Όσο αδειάζει η κλεψύδρα, έως τις 30 Απριλίου που διαρκεί η προστασία της πρώτης κατοικίας, αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση για μαζικούς πλειστηριασμούς σπιτιών ανεξαρτήτως αξίας.
Αυτό προειδοποιούν στο insider.gr υψηλόβαθμες τραπεζικές πηγές σχολιάζοντας την απογοητευτική ανταπόκριση των «κόκκινων» οφειλετών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα προστασίας της πρώτης κατοικίας που ξεκίνησε τη λειτουργία του τον περασμένο Ιούλιο.
Παρά το γεγονός ότι ο νέος νόμος προβλέπει την κρατική επιδότηση της δόσης του δανείου από 30% έως 50%, τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά φτωχά, απογοητεύοντας τους τραπεζίτες αλλά και τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους της 31ης Ιανουαρίου, έχουν λάβει την επιδότηση μόλις 177 οφειλέτες, ενώ 273 προτάσεις έχουν γίνει αποδεκτές και αναμένεται να καταβληθεί η συνεισφορά του Δημοσίου. Ταυτόχρονα, 686 προτάσεις των τραπεζών βρίσκονται στη διάθεσή των δανειοληπτών για αποδοχή.
Στο ερώτημα γιατί οι οφειλέτες δεν ανταποκρίθηκαν στο ευνοϊκό αυτό μέτρο, οι ίδιες πηγές απαντούν ότι ένας λόγος ότι προτιμούν τη δικαστική οδό μέσω του Νόμου Κατσέλη, καθώς θεωρούν ότι κερδίζουν χρόνο έως την εκδίκαση της υπόθεσής τους. Ένας άλλος λόγος είναι ότι θεωρούν ότι η πρώτη κατοικία τους είναι στο «απυρόβλητο» -κάτι που ισχύει περισσότερο από μία δεκαετία με την παύση των πλειστηριασμών στη διάρκεια της κρίσης και τις προστατευτικές διατάξεις.
Τα δεδομένα, όμως, αλλάζουν οριστικά στην αγορά των κόκκινων δανείων. Η μία τράπεζα μετά την άλλη ανακοινώνουν τιτλοποιήσεις δισεκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να «καθαρίσουν» ταχύτερα τους ισολογισμούς τους και να διαθέσουν και πάλι ρευστότητα στην αγορά. Εκτιμάται ότι περισσότερα από 30 δισ. ευρώ θα μεταφερθούν σε διάστημα ενός έτους από τις τράπεζες στα funds -και αυτό σημαίνει ότι πολλά θα αλλάξουν για τους οφειλέτες.
Η πρόταση του MεΡΑ25
Από τον επενδυτικό ορίζοντα των ξένων fund που έχουν επενδύσει στον κλάδο των NPEs στη χώρα μας, θα εξαρτηθεί και η πολιτική που θα ακολουθήσουν. Η πολιτική παράταξη MεΡΑ25 του Γιάνη Βαρουφάκη, για παράδειγμα, προειδοποιεί ότι τα funds θα ακολουθήσουν επιθετική πολιτική ρευστοποιήσεων με ορίζοντα 1-2 έτη προκειμένου να εισπράξουν την αξία των ακινήτων εμπροσθοβαρώς και να κινηθούν σε άλλες αγορές προσδοκώντας βραχυπρόθεσμα κέρδη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο πρώην υπουργός Οικονομικών προτείνει τη σύσταση μιας ∆ημόσιας Εταιρείας Αναδιάρθρωσης & ∆ιαχείρισης Ιδιωτικών Χρεών, μιας bad bank ουσιαστικά, όπου θα μεταφερθούν τα επισφαλή δάνεια και εν συνεχεία θα «παγώσουν» μαζί με τα ενέχυρα. Αυτό σημαίνει ότι οι οφειλέτες που χρωστούν δεν θα μπορούν να τα μεταβιβάσουν ή πουλήσουν μέχρι να εξοφλήσουν το δάνειό τους. Για να γίνει αυτό, θα έχουν τη δυνατότητα να καταβάλλουν δόση ίση με το 1/3 των εισοδημάτων τους. Εάν δεν τηρούν τη ρύθμιση, η εξασφάλιση -ακόμη και εάν πρόκειται για πρώτη κατοικία- θα εκπλειστηριάζεται προκειμένου να αποτραπεί ο ηθικός κίνδυνος. Για τα επιχειρηματικά δάνεια, προτείνεται η νομοθέτηση μορατόριουμ κάτω μιας συγκεκριμένης αξίας και εφόσον η επιχείρηση λειτουργεί.
Η συγκεκριμένη πρόταση, βέβαια, προϋποθέτει την απόσυρση του Ηρακλή, της λύσης για τα κόκκινα δάνεια του υπουργείου Οικονομικών που βρίσκεται στην τελική ευθεία της έγκρισης από τον Επόπτη (SSM) στη Φρανκφούρτη. Κατόπιν των πολύμηνων προσπαθειών, βέβαια, που έχουν καταβληθεί στην προσπάθεια αυτή -η οποία έχει αναδειχθεί σε ναυαρχίδα της κυβερνητικής πολιτικής για αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας μέσω της ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους, είναι αμφίβολο κατά πόσο θα μπορούσε να προκριθεί μια τόσο ανατρεπτική λύση, ιδίως στη συγκεκριμένη συγκυρία.