει στις εταιρικές συμφωνίες αγοράς ενέργειας (PPA) για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το 2020, οι πέντε μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας αγόρασαν 7,2 gigawatts (GW) ανανεώσιμης χωρητικότητας, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 30% όλων των διμερών συμβολαίων ή περίπου το 3,5% όλης της συνολικής επιπλέον ανανεώσιμης χωρητικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας επιδιώκουν ολοένα και περισσότερο να προωθήσουν τις δεσμεύσεις τους για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα επενδύοντας σε αποθήκευση υδρογόνου και μπαταρίες.

Ψηφιοποίηση και ενεργειακή αποδοτικότητα

Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε μια αξιοσημείωτη αποσύνδεση μεταξύ της χρήσης δεδομένων, της κίνησης στο Διαδίκτυο και της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, χάρη στις βελτιώσεις της απόδοσης στον υπολογισμό και τις υποδομές, καθώς και τη μετάβαση σε συστήματα cloud και σε κέντρα δεδομένων πολύ μεγάλης κλίμακας (hyperscale data centers).

Νέες τεχνολογίες και υλικά

Ενώ η ηλεκτροδότηση και η αύξηση του μεριδίου της παραγωγής αιολικής και ηλιακής ενέργειας κυριαρχούν στην ενεργειακή μετάβαση, το συνολικό ενεργειακό σύστημα παραμένει περίπλοκο, με σημαντικές εκπομπές σε τομείς που δεν σχετίζονται με τον ηλεκτρισμό. Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας μπορούν επίσης να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο και εκεί.

Πρώτα απ 'όλα, ενώ η τεχνολογία τους είναι ψηφιακή, μπορούν να έχουν εκπληκτικά μεγάλες φυσικές λειτουργίες. Για παράδειγμα, το αποτύπωμα άνθρακα ενός smartphone συνδέεται με βαριά μηχανήματα σε ένα ορυχείο χαλκού. Έτσι, οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας μόλις πρόσφατα άρχισαν να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις χαμηλού άνθρακα για τα προϊόντα τους. Η ανάπτυξη υλικών που κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα υπέστη μια δεκαετία υποεπενδύσεων καθώς τόσο η ενεργειακή βιομηχανία όσο και οι εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων αγωνίστηκαν να δημιουργήσουν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα για αναβάθμιση. Οι εταιρείες μπορούν να στραφούν πλαστικά χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τα οποία αν και είναι απαγορευτικά ακριβά μπορούν να αντισταθμίσουν το κόστος από τις υψηλής προστιθέμενης αξίας εφαρμογές τους, τους ισολογισμούς τους και τις ικανότητές τους για ανάληψη κινδύνων. Τα πιο υποσχόμενα παραδείγματα έχουν μια αμφίδρομη προσέγγιση: η εταιρεία παρέχει χρηματοδότηση επιχειρηματικών κεφαλαίων για την Ε & Α και ενεργεί επίσης ως βασικός καταναλωτής για το νέο προϊόν χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Τα προϊόντα των τεχνολογικών κολοσσών είναι βαθιά ενσωματωμένα στην καθημερινή ζωή, αναδιαμορφώνοντας τις καταναλωτικές συνήθειες και τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Αυτά τα προϊόντα μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους καταναλωτές να γίνουν πιο προληπτικοί στην υιοθέτηση συμπεριφορών που οδηγούν σε χαμηλότερες εκπομπές, ακόμη και χωρίς να θυσιάσουν τον τρόπο ζωής τους. Οι άνθρωποι είναι απίθανο να εγκαταλείψουν τις σύγχρονες ανέσεις τους. Ωστόσο, η ανάλυση του IEA για μια πορεία προς την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050 στο World Energy Outlook 2020 υποδηλώνει ότι περίπου 2 δισεκατομμύρια τόνοι μειώσεων εκπομπών μπορούν να επιτευχθούν το 2030 με απλές κοινωνικές και συμπεριφορικές αλλαγές όπως είναι η μείωση των αεροπορικών ταξιδιών, η ρύθμιση των κλιματιστικών, ο περιορισμός χρήσης των αυτοκινήτων κλπ.

Τα τεχνολογικά καταναλωτικά προϊόντα θα μπορούσαν να διευκολύνουν σημαντικά αυτές τις αλλαγές συμπεριφοράς. Οι εφαρμογές smartphone θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αριθμομηχανές άνθρακα για να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με το "κόστος" της μετάβασης με τα πόδια, το ποδήλατο, τις δημόσιες συγκοινωνίες ή το αυτοκίνητο. Στο σπίτι, τα έξυπνα συστήματα μπορούν να ελέγχουν τη χρήση ενέργειας χωρίς να θυσιάζουν την άνεση. Υπάρχει μια αυξανόμενη προθυμία μεταξύ των καταναλωτών να εξετάσουν τη βιωσιμότητα των αποφάσεών τους. Αυτή η τάση μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός βιώσιμου επιχειρηματικού μοντέλου για καθαρή καινοτομία σε καταναλωτικά προϊόντα.

Με πληροφορίες από τον ΙΕΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider